Hej,
Jag har en äldre strömbrytare (60 tal) som jag vill byta till en dimmer. Men färgerna och symbolerna begriper jag inte riktigt.
Det är konstant spänning mellan svart och vit och den bryter mellan gul och grön.
Hur ska dessa kopplas i dimmern?
Jag hade förväntat mig en fas och tändtråd bara..
Jag har en äldre strömbrytare (60 tal) som jag vill byta till en dimmer. Men färgerna och symbolerna begriper jag inte riktigt.
Det är konstant spänning mellan svart och vit och den bryter mellan gul och grön.
Hur ska dessa kopplas i dimmern?
Jag hade förväntat mig en fas och tändtråd bara..
Ojoj. Nu kommer du få veta hur du ska gå tillväga oerhört snabbt. Ring genast en elektriker så slipper du ljuga inför alla förmaningar du får. Men om du använder dig av min bild som kopplingsschema nedan så inser du att jag är lika ”lost” så det bästa är nog att ringa en sakkunnig.H huspeter skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 234 inlägg
Brytaren du visar på bilden har 4 trådar anslutna.
Ingår den i en trappkoppling, någon mer brytare som styr samma lampa?
Är det en kronbrytare som kan styra mer än en lampa (mer än en knapp på den)?
Fyra trådar skulle kunna betyda att det är en korskopplare, som i så fall ingår i en trappkoppling med tre eller fler brytare till samma lampa.
Trådarna som går in i dosan kommer alla från samma rör in i dosan, eller är några vidarekopplade till någon ytterligare dosa?
Fyra trådar skulle kunna betyda att det är en korskopplare, som i så fall ingår i en trappkoppling med tre eller fler brytare till samma lampa.
Trådarna som går in i dosan kommer alla från samma rör in i dosan, eller är några vidarekopplade till någon ytterligare dosa?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Så här ser det ut ”i andra änden” takuttaget.H hempularen skrev:Brytaren du visar på bilden har 4 trådar anslutna.
Brytaren styr denna lampa. Vit och svart går tillbaka i röret och grön och gul på polerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man ska "hempula" med elen så bör man ha en multimeter för att inte råka ut för tråkiga överraskningar. Här är en prisvärd multimeter som duger gott till "hempulare"H huspeter skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag tror du har en 2 polig brytare, inkommande vit är nolla, svart är fas. Grön är nolla nolla och gul är tändtråd.H huspeter skrev:
Om du drar i ledarna rör det sig vid strömställaren då?
Svårt att avgöra tyvärr men så har så här ser det ut vid takuttaget som brytaren styr.J J-banan skrev:
Logga in
Skapa konto
Kan man koppla så här på dimmern:
Gul = fas (pil)
Grön = nolla (dimm)
Logga in
Skapa konto
Redigerat: