39 646 läst ·
349 svar
40k läst
349 svar
Hur definieras oinredd vind
Vadå då?Heij83 skrev:
Nu får du vakna.
Det är extremt olika mellan kommuner vad som går igenom eller inte. Kan även skilja mellan olika handläggare i samma komun.
Jag vet då jag pratat med personer som byggt i kommuner runt om där det släppts på det mesta men i vår komun så var det kämpande om varje cm om allt.
Det mes intressanta innan vi började bygg så var det fleras byggbranchen som tyckte att det var kul att vi skulle bygga nytt, när vi berättade om vilken komun så sa de:
-Lycka till…
Var till och med en KA som inte ville ta uppdraget pga komun.
Fattade först efter vad de menade.
Reglerna är samma i alla kommuner, det är inget att diskutera.
Sedan är det bara för dig att visa ditt case och håller du inte med handläggaren så kan du alltid överklaga.
Reglerna blir desamma som nu med skillnaden att du inte behöver bygga ett kök på entreplan eller en ramp som kanske aldrig kommer behövas. Förutsatt att du kan förklara hur detta är förberett så att anpassning kan utföras på ett enkelt och billigt vis.A Aunty skrev:fast så kan man ju inte ha det?
så det ska vara upp till en speciel individ att avgöra från fall till fall.
Vi måste ju ha regler som gäller för alla oberoende på kommun och handläggare.
att anpassa i efterhand är extremt dyrt, vilka åtgärder som du anser inte är viktiga kan någon annan anse vara viktiga.
Extremt dyrt? Om du läser här ovan och det jag skrivit tidigare så skulle en sån här lösning endast godkännas om man kunde redovisa för att det var görbart på ett enkelt och billigt vis. Vilken typ av anpassning det handlar om varierar från fall till fall och givetvis så vore det idiotiskt att t.ex installera för smala dörrhål eller höga trösklar från första början bara för att man tycker det är nice. Wc och dusch på entreplan tycker jag är ett rimligt krav då det handlar om en dyrare renovering.
men du fattar ju inte, du tar två exempel som du tycket är "billiga" i sig men någon annan tar två andra exempel och en tredje tar ytterligare 2 exempel.Naturlig obegåvning skrev:
Reglerna blir desamma som nu med skillnaden att du inte behöver bygga ett kök på entreplan eller en ramp som kanske aldrig kommer behövas. Förutsatt att du kan förklara hur detta är förberett så att anpassning kan utföras på ett enkelt och billigt vis.
Extremt dyrt? Om du läser här ovan och det jag skrivit tidigare så skulle en sån här lösning endast godkännas om man kunde redovisa för att det var görbart på ett enkelt och billigt vis. Vilken typ av anpassning det handlar om varierar från fall till fall och givetvis så vore det idiotiskt att t.ex installera för smala dörrhål eller höga trösklar från första början bara för att man tycker det är nice. Wc och dusch på entreplan tycker jag är ett rimligt krav då det handlar om en dyrare renovering.
vem ska avgöra vilka av dessa som är okej?, rimligvis borde alla vara det eftersom en person fått godkänt det?
men att ändra planlösning, bygga om badrum, ändra väggar, korridorer, rumstorlekar osv.
Är extremet dyrt att bygga om befintligt till anpassat.
dessutom är det inte det frågan handlar om utan att man ska göra samhället tillgängligt för alla.
Tycker det är otroligt märkligt och bakåtsträvande att försöka få ett sämre bestånd och mer exkluderande bestånd.
Är det så orimliga krav när det kommer till tillgängligheten egentligen? Rör det sig om äldre och utpekade byggnader så finns det ju möjlighet att på ett enklare sätt göra avsteg från kraven på tillgänglighet om det riskerar påverka kulturhistoriska/arkitektoniska värden på ett negativt sätt.
Vill man ha sitt kök på plan 2 så går ju det bra om det finns ett litet pentry på entréplan osv.
Man kan så klart tycka olika men det känns ju inte orimligt att ett samhälle byggs på ett sätt så att det är tillgängligt och användbart för alla.
Vill man ha sitt kök på plan 2 så går ju det bra om det finns ett litet pentry på entréplan osv.
Man kan så klart tycka olika men det känns ju inte orimligt att ett samhälle byggs på ett sätt så att det är tillgängligt och användbart för alla.
