A Aunty skrev:
hur ska någon kunna svara på det utan att veta förutsättningarna?
Förutsättningen är att någon har " nedsatt orienteringsförmåga" (något du refererat till flertalet gånger).
Huset måste (enligt dig) anpassas för detta när man bygger det (enligt dig, ditt program vet säkert vad/hur det ska utföras) i förtid innan man vet vilken egentlig nedsättning som kommer att ske.

Så, vad exakt ska jag göra för att den med " nedsatt orienteringsförmåga" ska inkluderas (ett annat ord du gärna använder).
 
A Aunty skrev:
sämsta argumentet.

för i tiden hade vi ingen isolering och eldade i kaminer. det är ju inget argument att något fungerade dåligt förut så ska vi fortsätta med det.
vi måste ju utvecklas
Dåligt exempel . Det fungerade alldeles utmärkt elda i kamin, och varmt blev det trots dålig isolering.

Sen tycker jag även att det är dåligt av dig att förutsätta att alla som blir gamla och får nedsatt rörelseförmåga inte kan klara sig själva utan massa anpassningar. Låt folk sköta sig själva.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
har jag sagt det?
Den där mjukvaran blir mindre och mindre imponerande för varje inlägg som du gör...
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 4 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Förutsättningen är att någon har " nedsatt orienteringsförmåga" (något du refererat till flertalet gånger).
Huset måste (enligt dig) anpassas för detta när man bygger det (enligt dig, ditt program vet säkert vad/hur det ska utföras) i förtid innan man vet vilken egentlig nedsättning som kommer att ske.

Så, vad exakt ska jag göra för att den med " nedsatt orienteringsförmåga" ska inkluderas (ett annat ord du gärna använder).
vad pratar du om, hur ska någon människa kunna svara på det.
vet ju inte hur ditt hus ser ut.

är det nybyggt enligt gällande regler så är svaret inget alls.
 
A Aunty skrev:
så du menar att du prissätter sociala biten, ohälsan, depressioner, sjukdommar, fallskador, olycker etc lägre än 200 000kr då?
200kSek gånger totala antalet bostäder som byggs i så fall, hur många behöver egentligen anpassningarna i slutändan, 10%?
Jag säger egentligen inte vad som väger tyngst, men hela din argumentation i tråden försöker påvisa att det inte finns en kostnad med nuvarande system, och att nuvarande system är det enda riktiga eftersom FN "bestämt" det. Det är ett synnerligen oärligt sätt att argumentera, och med den specialitet du påstår dig besitta tycker jag vi kan förvänta oss betydligt bättre av dig.
Det finns för- och nackdelar med allt, och kan man inte vara ärlig med det kan man aldrig nå en rimlig kompromiss av olika intressen. Utan hamnar gärna i att försvara status quo som någon form av heligt optimum som inte får ifrågasättas
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Dåligt exempel . Det fungerade alldeles utmärkt elda i kamin, och varmt blev det trots dålig isolering.

Sen tycker jag även att det är dåligt av dig att förutsätta att alla som blir gamla och får nedsatt rörelseförmåga inte kan klara sig själva utan massa anpassningar. Låt folk sköta sig själva.
folk kan klara sig själv men inte alla och varför inte underlätta för människor och inkludera istället för exkludera.
möjligöra att folk kan bo kvar i sina hus osv.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
men för gudsskull, jag har rätt.
det är ju bara gå in och läsa boverkets hemsida så ser du.
nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga innefattar ju massor som syn, hörsel, kognitiv förmåga, dålig balans, funktion i armar & ben etc.

och en del av dessa kan ju klart kräva rullstol medans andra kräver käpp, ledstång, rollator eller annat.
Som sagt rullstol, då den är störst så är det den som sätter standard.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där mjukvaran blir mindre och mindre imponerande för varje inlägg som du gör...
ett kalkylprogram inte kan lagstiftningen i andra länder är dåligt enligt dig?
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
Som sagt rullstol, då den är störst så är det den som sätter standard.
nej så är det inte alls.

olika nedsättningar sätter olika krav
 
Heij83
A Aunty skrev:
så du menar att du prissätter sociala biten, ohälsan, depressioner, sjukdommar, fallskador, olycker etc lägre än 200 000kr då?
Undra hur många som blir deprimerade, råkar ut för ohälsa eller socialt utstött i mitt hus utan hiss?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A
A ajn82 skrev:
200kSek gånger totala antalet bostäder som byggs i så fall, hur många behöver egentligen anpassningarna i slutändan, 10%?
Jag säger egentligen inte vad som väger tyngst, men hela din argumentation i tråden försöker påvisa att det inte finns en kostnad med nuvarande system, och att nuvarande system är det enda riktiga eftersom FN "bestämt" det. Det är ett synnerligen oärligt sätt att argumentera, och med den specialitet du påstår dig besitta tycker jag vi kan förvänta oss betydligt bättre av dig.
Det finns för- och nackdelar med allt, och kan man inte vara ärlig med det kan man aldrig nå en rimlig kompromiss av olika intressen. Utan hamnar gärna i att försvara status quo som någon form av heligt optimum som inte får ifrågasättas
jag har väl aldrig sagt att det inte finns en kostnad i att anpassa bostäder, självklart finns det en kostnad.

jag har ju argumenterat för något helt annat.
att samhället ska vara tillgängligt för alla.
 
A Aunty skrev:
vad pratar du om, hur ska någon människa kunna svara på det.
vet ju inte hur ditt hus ser ut.
Varför tar du upp det som ett krav om ingen vet vad som ska göras?
Vilken del av ditt program specificerar vad som ska utföras och hur dokumenteras det att det är gjort?
Jag tror att du inte vet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Aunty skrev:
folk kan klara sig själv men inte alla och varför inte underlätta för människor och inkludera istället för exkludera.
möjligöra att folk kan bo kvar i sina hus osv.
Ja alltså det är ju du som exkluderar genom att skilja äldre och rörelsehindrade från annat folk genom att påstå att de behöver anpassningar för att klara vardagen.
 
  • Haha
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Undra hur många som blir deprimerade, råkar ut för ohälsa eller socialt utstött i mitt hus utan hiss?
med den tankevärksamheten så förstår jag att du inte greppar det.
Det hade självklart inte varit ett problem om bara du av alla i hela landet inte anpassade sitt hus.

men om alla slutar anpassa sina hus så får vi ett bestånd som blir sämre och sämre och mindre och mindre tillgängligt
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Varför tar du upp det som ett krav om ingen vet vad som ska göras?
Vilken del av ditt program specificerar vad som ska utföras och hur dokumenteras det att det är gjort?
Jag tror att du inte vet.
du skämtar med mig vad?

det är väl ingen hemlighet vad som ska göras? alla vet vad som ska göras, det står i byggreglerna.
Finns på nätet att läsa fritt för alla.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.