39 636 läst ·
349 svar
40k läst
349 svar
Hur definieras oinredd vind
haha, vi jämför ju byggkostnader mot andra länder hela tiden.Claes Sörmland skrev:
benchmarkar vad vi gör och inte gör och kan göra bättre.
Dessutom görs ju stora delar av våra inköp från andra länder då måste man kunna regler i andra länder för att få vår kravställning korrekt.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Antigen så behöver bygglovsadeningen på min komun lära sig reglerna eller så behöver du uppdatera dig.A Aunty skrev:
Det var rullstol, rullstol, rullstol.
Rampens lutning var för rullstolen, viloplanet var för att den rullstolsburna skulle orka rulla hela vägen.
Hissen storlek var för rullstolen.
Platsen bredvid toaletten var för rullstolen att parkeras.
Så kom inte och säg att det inte har med rullstol att göra.
Men de flesta villor byggs för barnfamiljer, varför ska de anpassas för gamla rörelsehindrade människor? Ut ett samhällsperspektiv är det idiotiskt utnyttjande av bostadsbeståndet att två ensamma pensionärer bor i ett hus som kan rymma en hel familjA Aunty skrev:
Kostnaden per kvadratmeter meter man bygger är inte oansenlig, brukar väl höftas till ca 20kSEK/kvm nuförtiden, miljöpåverkan är väl även den ganska linjär med antalet kvadratmeter i form av materialåtgångA Aunty skrev:
Bygglagstiftningen i en mängd andra länder kanske finns i din fantastiska mjukvara som du inte vill använda för att föra tråden framåt?A Aunty skrev:
1 Har du sagt det?A Aunty skrev:
2. För 20 år sedan kände jag en kärring som hade råkat ut för en stroke tidigare i livet och var halvsidesförlamad. Hon körde permobil och var sjukpensionär, hon bodde på tredje våningen utan hiss och kunde alltså ta sig upp och ner för trappan utan större svårighet.
Min poäng här är att trots vissa rörelsehinder så kan man ändå komma långt utan stora anpassningar i hemmet. Det innebär att behovet av tillgänglighetsanpassning i förtid inte är lika stort som antalet gamla och rörelsehindrade. De flesta klarar sig säkerligen bra ändå och med små anpassningar. Sen finns det givetvis andra som har större behov och några som föredrar att gnälla och kräva anpassningar från andra än dem själva. Lyckligtvis så är dessa individer ett fåtal i den stora massan.
men för gudsskull, jag har rätt.Heij83 skrev:
Antigen så behöver bygglovsadeningen på min komun lära sig reglerna eller så behöver du uppdatera dig.
Det var rullstol, rullstol, rullstol.
Rampens lutning var för rullstolen, viloplanet var för att den rullstolsburna skulle orka rulla hela vägen.
Hissen storlek var för rullstolen.
Platsen bredvid toaletten var för rullstolen att parkeras.
Så kom inte och säg att det inte har med rullstol att göra.
det är ju bara gå in och läsa boverkets hemsida så ser du.
nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga innefattar ju massor som syn, hörsel, kognitiv förmåga, dålig balans, funktion i armar & ben etc.
och en del av dessa kan ju klart kräva rullstol medans andra kräver käpp, ledstång, rollator eller annat.
sämsta argumentet.Naturlig obegåvning skrev:
1 Har du sagt det?
2. För 20 år sedan kände jag en kärring som hade råkat ut för en stroke tidigare i livet och var halvsidesförlamad. Hon körde permobil och var sjukpensionär, hon bodde på tredje våningen utan hiss och kunde alltså ta sig upp och ner för trappan utan större svårighet.
Min poäng här är att trots vissa rörelsehinder så kan man ändå komma långt utan stora anpassningar i hemmet. Det innebär att behovet av tillgänglighetsanpassning i förtid inte är lika stort som antalet gamla och rörelsehindrade. De flesta klarar sig säkerligen bra ändå och med små anpassningar. Sen finns det givetvis andra som har större behov och några som föredrar att gnälla och kräva anpassningar från andra än dem själva. Lyckligtvis så är dessa individer ett fåtal i den stora massan.
för i tiden hade vi ingen isolering och eldade i kaminer. det är ju inget argument att något fungerade dåligt förut så ska vi fortsätta med det.
vi måste ju utvecklas
så du menar att du prissätter sociala biten, ohälsan, depressioner, sjukdommar, fallskador, olycker etc lägre än 200 000kr då?A ajn82 skrev: