Fairlane
Hej,

I vår dusch så sitter det en blandare av okänt märke. För 3-4 dagar sedan uptäckte jag att det droppade från duschmunstycket trots att blandaren skulle vara stängd. Nu strilar det, så det börjar bli lite akut att lösa.

Jag hittar ingen märkning på blandaren så jag kan inte kolla efter manual på nätet. Jag hittar inte heller några skruvar eller liknande.

Någon som har en idé?

Bild:
Kromad duschblandare utan synlig märkning monterad på mörk kakelvägg, synliga vattendroppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stäng av vattnet, ta bilden och gå till en VVS-installationsfirma så löser de detta åt dig. Alt skruva upp blandaren och kolla/ta bort packningen. ta den och bilden med till butiken/säljare/ helst installatörfirma.
En fördel om du har byggåret för huset.

Vredet till avstängningen ska du säker bända bort med en skruvmejsel om det inte finns en skruv i kortsidan, knappen ska säkert tryckas in samtidigt.
Det står inget tryckt på plåten bakom?

Det brukar sitta ett lock i gaveln av blandaren som kan knäppas bort. Därunder en muttrr el skruv som lossas.

Fairlane
Jag har kommit vidare lite efter era tips.
Det gick att lossa ett lock på gaveln och därunder sitter en skruv.

Jag har också lyckats hitta en märkning. Det är en blandare av märket Hansgrohe. Badrummet är renoverat 2012 av en firma (det var under förra ägarnas tid). Jag har försökt hitta blandaren på Hansgrohes hemsida utan att lyckas och jag har inte heller hittat en monteringsanvisning. jag letar vidare.

Tack för hjälpen så långt.

Hansgrohe är en av Europas största tillverkare så det går helt säkert att få reservdelar från en välsorterad vvs-butik.

• Gilla
Desp.Raouf
  • Laddar…
Fairlane
f91jsw skrev:
Hansgrohe är en av Europas största tillverkare så det går helt säkert att få reservdelar från en välsorterad vvs-butik.
Det låer bra. Då ska jajg bara försöka hitta vilken modell jag har. Hittar ingensom jag tycker ser rätt ut. Kanske är det en modell som inte tillverkas längre, men den borde ju vara möjlig att hitta på deras hemsida ändå tycker jag. Jag hade dock ltie svårt att förstå deras hemsida.

Ta loss delen då brukar det var lättare att se vad man ska ha, samma del brukar sitta på flera blandare.

Fairlane
Ok, du menar att det kanske inte är packningen? Jag får tänka hem en monteringsanvisning för en som ser någorlunda lik ut så jag ser vad som troligen skall loss.

Man byter nog inte packning utan en insats, den brukar skruvas ur, ibland går det att få tätt genom att ta isär och göra rent lite tvål på packningen som sitter på insatsen skadar inte vid återmontering.

Fairlane
Ok får kolla. En ny blandare kostar runt 1000 på Bygghemma, så alltför mycket är man ju inte sugen på att betala för en reservdel. :)

En grohe kostarmer håller ochfunkar säkert längre.

Fairlane skrev:
Ok får kolla. En ny blandare kostar runt 1000 på Bygghemma, så alltför mycket är man ju inte sugen på att betala för en reservdel. :)
Reservdelen kostar nog 100-300kr.

Fairlane
seniorkonsult skrev:
En grohe kostarmer håller ochfunkar säkert längre.
Det finns en Hansgrohe för 935:- hos Bygghemma just nu. Om den är bra eller inte vet jag inte, tänkte mer på prisbilden. Jag kollar om jag kan fixa detta med reservdelar istället dock. Känns ju bättre.

Tack för bra hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.