Jag ska renovera hela taket (mansard) på mitt uthus. Jag vill bibehålla utrymmet på övervåningen och tänker använda limträbalkar som takåsar i nock och brytningarna. Ska jag använda dimensionsprogrammen där man anger 3 bärlinor? jag tänkte att vikten på taket blir väl annorlunda vid sidåsarna än om taket inte skulle vara brutet. Jag vill inte överdimensionera då det blir dyrare. Jag vill komma undan så billigt som möjligt då det är en oisolerad förrådsbyggnad. Huset är ca 11x6m och jag tänkte ha 2 stödben, efter 4 och 8 m (bärande timmerväggar på undervåningen kommer vid dom avstånden.