Hej! Har en gammal tvåfamiljskåk i massivtegel (350 kvm (21grader) + 120 kvm källare 18-19 grader) och originalfönster anno 1936 som i skrivande stund tuggar i sig 62-65mwh fjärrvärme som jag nu skall byta till bergvärme.

Problem: Företaget som borrar vill borra 300m pga husets energibehov. MEN, om det första borrhålet inte går att borra så djupt krävs två hål med minst 20meters avstånd och då ”spricker” min kalkyl då det är typ 30 meter jord innan berg. Har någon här erfarenheter av merkostnader/ konsekvenser av dubbla energibrunnar när tanken varit en? Till brunnen planeras en Atlas 18.

Redigerat:
Hoppas då att dom har 50mm slang till borrhålet då om dom ska borra 300 meter

V Vector skrev:
Hoppas då att dom har 50mm slang till borrhålet då om dom ska borra 300 meter
Jag vill minnas att det pratades om 45mm kan det vara tillräckligt?

C C-M skrev:
Jag vill minnas att det pratades om 45mm kan det vara tillräckligt?
Jag har turbocollector 45mm på 315m hål, +10 meter sen 40mm, funkar klockrent med en Nibe F1255 utan extra pump eller något på brine sidan.

• Gilla
C-M
  • Laddar…
Du bör nog räkna med två borrhål redan från början eftersom du kommer att behöva mer än 300 meter aktivt djup med dina siffror.
Det är sällan man lyckas borra så djupt som 300 meter och med tanke på avståndet till berg ska du vara glad om du får 250 meter aktivt djup per hål.

• Gilla
C-M
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.