39 635 läst ·
349 svar
40k läst
349 svar
Hur definieras oinredd vind
Förutsättningen är att någon har " nedsatt orienteringsförmåga" (något du refererat till flertalet gånger).A Aunty skrev:
Huset måste (enligt dig) anpassas för detta när man bygger det (enligt dig, ditt program vet säkert vad/hur det ska utföras) i förtid innan man vet vilken egentlig nedsättning som kommer att ske.
Så, vad exakt ska jag göra för att den med " nedsatt orienteringsförmåga" ska inkluderas (ett annat ord du gärna använder).
Dåligt exempel . Det fungerade alldeles utmärkt elda i kamin, och varmt blev det trots dålig isolering.A Aunty skrev:
Sen tycker jag även att det är dåligt av dig att förutsätta att alla som blir gamla och får nedsatt rörelseförmåga inte kan klara sig själva utan massa anpassningar. Låt folk sköta sig själva.
vad pratar du om, hur ska någon människa kunna svara på det.D Dilato skrev:Förutsättningen är att någon har " nedsatt orienteringsförmåga" (något du refererat till flertalet gånger).
Huset måste (enligt dig) anpassas för detta när man bygger det (enligt dig, ditt program vet säkert vad/hur det ska utföras) i förtid innan man vet vilken egentlig nedsättning som kommer att ske.
Så, vad exakt ska jag göra för att den med " nedsatt orienteringsförmåga" ska inkluderas (ett annat ord du gärna använder).
vet ju inte hur ditt hus ser ut.
är det nybyggt enligt gällande regler så är svaret inget alls.
200kSek gånger totala antalet bostäder som byggs i så fall, hur många behöver egentligen anpassningarna i slutändan, 10%?A Aunty skrev:
Jag säger egentligen inte vad som väger tyngst, men hela din argumentation i tråden försöker påvisa att det inte finns en kostnad med nuvarande system, och att nuvarande system är det enda riktiga eftersom FN "bestämt" det. Det är ett synnerligen oärligt sätt att argumentera, och med den specialitet du påstår dig besitta tycker jag vi kan förvänta oss betydligt bättre av dig.
Det finns för- och nackdelar med allt, och kan man inte vara ärlig med det kan man aldrig nå en rimlig kompromiss av olika intressen. Utan hamnar gärna i att försvara status quo som någon form av heligt optimum som inte får ifrågasättas
folk kan klara sig själv men inte alla och varför inte underlätta för människor och inkludera istället för exkludera.Naturlig obegåvning skrev:
möjligöra att folk kan bo kvar i sina hus osv.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Som sagt rullstol, då den är störst så är det den som sätter standard.A Aunty skrev:men för gudsskull, jag har rätt.
det är ju bara gå in och läsa boverkets hemsida så ser du.
nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga innefattar ju massor som syn, hörsel, kognitiv förmåga, dålig balans, funktion i armar & ben etc.
och en del av dessa kan ju klart kräva rullstol medans andra kräver käpp, ledstång, rollator eller annat.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
jag har väl aldrig sagt att det inte finns en kostnad i att anpassa bostäder, självklart finns det en kostnad.A ajn82 skrev:200kSek gånger totala antalet bostäder som byggs i så fall, hur många behöver egentligen anpassningarna i slutändan, 10%?
Jag säger egentligen inte vad som väger tyngst, men hela din argumentation i tråden försöker påvisa att det inte finns en kostnad med nuvarande system, och att nuvarande system är det enda riktiga eftersom FN "bestämt" det. Det är ett synnerligen oärligt sätt att argumentera, och med den specialitet du påstår dig besitta tycker jag vi kan förvänta oss betydligt bättre av dig.
Det finns för- och nackdelar med allt, och kan man inte vara ärlig med det kan man aldrig nå en rimlig kompromiss av olika intressen. Utan hamnar gärna i att försvara status quo som någon form av heligt optimum som inte får ifrågasättas
jag har ju argumenterat för något helt annat.
att samhället ska vara tillgängligt för alla.
Varför tar du upp det som ett krav om ingen vet vad som ska göras?A Aunty skrev:
Vilken del av ditt program specificerar vad som ska utföras och hur dokumenteras det att det är gjort?
Jag tror att du inte vet.
Ja alltså det är ju du som exkluderar genom att skilja äldre och rörelsehindrade från annat folk genom att påstå att de behöver anpassningar för att klara vardagen.A Aunty skrev:
med den tankevärksamheten så förstår jag att du inte greppar det.Heij83 skrev:
Det hade självklart inte varit ett problem om bara du av alla i hela landet inte anpassade sitt hus.
men om alla slutar anpassa sina hus så får vi ett bestånd som blir sämre och sämre och mindre och mindre tillgängligt
du skämtar med mig vad?D Dilato skrev:
det är väl ingen hemlighet vad som ska göras? alla vet vad som ska göras, det står i byggreglerna.
Finns på nätet att läsa fritt för alla.