1 002 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Hur dimensionera virke till takstol
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 214 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 214 inlägg
Tvivlar inte på att det går att räkna ut själv och göra bra takstolar, men det är nog en av dom komponenter i bygget som man sparar minst på att göra på egen hand.
Jag byggde ett garage för ca 7-8 år sedan och gjorde precis allt själv - utom takstolarna.
Ritningarna och byggbeskrivningen godkändes utan kommentarer och jag fick bli min egen KA då arenan bara var40 m2 och byggnaden ansågs okomplicerad.
Förmodligen var anlitandet av en takstolsfirma en underlättande faktor i den byråkratiska kvarnen.
Jag byggde ett garage för ca 7-8 år sedan och gjorde precis allt själv - utom takstolarna.
Ritningarna och byggbeskrivningen godkändes utan kommentarer och jag fick bli min egen KA då arenan bara var40 m2 och byggnaden ansågs okomplicerad.
Förmodligen var anlitandet av en takstolsfirma en underlättande faktor i den byråkratiska kvarnen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 419 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 419 inlägg
När jag byggde garage 2011 så byggde jag takstolarna själv. Hela garaget faktiskt
Hittade ett gammalt MS Windows program i en "takstolshandbok" som kunde räkna ut både för C24 och C12 eller vad de enkla kallas.
Med C24 så kunde man gå ner i storlek i balkar.
Jag skulle bygga för 7.2 meters spännvidd och 13 meter långt
Det roliga i det hela var att jag inte riktigt litade på mina uträkningar utan jag anlitade en konstruktör med denna kom med uträkningar från samma program kunde man se på ritningarna.
Sen kom denna figur med en jäkla faktura och jag tyckte det var lite att ta i + han hade inte frågat om vilka längder på C24 balkar som det att fanns tillgå så hans ritningar hade fler skarvar än mina ritningar.
Så jag valde mina egna ritningar, åkte till brädgården där jag hade frågat om längder och beställde hem allt. Kom på någon dag.
Nu vet jag inte om det idag finns något krav på C24 idag men jag tvivlar.
Och detta med CE märkning tror jag bara krävs om du ska sälja saker om ting. För eget bruk finns det nog inte. Den som säger det får gärna plocka fram den paragrafen.
Hittade ett gammalt MS Windows program i en "takstolshandbok" som kunde räkna ut både för C24 och C12 eller vad de enkla kallas.
Med C24 så kunde man gå ner i storlek i balkar.
Jag skulle bygga för 7.2 meters spännvidd och 13 meter långt
Det roliga i det hela var att jag inte riktigt litade på mina uträkningar utan jag anlitade en konstruktör med denna kom med uträkningar från samma program kunde man se på ritningarna.
Sen kom denna figur med en jäkla faktura och jag tyckte det var lite att ta i + han hade inte frågat om vilka längder på C24 balkar som det att fanns tillgå så hans ritningar hade fler skarvar än mina ritningar.
Så jag valde mina egna ritningar, åkte till brädgården där jag hade frågat om längder och beställde hem allt. Kom på någon dag.
Nu vet jag inte om det idag finns något krav på C24 idag men jag tvivlar.
Och detta med CE märkning tror jag bara krävs om du ska sälja saker om ting. För eget bruk finns det nog inte. Den som säger det får gärna plocka fram den paragrafen.
Det finns absolut inga krav på c24, men använder du inte c24 måste du använda grövre dimensioner.P PappasHammare skrev:När jag byggde garage 2011 så byggde jag takstolarna själv. Hela garaget faktiskt
Hittade ett gammalt MS Windows program i en "takstolshandbok" som kunde räkna ut både för C24 och C12 eller vad de enkla kallas.
Med C24 så kunde man gå ner i storlek i balkar.
Jag skulle bygga för 7.2 meters spännvidd och 13 meter långt
Det roliga i det hela var att jag inte riktigt litade på mina uträkningar utan jag anlitade en konstruktör med denna kom med uträkningar från samma program kunde man se på ritningarna.
Sen kom denna figur med en jäkla faktura och jag tyckte det var lite att ta i + han hade inte frågat om vilka längder på C24 balkar som det att fanns tillgå så hans ritningar hade fler skarvar än mina ritningar.
Så jag valde mina egna ritningar, åkte till brädgården där jag hade frågat om längder och beställde hem allt. Kom på någon dag.
Nu vet jag inte om det idag finns något krav på C24 idag men jag tvivlar.
Och detta med CE märkning tror jag bara krävs om du ska sälja saker om ting. För eget bruk finns det nog inte. Den som säger det får gärna plocka fram den paragrafen.
Varför skulle man inte kunna få till det? Klassningen är ju en visuell klassning.G gmogmo skrev:
Säger inte att kreti och pleti kan hävda ditten och datten men om man gärna måste få egensågat virke klassat så är det knappast omöjligt. Ekonomiskt försvarbart, högst sannolikt inte.
Även om du verkar ha skoglig erfarenhet så är det knappast att likställa med en konstruktör. Vanligtvis brukar man ha större dimension på överarmen och mindre på underarmen (i de fall dom inte är samma). Du har tvärtom. Bara det borde vara indikation nogT Tord Jönsson skrev:Har tänkt att bygga egna takstolar till ett 2 bilsgarage, bredden blir 7 meter, jag har tänkt mig ett lätt plåttak,ingen råspont bara nån typ av väv som fångar upp kondens. Tänker mig att 150x50 till överarmar och 175x50 till underarmar,virke blir furu av mycket hög kvalitet. Vad säger expertisen om detta?
Fast låter man klassa virket så är det ju inte längre omärkt. Sjukt mycket enklare att bara svälja att man får använda lite grövre virke!K kniv skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 214 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 214 inlägg
Klicka här för att svara