Vi har ett relativt modernt badrum, men med en kommod som inte hanterat slarviga småbarn på ett värdigt sätt. Vi skulle därför /vilja/behöva byta ut kommod och spegelskåp.

Detta är en flummig fråga, men hur gör man..?

Jag är hjälpligt händig, och kan nog göra en del själv, men hur är annars "tanken" att man gör?
Har pratat med lite olika hantverkare, och det blir snart helt orimligt.

Jag behöver en elektriker för ta ner det gamla spegelskåpet, eftersom det är en fast installation i våtutrymme. Men elektrikerna jag pratat med är inte det minsta intresserade av att montera upp ett nytt spegelskåp, så då måste jag antingen göra det själv, eller få dit en annan hantverkare. När det väl är på plats så måste elektrikern komma igen, för att koppla in skåpet.

VVS:aren i sin tur verkar inte särskilt intresserad av att varken montera ner den gamla kommoden eller montera upp den nya. Så då skulle det först behövas en VVS:are för att koppla ur vatten och avlopp (ballofix finns t.ex. inte), för att sen ha in en snickare för att montera ner kommod och montera upp den nya, varpå vvs:aren behöver komma igen för att koppla in vatten och avlopp.

Med lite koordinarande så skulle det alltså behövas fem hantverkarbesök.
1. Elektriker - Koppla ur elen i spegelskåpet (Får jag inte göra själv om jag förstått det hela rätt)
2. VVS:are för att koppla ur vatten och avlopp.
3. Snickare för att montera ner kommod och spegelskåp och montera upp de nya. (Inte helt trivialt med reglar som inte sitter perfekt)
4. Elektriker för att koppla in det nya spegelskåpet.
5. VVS:are för att koppla in vatten och avlopp i den nya kommoden.

Finns det en yrkesgrupp jag missar som löser allt detta, eller hur gör man..?

Ta några bilder på kommod och spegelskåp och ledningarna inuti/bakom kommoden så är det lättare att se hur man kan göra.

Spegelskåp
1) slå av automatsäkringen/skruva ur
2) testa belysningen eller mät så du vet att den är av
3) demontera och montera själv nytt spegelskåp
4) kontakta elektriker för inkoppling

Kommod
1) stäng av vatten
2) demontera/montera ny kommod och blandare
3) sätt på vatten

Förslagsvis köper du en kommod där du kan använda de gamla VA anslutningarna och inte behöver modifiera för mycket om du känner dig osäker.

Så länge du sköter infästningen rätt och tätar som man skall där du punkterar tätskiktet så går det bra göra det själv. Kontrollera bara hur kommod sitter i väggen, här var hela baksidan limmad med sättlim så halva väggen kom ner när jag demontera den. 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.