Ingen aning vad denna takkonstruktion kallas, men den har inga traditionella takstolar, utan taket bärs upp av ytterväggarna samt 3 längsgående sparrar (70 x 130mm) som är avlastade i gavelväggar och i mitt på dels murstocken, men dels på ngt som närmast kan beskrivas som en planka. Jag gissar att det funnits en vägg under "plankan" en gång i tiden, för den buktade ner flera cm.

Nu har jag stämpat upp 2 av sparren. Jag vill byta ut "plankan" mot något mera bärande, men är osäker på dimensioner. Är 2 st skruvlimmade 45 x 95mm och ställa på högkant som dels får vila på murstocken och på ny stolpe mot väggen tillräckligt?

Uppenbarligen står ju huset fortfarande sen det byggdes -57, och förr hade det pannor, men har plåt nu. Jag vill isolera mot taket så jag vill vara säker på att det orkar.

• Öppen takkonstruktion med längsgående sparrar, stöttad av stålpelare vid murstock. Gammal isolering synlig på vägg, med verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takkonstruktion under renovering med synliga sparrar och stöttor; murstock centralt, och en träram bitvis blottad vid väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.