Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att tänka kring detta? Jag behöver byta panel (och i samma veva även häng- och stuprännor) på uterummet. Där panelen möter marken ligger tryckimpregnerat trä/trall eller liknande.

Vad tror forumet om en lösning där man bara byter ut panelen under fönstren och kör liggande istället?

Andra tankar, råd eller idéer?

Tack på förhand,
/S

• Uterum med vit träpanel, stort fönster och glasdörr. Träpanel är sliten vid basen där den möter tryckimpregnerat markskydd. Häng- och stuprännor syns ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum med vit panel och fönster, mätningar av panelens höjd och bredd synliga, omgärdat av gräs och vegetation.
    Skapa konto
  • Sliten vit träpanel med skador längst ner och grönaktiga fläckar, som står på en trätrall med grässtrån.
    Skapa konto
Det går säkert bra att bara byta nederdelen av panelen, du kan ha liggande panel om du föredrar det.
Har du funderat på vad som orsakat problemet och hur du ska hindra att det händer igen?

• Gilla
Etsnats
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går säkert bra att bara byta nederdelen av panelen, du kan ha liggande panel om du föredrar det.
Har du funderat på vad som orsakat problemet och hur du ska hindra att det händer igen?
Tack för svar!

Jag tror att det beror på att det helt enkelt har skvätt upp i ändträet under många år. Finns det något bleck eller liknande man skulle kunna sätta dit för att förhindra det?

Jag tror trallen är för nära fasaden

Ok - det vore bättre med singel eller liknande precis vid fasaden?

E Etsnats skrev:
Ok - det vore bättre med singel eller liknande precis vid fasaden?
Fasaden bör nog sluta ett par dm ovanför trallen, eller marken.

Magnus E K
Har läst hela tråden men väljer att bortse ifrån allt utom rubriken. Bästa sättet att byta panelen är att teleportera bort den gamla och teleportera dit ny (direkt från sågverket).

Magnus E K Magnus E K skrev:
Har läst hela tråden men väljer att bortse ifrån allt utom rubriken. Bästa sättet att byta panelen är att teleportera bort den gamla och teleportera dit ny (direkt från sågverket).
Det där var varken hjälpsamt eller roligt. Varför lägger du ens tid på att skriva sådana dryga svar?

• Ledsen
Magnus E K
  • Laddar…
Problemet är att en träfasad kan inte möta en trall på de där sättet. Fukt, snö, löv mm gör att det garanterat ruttnar. Bäst att få till en plåtlösning så att panelen slutar minst 10 cm ovanför trallen. Jag hade bytt all panel för att också ha kontroll på målningen. Oljning av träändar mm innan uppsättning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.