Hej!
För att sotaren numera ska sota skorstenen (lägre än 1,2 m) kräver de takstege på min sommarstuga från 50-talet. Huset är i ett plan med liten krypvind (som indikation på höjden), taket är normalbrant (ej platt eller extra brant) och täckt med takpapp på spont.
Vilken lösning är billigast och enklast för att uppfylla sotarens krav? Jag vill naturligtvis inte riva upp ett fungerande tätt tak och är rädd för att skruva genom pappen. Hittar inte takstegar för papptak när jag söker utan det är för plattor och plåt.
Finns det lösningar man hänger över nocken så man slipper göra hål i pappen?
Tacksam för tips!
För att sotaren numera ska sota skorstenen (lägre än 1,2 m) kräver de takstege på min sommarstuga från 50-talet. Huset är i ett plan med liten krypvind (som indikation på höjden), taket är normalbrant (ej platt eller extra brant) och täckt med takpapp på spont.
Vilken lösning är billigast och enklast för att uppfylla sotarens krav? Jag vill naturligtvis inte riva upp ett fungerande tätt tak och är rädd för att skruva genom pappen. Hittar inte takstegar för papptak när jag söker utan det är för plattor och plåt.
Finns det lösningar man hänger över nocken så man slipper göra hål i pappen?
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 574 inlägg
Kan du inte bara lägga en stege med en nockkrok monterad, och sedan ta ner den när sotaren varit där? Eller måste den vara fast monterad, ja då kan du väl skruva fast kroken och låta stegen ligga på taket. Kladda med lite takmassa i och över skruvarna så blir det nog tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 792 inlägg
Är till 99procent säker på att det inte räcker med bara en krok över nacken, har fått åtgärda ett gäng sådana genom åren..
Finns plattor att skruva i taket som man sen bränner dit en papplapp över
Finns plattor att skruva i taket som man sen bränner dit en papplapp över
Klicka här för att svara