Vet inte om jag kan göra det här tydligare men vi försöker igen..A Aunty skrev:men du fattar ju inte, du tar två exempel som du tycket är "billiga" i sig men någon annan tar två andra exempel och en tredje tar ytterligare 2 exempel.
vem ska avgöra vilka av dessa som är okej?, rimligvis borde alla vara det eftersom en person fått godkänt det?
men att ändra planlösning, bygga om badrum, ändra väggar, korridorer, rumstorlekar osv.
Är extremet dyrt att bygga om befintligt till anpassat.
dessutom är det inte det frågan handlar om utan att man ska göra samhället tillgängligt för alla.
Tycker det är otroligt märkligt och bakåtsträvande att försöka få ett sämre bestånd och mer exkluderande bestånd.
1.Du vill av någon anledning bygga så att din bostad inte är anpassad efter gällande regler för tillgänglighet. Därmed så behöver DU redovisa för vilka undantag DU vill göra, hur DU vill göra detta undantag NU och hur och att det ändå kommer kunna anpassas OM behov finns i framtiden.
2. Din handläggare avgör utifrån DIN redovisning om det är rimligt att göra undantaget.
Gällande regler gör inte skillnad på nybygge och utbyggnad, eller som i mitt fall att inreda en befintlig byggnad till bostad. Bygger man helt nytt så är det ju mycket enklare att anpassa hela byggnaden, storlek taköjd etc. I mitt fall är det annorlunda, jag är begränsad av just dessa faktorer och får inte själv välja hur jag ska nyttja våningsplanen.
Nej kraven är inte orimliga, men jag kommer få en bostadsyta på ca 90kvm och då känns det onödigt att behöva installera ett pentry som tar plats och ändå inte används. Det borde enligt mig räcka med att jag förbereder v/a rör och redovisar för hur ett pentry snabbt kan installeras.O oxöga skrev:Är det så orimliga krav när det kommer till tillgängligheten egentligen? Rör det sig om äldre och utpekade byggnader så finns det ju möjlighet att på ett enklare sätt göra avsteg från kraven på tillgänglighet om det riskerar påverka kulturhistoriska/arkitektoniska värden på ett negativt sätt.
men vet inte hur jag kan göra det tydligare men ska försöka...Naturlig obegåvning skrev:
Vet inte om jag kan göra det här tydligare men vi försöker igen..
1.Du vill av någon anledning bygga så att din bostad inte är anpassad efter gällande regler för tillgänglighet. Därmed så behöver DU redovisa för vilka undantag DU vill göra, hur DU vill göra detta undantag NU och hur och att det ändå kommer kunna anpassas OM behov finns i framtiden.
2. Din handläggare avgör utifrån DIN redovisning om det är rimligt att göra undantaget.
Gällande regler gör inte skillnad på nybygge och utbyggnad, eller som i mitt fall att inreda en befintlig byggnad till bostad. Bygger man helt nytt så är det ju mycket enklare att anpassa hela byggnaden, storlek taköjd etc. I mitt fall är det annorlunda, jag är begränsad av just dessa faktorer och får inte själv välja hur jag ska nyttja våningsplanen.
varför ska vi skapa ett samhälle som är sämre?
Ett samhälle som exkluderar och skapar ohälsa istället för ett inkluderande som alla kan leva i?
ska du göra det varje gång det kommer hem någon i rullstol till dig då?Naturlig obegåvning skrev:
ta tex samma argument med vad som helst annat, wc, dörrbredd, hiss etc.
ska man installera det varje gång då?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Varje gång det kommer hem någon med rullstolA Aunty skrev:
Nu vet jag inte hur det är med frågeställaren men i alla boende jag haft eller kalas jag varit på under mina 40år så har jag inte träffat någon med rullstol i mina sällskap. Men vi kanske diskriminerar, konstigt att det inte fins en lag om att man måste känna någon med rullstol.
nä men du vet ju inte, hur ska du garantera det?Heij83 skrev:
Varje gång det kommer hem någon med rullstol
Nu vet jag inte hur det är med frågeställaren men i alla boende jag haft eller kalas jag varit på under mina 40år så har jag inte träffat någon med rullstol i mina sällskap. Men vi kanske diskriminerar, konstigt att det inte fins en lag om att man måste känna någon med rullstol.
ska man skriva en rad i kontrollplanen att man lovar att inte bjuda hem folk i rullstol på kalas de närmaste 40 åren?