När jag likaså skall gjuta en grund till ett garage tänkte jag att jag skulle förbereda för ett utgående avlopp från en golvbrunn (tillåtet utan tillstånd från kommunen om man svetsar/limmar igen golvbrunnen). Någon gång vill jag kanske fixa ett avlopp till en oljeavskiljare, slamavskiljare och infiltrationsanläggning (det skulle alltså vara enskilt avlopp). Så att ha ett utgående rör en bit från huset några meter ner i backen man kan ansluta till när behov uppstår verkar vettigt och praktiskt.

Men då är frågan på vilket djup jag bör lägga rören.

Jag har ju läst att man bör lägga avloppsrör precis som vattenledningar på frostfritt djup (vilket där jag bor motsvarar drygt 2 meter). 45 grader bör också lutningen vara en bit ner från golvbrunnen. Allt annat förefaller inte vettigt.

På de skisser jag sett verkar dock avloppsrören mellan huset och slamavskiljaren ligga på typ 0,5-1 meters djup, exempel http://www.skelleftea.se/default.aspx?id=5061. Och det går ju inte ens i Skåne (jag bor i norra Sverige). Spridarrören i infiltrationsanläggningen verkar också ska ligga på typ en halvmeters djup, även om detta verkar mindre orimligt än djupet på avloppsrören.

På skisser som visar anslutningen till 3-kammarbrunnar verkar djupet på rören från huset vara typ 0,5-1 meter. Detta stämmer inte alls med rekommendationen att gräva ner avloppsledningar på frostfritt djup. Det som detta möjligen stämmer med är att utgående rör från 3-kammarbrunn till spridarrören i infiltrationsanläggningen bör ligga på ungefär samma höjd.

Så frågan är på vilket djup man skall lägga ner utgående avloppsrör från huset om det är fråga om icke kommunalanslutet avlopp. Någon som har några synpunkter?

Ja frostfritt djup är att rekommendera, framförallt om det inte kontinuerligt spolas varmvatten i rören.

Däremot behöver du absolut ingen större lutning på röret, särskilt inte om det bara är smältvatten från en bil vi talar om (olja och sand ska stanna där uppe)

norrbottenstorpet skrev:
Ja frostfritt djup är att rekommendera, framförallt om det inte kontinuerligt spolas varmvatten i rören.

Däremot behöver du absolut ingen större lutning på röret, särskilt inte om det bara är smältvatten från en bil vi talar om (olja och sand ska stanna där uppe)

De där 45 graderna jag talade om var väl vägen ner till frostfritt djup. Genom att luta röret blir arrangemanget mindre känsligt för förskjutningar p g a tjälen. Lutningen resten av vägen bör väl vara minst 1 % per meter. Så det är väl inte problemet.

Problemet är att jag bara inte kan fatta hur man skall kunna ansluta avloppsröret till den övre fjärdedelen på 3-kammarbrunnen om denna skall ligga så ytligt som på de skisser jag sett. Än värre blir det med spridarrören från 3-kammarbrunnen till infiltrationsanläggningen. Men ändå förefaller det orimligt att lägga avloppsröret ut från huset på något annat djup än frostfritt djup, alltså drygt 2 meter ner i backen.

Differentialen skrev:
Problemet är att jag bara inte kan fatta hur man skall kunna ansluta avloppsröret till den övre fjärdedelen på 3-kammarbrunnen om denna skall ligga så ytligt som på de skisser jag sett. Än värre blir det med spridarrören från 3-kammarbrunnen till infiltrationsanläggningen. Men ändå förefaller det orimligt att lägga avloppsröret ut från huset på något annat djup än frostfritt djup, alltså drygt 2 meter ner i backen.
Finns väl påbyggnadssatser för 3-kammarbrunnens vertikala rör så att hela systemet hamnar djupare.

Det man verkar göra när det gäller enskilda avlopp är att man först går ner på frostfritt djup med avloppsröret. Sedan låter man det klättra upp igen till knappt 1 meter under markytan vid anslutningen till slamavskiljaren/3-kammarbrunnen. Man låter det alltså stå vatten nere i avloppet hela tiden.

Tycker dock att det låter som upplagt för att det skall bildas is där avloppet går upp mot 3-kammarbrunnens anslutning runt 1 meter under markytan. Är detta ett vanligt problem med enskilda avlopp? Eller händer det bara ibland?

norrbottenstorpet skrev:
Finns väl påbyggnadssatser för 3-kammarbrunnens vertikala rör så att hela systemet hamnar djupare.

Det var ju intressant. Brukar man göra så i nordliga trakter så att 3-kammarbrunnens övre del hamnar 2 meter ner i backen i stället för 1 meter ner i backen?

Men hur gör man då med spridarrören som verkar ska ligga mindre än 1 meter under markytan? Lägger man även dessa djupare? Eller låter man rören från 3-kammarbrunnen luta uppåt mot infiltrationsanläggningen?

Differentialen skrev:
Det man verkar göra när det gäller enskilda avlopp är att man först går ner på frostfritt djup med avloppsröret. Sedan låter man det klättra upp igen till knappt 1 meter under markytan vid anslutningen till slamavskiljaren/3-kammarbrunnen. Man låter det alltså stå vatten nere i avloppet hela tiden...
Det låter vanskligt.
Det är ju inte bara vatten man spolar ner, så det verkar vara som gjort för att få stopp i rören.

(Har ingen erfarenhet själv, här hos mig blir det knappt någon tjäle alls :) )

Hur gjorde du? Isolerat rör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.