4 900 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Hur djup bör en entretrapp minst vara?
Håller på och funderar på hur bred vi kan göra grusgången och det är beroende av hur djup entretrappen blir då vi har en rabatt som vi inte vill flytta på så ytterkanten på gången är liksom given.
Har sett på färdiga trappsteg i sten att de är 30-35 cm och det ska vara ett trappsteg. Ska platån vara lika som dörren är djup eller bör den vara djupare? Vi har tänkt göra den ordentligt bred så att man ska kunna stå bredvid dörren när man öppnar den så jag tycker inte att den borde behöva vara så djup men jag vill ju inte att det ska se dumt ut.
Har sett på färdiga trappsteg i sten att de är 30-35 cm och det ska vara ett trappsteg. Ska platån vara lika som dörren är djup eller bör den vara djupare? Vi har tänkt göra den ordentligt bred så att man ska kunna stå bredvid dörren när man öppnar den så jag tycker inte att den borde behöva vara så djup men jag vill ju inte att det ska se dumt ut.
Min förra entrétrapp var lika djup som dörren och det var ett aber varje gång man skulle in med något tungt eller stort. Eller ens in överhuvudtaget. Gå uppför trappan, ta tag i handtaget, backa ner i trappan samtidigt som man öppnar dörren och sedan gå uppför trappan och in. Favoriten var den kyligare delen av året då jag skulle in ett antal gånger varje dag med en full vedkord...
Nu skulle ju eran platå vara bred och fin så det blir ju inte på långa vägar så knöligt men ta gärna i ändå, det är alltid jobbigt att åma sig fram med tunga/skrymmande saker samt allmänt jobbigt att behöva gå upp och ner i onödan.
Om man inte ser det som ett gratis träningspass då.
Nu skulle ju eran platå vara bred och fin så det blir ju inte på långa vägar så knöligt men ta gärna i ändå, det är alltid jobbigt att åma sig fram med tunga/skrymmande saker samt allmänt jobbigt att behöva gå upp och ner i onödan.
Om man inte ser det som ett gratis träningspass då.
Problemet är ju det där med rabatten. Den är 2,5 meter från huset mitt framför dörren och jag läste någonstans att en entregång bör vara minst 1,2 meter bred (ska vara grusad om det har någon betydelse). Så då är det bara 1,3 meter kvar till trappen. Och då blir det bara 1 meter till platån. Vi vill inte flytta rabatten för min sambo kämpade som en tog för att få till kantstenen så att den blev bra så han lär ju inte bli så nöjd om jag kommer och säger att den ska flyttas...
En idé jag precis fick var att göra en riktigt bred gemensam trapp till både groventren och huvudentren. Då skulle den bli ca 5 meter bred och man skulle kunna gå mellan dörrarna på ett bra sätt. T.ex. om man kör barnvagnen med barn fram till entredörren men sedan vill ta in den och ställa den i groventren. Eller möjlighet att ställa snygga krukor med blommor i på trappen.
Då skulle den också bli stor och rymlig även fast den inte är så djup.
Då skulle den också bli stor och rymlig även fast den inte är så djup.
Klicka här för att svara