A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du verkligen andras länders bygglagstiftning? Vilka länder är du insatt i?
haha, vi jämför ju byggkostnader mot andra länder hela tiden.
benchmarkar vad vi gör och inte gör och kan göra bättre.

Dessutom görs ju stora delar av våra inköp från andra länder då måste man kunna regler i andra länder för att få vår kravställning korrekt.
 
A
S SonnyListon skrev:
Gränsen för dina rättigheter slutar vid min kropp och det jag väljer att göra för mig själv.
faktiskt inte, du kan inte göra vad du vill med din kropp.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
gäller nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
Antigen så behöver bygglovsadeningen på min komun lära sig reglerna eller så behöver du uppdatera dig.
Det var rullstol, rullstol, rullstol.
Rampens lutning var för rullstolen, viloplanet var för att den rullstolsburna skulle orka rulla hela vägen.
Hissen storlek var för rullstolen.
Platsen bredvid toaletten var för rullstolen att parkeras.
Så kom inte och säg att det inte har med rullstol att göra.
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
1. Har jag sagt det?

2.Nä anpassningarna är för personer med nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
Varför skulle de aldrig behöva göras?, alla blir väl gamla?
Men de flesta villor byggs för barnfamiljer, varför ska de anpassas för gamla rörelsehindrade människor? Ut ett samhällsperspektiv är det idiotiskt utnyttjande av bostadsbeståndet att två ensamma pensionärer bor i ett hus som kan rymma en hel familj
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
att göra det i efterhand blir med dyrt.
sedan hur prisätter du den sociala biten, ohälsan, depressioner, sjukdommar, fallskador, olycker etc?
Kostnaden per kvadratmeter meter man bygger är inte oansenlig, brukar väl höftas till ca 20kSEK/kvm nuförtiden, miljöpåverkan är väl även den ganska linjär med antalet kvadratmeter i form av materialåtgång
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
haha, vi jämför ju byggkostnader mot andra länder hela tiden.
benchmarkar vad vi gör och inte gör och kan göra bättre.

Dessutom görs ju stora delar av våra inköp från andra länder då måste man kunna regler i andra länder för att få vår kravställning korrekt.
Bygglagstiftningen i en mängd andra länder kanske finns i din fantastiska mjukvara som du inte vill använda för att föra tråden framåt?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
1. Har jag sagt det?

2.Nä anpassningarna är för personer med nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
Varför skulle de aldrig behöva göras?, alla blir väl gamla?
1 Har du sagt det?

2. För 20 år sedan kände jag en kärring som hade råkat ut för en stroke tidigare i livet och var halvsidesförlamad. Hon körde permobil och var sjukpensionär, hon bodde på tredje våningen utan hiss och kunde alltså ta sig upp och ner för trappan utan större svårighet.
Min poäng här är att trots vissa rörelsehinder så kan man ändå komma långt utan stora anpassningar i hemmet. Det innebär att behovet av tillgänglighetsanpassning i förtid inte är lika stort som antalet gamla och rörelsehindrade. De flesta klarar sig säkerligen bra ändå och med små anpassningar. Sen finns det givetvis andra som har större behov och några som föredrar att gnälla och kräva anpassningar från andra än dem själva. Lyckligtvis så är dessa individer ett fåtal i den stora massan.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Antigen så behöver bygglovsadeningen på min komun lära sig reglerna eller så behöver du uppdatera dig.
Det var rullstol, rullstol, rullstol.
Rampens lutning var för rullstolen, viloplanet var för att den rullstolsburna skulle orka rulla hela vägen.
Hissen storlek var för rullstolen.
Platsen bredvid toaletten var för rullstolen att parkeras.
Så kom inte och säg att det inte har med rullstol att göra.
men för gudsskull, jag har rätt.
det är ju bara gå in och läsa boverkets hemsida så ser du.
nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga innefattar ju massor som syn, hörsel, kognitiv förmåga, dålig balans, funktion i armar & ben etc.

och en del av dessa kan ju klart kräva rullstol medans andra kräver käpp, ledstång, rollator eller annat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vilka byggnadstekniska åtgärder behöver man utföra hemma hos mig för att någon med nedsatt orienteringsförmåga ska inkluderas i samhället?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
1 Har du sagt det?

2. För 20 år sedan kände jag en kärring som hade råkat ut för en stroke tidigare i livet och var halvsidesförlamad. Hon körde permobil och var sjukpensionär, hon bodde på tredje våningen utan hiss och kunde alltså ta sig upp och ner för trappan utan större svårighet.
Min poäng här är att trots vissa rörelsehinder så kan man ändå komma långt utan stora anpassningar i hemmet. Det innebär att behovet av tillgänglighetsanpassning i förtid inte är lika stort som antalet gamla och rörelsehindrade. De flesta klarar sig säkerligen bra ändå och med små anpassningar. Sen finns det givetvis andra som har större behov och några som föredrar att gnälla och kräva anpassningar från andra än dem själva. Lyckligtvis så är dessa individer ett fåtal i den stora massan.
sämsta argumentet.

för i tiden hade vi ingen isolering och eldade i kaminer. det är ju inget argument att något fungerade dåligt förut så ska vi fortsätta med det.
vi måste ju utvecklas
 
A
D Dilato skrev:
Vilka byggnadstekniska åtgärder behöver man utföra hemma hos mig för att någon med nedsatt orienteringsförmåga ska inkluderas i samhället?
hur ska någon kunna svara på det utan att veta förutsättningarna?
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygglagstiftningen i en mängd andra länder kanske finns i din fantastiska mjukvara som du inte vill använda för att föra tråden framåt?
har jag sagt det?
 
S
A Aunty skrev:
faktiskt inte, du kan inte göra vad du vill med din kropp.
Try me
 
  • Älska
mikethebik
  • Laddar…
A
A ajn82 skrev:
Kostnaden per kvadratmeter meter man bygger är inte oansenlig, brukar väl höftas till ca 20kSEK/kvm nuförtiden, miljöpåverkan är väl även den ganska linjär med antalet kvadratmeter i form av materialåtgång
så du menar att du prissätter sociala biten, ohälsan, depressioner, sjukdommar, fallskador, olycker etc lägre än 200 000kr då?
 
A
S SonnyListon skrev:
Try me
fakta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.