13 408 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Hur djupt bör jag lägga vattenrören och hur isolerar jag dem bäst?
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Har mer eller mindre bestämt mig för att flytta ut poolens reningsverk och pump från husets källare till ett litet poolhus utomhus som jag planerar bygga. Fördelarna med detta är att det förenklar rengöring av filter i pumpen, förenklar backspolning (något vi gör alldeles för sällan idag) och minskar risken för översvämning i källaren.
För att göra detta måste vattenrören till och från poolen flyttas från ena sidan av poolen till den andra. Nu undrar jag hur djupt jag bör lägga vattenrören mellan poolen och reningsverket samt pumpen för att det ska vara frostsäkert. Bor i Skåne.
Jag undrar också hur jag isolerar plaströren på bästa sätt så att jag får så lite värmeförlust som möjligt.
För att göra detta måste vattenrören till och från poolen flyttas från ena sidan av poolen till den andra. Nu undrar jag hur djupt jag bör lägga vattenrören mellan poolen och reningsverket samt pumpen för att det ska vara frostsäkert. Bor i Skåne.
Jag undrar också hur jag isolerar plaströren på bästa sätt så att jag får så lite värmeförlust som möjligt.
Tjäldjupet i Skåne är 1,1-1,2 m och det är väl tilltaget, är rören isolerade klarar du dig med mindre.
Det bästa är om du kan trä på rörisolering utan längdskarv och tejpa tvärskarvarna noga.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/armaflex/
Det bästa är om du kan trä på rörisolering utan längdskarv och tejpa tvärskarvarna noga.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/armaflex/
Jag gjorde lådor av cellplast, limmade med fogskum.

Finns också rörisolering att köpa om man tycker det är roligare.
Finns ingen anledning att gräva ner slangen djupt. Du behöver ändå tömma på vatten i båda ändarna och pem-slangen tål frysning. Försök lägga slangen med fall så är den enkel att tömma på vatten. Ännu enklare blir det för dig om du kan placera vattenpumpen under vattenytans nivå.

Finns också rörisolering att köpa om man tycker det är roligare.
Finns ingen anledning att gräva ner slangen djupt. Du behöver ändå tömma på vatten i båda ändarna och pem-slangen tål frysning. Försök lägga slangen med fall så är den enkel att tömma på vatten. Ännu enklare blir det för dig om du kan placera vattenpumpen under vattenytans nivå.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Tack larsbj och MathiasS,
Hmm.. Det där med att tömma rören över vintern har jag glömt bort. I vinter struntade jag tömma rören och det har jag gjort några gånger tidigare också utan några problem. Men då har det alltid varit ett fall ner i källaren där pumpen står idag. Antingen har jag haft tur eller annars har vi det aldrig så kallt där vi bor.
Hmm.. Det där med att tömma rören över vintern har jag glömt bort. I vinter struntade jag tömma rören och det har jag gjort några gånger tidigare också utan några problem. Men då har det alltid varit ett fall ner i källaren där pumpen står idag. Antingen har jag haft tur eller annars har vi det aldrig så kallt där vi bor.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Ursäkta för en kanske idiotisk fråga. Men hur gör man för att tömma rören? Att tömma röret från bräddavloppet till reningsverket antar jag bara att man kör pumpen tills att vattnet slutar komma? Stämmer det? Men hur gör man röret mellan reningsverket och där det sprutar in vatten i poolen? Sänker ni alltid vattennivån under inloppet över vintern?
Breddavloppet bör vara tomt på vatten så jag sänker nivån till straxt under detta. Inloppen som ligger lägre proppar jag för med för detta avsedda gummiproppar. Jag har fall på slangarna mot maskinrummet och tappar dessa på vatten där. Det finns många fördelar med att placera vattenpumpen under vattenytans nivå - detta är bara en av dom.
Har man fall mot poolen får man ju sänka till under inloppen om man vill tömma slangen helt.
Tömma slangen genom att suga med pumpen funkar nog till del, men lite blir nog kvar.
Har man fall mot poolen får man ju sänka till under inloppen om man vill tömma slangen helt.
Tömma slangen genom att suga med pumpen funkar nog till del, men lite blir nog kvar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på firmor i Skaraborg för anlägga pool
Pool -
Hönshus/hönsgård på ängsmark/sly. Gräva bort eller lägga markduk?
Grund & Markarbeten -
Galet att ta bort råspont/takreglar, höja taket och lägga tillbaka?
Tak & Vind -
Vilken sorts duk bör jag lägga mellan gräs och grus?
Grund & Markarbeten -
Hur djupt bör en markskruv grundläggas för plank 1,8 m högt?
Grund & Markarbeten