Hej!

Jag funderar hur bästa sättet är att byta dessa hängrännor då föregående ägare valde att byta tak för ca 10 år sedan men av någon anledning inte hängrännorna.

Sitter en takfotplåt men kan jag vrida ur rännorna ändå utan att ta bort plåten?

Önskar tips på hur jag enklast gör detta.

Takfot med röda tegelpannor, genomtänkta metallkonsoler, grus och smutsansamling, på en husvägg ovanför ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takpannor, förfallna takrännor, lövansamling, sprucken fogning; behov av underhåll och reparation vid ett hus.
Skapa konto

Tak med röda takpannor, hängränna med löv, husvägg, fönster, del av stege, bakgårdsmiljö.
Skapa konto

Vik bara upp plåtflärparna på rännkrokarna så kan du vika ut rännan måla om krokarna o lägg i en ny ränna krokarna är jobbiga att byta undvik det

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K
Ser ut som att snörasskyddet ska rensas också när du ändå är där uppe...

Redigerat:
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Om man inte vill återanvända krokarna kan man klippa bort fotplåten, byta ut rännkrokarna och rännan och sen montera ny fotplåt.

• Gilla
louii
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Om man inte vill återanvända krokarna kan man klippa bort fotplåten, byta ut rännkrokarna och rännan och sen montera ny fotplåt.
Hur klipper jag fotplåten enklast? Sedan lär jag skarva på en ny fotplåt då, verkar vara så gått som omöjligt att få i en ny ränna utan att ta bort/klippa fotplåten.

Ska fotplåten vara sådär långt ner som på bild? Den sitter liksom och nuddar rännan.

L louii skrev:
Hur klipper jag fotplåten enklast? Sedan lär jag skarva på en ny fotplåt då, verkar vara så gått som omöjligt att få i en ny ränna utan att ta bort/klippa fotplåten.

Ska fotplåten vara sådär långt ner som på bild? Den sitter liksom och nuddar rännan.
Jag brukar klippa med en plåtsax. Men det krävs en riktig plåtsax, inte en sån där 100-kronors från jula.

Fotplåten anser jag ska gå från taket och förbi rännans bakkant.

C
L louii skrev:
verkar vara så gått som omöjligt att få i en ny ränna utan att ta bort/klippa fotplåten.
Testa först, rännan är rätt flexibel och går rätt lätt att kränga in på knepiga ställen.
Med det sagt kan man ju fundera på hur mycket vatten som hamnar utanför rännan med nuvarande placering.
Sen kan man ju också fundera på om det verkligen är något fel på rännan. Att färgen (plastisol?) flagar betyder inte nödvändigtvis att rännan är dålig när det handlar om zinkad plåt.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Testa först, rännan är rätt flexibel och går rätt lätt att kränga in på knepiga ställen.
Med det sagt kan man ju fundera på hur mycket vatten som hamnar utanför rännan med nuvarande placering.
Sen kan man ju också fundera på om det verkligen är något fel på rännan. Att färgen (plastisol?) flagar betyder inte nödvändigtvis att rännan är dålig när det handlar om zinkad plåt.
Nä det går ju måla

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.