39 641 läst ·
349 svar
40k läst
349 svar
Hur definieras oinredd vind
Så länge allt väsentligt finns på entréplan så är det aldrig något problem.Naturlig obegåvning skrev:
Men har man husets enda kök, badrum och tvättstuga på övervåningen så blir det ju stora problem för en rullstolsbunden.
men du ser ju inte problemet med ditt förslag,Heij83 skrev:
Du läser inte ordentligt.
Handla mat, badhus, konsert, bio eller alla andra gemensamma utrymmen SKALL också enligt mig vara anpassade.
Om jag blir handikappad och ska besök en vän så kommer jag dit på dennes villkor och kanske behöver lite hjälp för att lösa mitt besök.
Blir jag eller någon annan i familjen handikappad så flyttar vi till ett hus som är betydligt bättre för vår familjesituation då.
Ett mycket enkelt sätt att lösa detta problem i privata bostäder hade varit att kräva en försäkring av den som inte bygger helt anpassat. Säg 500kr om året, jag tror att många försäkringsbolag hade tagit den.
det hade inneburit att alla bostadshus i hela landet hade ej varit anpassade för rullstolsbunda och då exkluderat rullstolsbunda från alla bostäder i hela landet förutom där det bor andra rullstolsbunda.
du måste förstå vilken enorm utanförskap det hade skapat.
dessutom att bygga om icke tillgägnlighetsanpassade bostäder till tillgängliga hade varit mer eller mindre omöjligt. I många fall hade det blivit så dyrt att det hade varit billigare att riva och bygga nytt.
Nu pratar du om en låtsasvärld som inte finns. Stora delar av vårt bostadsbestånd är inte direkt tillgängligt för att rulla in en rullstol eftersom det är byggt innan denna standard kom in i lagstiftningen för nybyggnation. Och även t ex småhus som är byggda med sådan lagstiftning är ofta inte direkt tillgängliga p g a entrétrappor. De kan förvisso anpassas med en ramp men i nuet finns ingen ramp där.A Aunty skrev:
vadå då, bara för något har varit kasst så ska vi inte sträva efter att bli bättre?Claes Sörmland skrev:
Nu pratar du om en låtsasvärld som inte finns. Stora delar av vårt bostadsbestånd är inte direkt tillgängligt för att rulla in en rullstol eftersom det är byggt innan denna standard kom in i lagstiftningen för nybyggnation. Och även t ex småhus som är byggda med sådan lagstiftning är ofta inte direkt tillgängliga p g a entrétrappor. De kan förvisso anpassas med en ramp men i nuet finns ingen ramp där.
de kan man ju applicera på allt så fall.
vi hade ingen isolering knappt isolering i husen förr men vi blev bättre ställde högre energikrav och anpassade våra bostäder.
dock hade det varit orimligt att riva alla befintliga varje gång vi kommer med en ny lag eller hur?
men alla nya byggs efter detta och vårat bestånd utvecklas
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Inte vidrigt, snarare väl skrivet!A Aunty skrev:vidrigt sätt att se på saken enligt mig.
du hamnade i rullstoll nu blir du instängd i din lägenhet för resten av livet. Här har du en ipad du kan beställa mat, kläder, möbler etcetera på.
om det är till någon hjälp tänk dig själv att du hamnar i rullstol hade du inte viljat kunna leva ditt liv som vanligt, så mycket som det går.
alltså inte vara beroende av andra utan bara leva.
kunna göra som alla andra, handla mat, besöka vänner, gå på krogen osv???
eller du hade varit nöjd med sitta hemma resten av livet och få allt serverat med motiveringen det är nya tider nu?
Det finns många aspekter och lager i denna fråga om anpassning, tex det där med hiss.
Jag och mina grannar som bor uppepå berg, har redan kostnader med avlopp som inte går att gräva ner, men vi slipper ju fuktiga källare ;-)
Men att anpassa mitt hem, vilket jag gärna skulle göra om det inte var så enormt stora kostnader, är väldigt onödigt.
Finns undantag för omöjliga tomter?
/W
Det här med läsförståelsen igen...A Aunty skrev:vadå då, bara för något har varit kasst så ska vi inte sträva efter att bli bättre?
de kan man ju applicera på allt så fall.
vi hade ingen isolering knappt isolering i husen förr men vi blev bättre ställde högre energikrav och anpassade våra bostäder.
dock hade det varit orimligt att riva alla befintliga varje gång vi kommer med en ny lag eller hur?
men alla nya byggs efter detta och vårat bestånd utvecklas
Vi går tillbaka till det här inlägget..A Aunty skrev:men vad är det ni inte förstår, deet handlar ju inte bara om att någon med ett handikapp ska bo i ditt utan att göra hela samhället tillgängligt för personer med handikapp. alltså inkludera alla inte exkludera.
bara för man har ett handikapp ska man känna att man är välkommen överallt, kunna arbeta överallt, handla överallt, besöka vem som helst etccetera.
dessutom betyder inte tillgänglighetsanpassa att man ska rullstollsanpassa
Du skriver att alla ska känna sig välkomna överallt och kunna besöka vem som helst. Det finns väl inget som hindrar en rullstolsbunden från att besöka mig bara för att jag har köket på övervåningen?
Ditt påstående är att denne potentiella besökare inte skulle känna sig inkluderad pga att hen inte når mitt kök. Då menar jag att det är lika troligt att min lättkränkte fantasibesökare skulle känna sig lika exkluderad för att hen inte hade tillgång till mitt sovrum, ett hemmagym eller ett finare badrum som råkar befinna sig på övervåningen.
Med denna logik så bör man alltså förbjuda allt som inte är fullt tillgängligt för alla med motiveringen att de inte blir fullt inkluderade.
det ni inte förstår är att om man inte har dessa regler skulle INGEN bygga tillgänglighetsanpassat och det skulle vara extremt dyrt att anpassa i efterhand om inte omöjligt.Workingclasshero skrev:
Inte vidrigt, snarare väl skrivet!
Det finns många aspekter och lager i denna fråga om anpassning, tex det där med hiss.
Jag och mina grannar som bor uppepå berg, har redan kostnader med avlopp som inte går att gräva ner, men vi slipper ju fuktiga källare ;-)
Men att anpassa mitt hem, vilket jag gärna skulle göra om det inte var så enormt stora kostnader, är väldigt onödigt.
Finns undantag för omöjliga tomter?
/W
Inte nödvändigtvis. Regeln skulle istället kunna vara att man behöver redovisa hur en eventuell tillgänglighetsanpassning skulle kunna gå till på ett enkelt och billigt vis.A Aunty skrev:
Hel fel! Det är enkelt att bygga tillgänglighetsanpassat vid de flesta nybyggen om inte terrängen sätter stopp. Vi gjorde det till morsans hus trots att kravet inte fanns, enkelt och bra , förberett för framtiden och inte dyrare.A Aunty skrev:
Eller så är det inte så och du gissar fel här.A Aunty skrev:
Det troligaste är väl snarare att de flesta nya småhusbyggen skulle ha samma dörrbredd och frånvaro av trösklar idag alldeles oavsett om tillgänglighetsanpassningsreglerna fanns kvar eller inte. Något enstaka udda hus med köket på övervåningen skulle kanske byggas och trapplösningar som i dag fastnar i byråkratin skulle kanske dyka upp då och då.
Det som framförallt skulle vara vinsten är flexibilitet för det enskilda fallet och minskad byråkrati när detta inte behöver behandlas vid upprättande av bygglovshandlingar och bygglovsansökningar. Och alla kostsamma gränsdragningsproblem vid tillbyggnad och väsentligt ändrad användning skulle försvinna.
har jag sagt något annat?Jonatan79 skrev:
om man gör det från början är det enkelt men göra i efterhand är dyrt.
det är ju det jag sagt hela tiden??+
då måste du bygga tillgänglighetsanpassat för enkelt kan väll aldrig vara riva badrum, riva väggar, byta ut trappor osv?Naturlig obegåvning skrev: