4 467 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Hur byta lysrörsarmatur?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Det borde räcka med att lågprisvaruhusen slutar söka skräp som inte går att ansluta på normalt sätt, vilket man upptäcker först efter att ha packat upp den.
Verkligen gilla på det inlägget. Både Julas Anslut och Biltemas dito borde inte få säljas. Visst, de fyller sin funktion om man bara ska ha en armatur men i t. ex. ett garage blir det inte bra.Bo.Siltberg skrev:
Det är bara att du lär dig vad dina kablar är, då kan du montera upp precis vilket lysrör och armatur du vill.
Det är steg ett.
Biltema eller Jula har helt vanliga armaturer och det är inget som fungerar på annat sätt än Ahlsell eller Swedol.
Det är steg ett.
Biltema eller Jula har helt vanliga armaturer och det är inget som fungerar på annat sätt än Ahlsell eller Swedol.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Titta t.ex på Namron https://www.elbutik.se/category.html/industribelysning
Det är nåt lågprisalternativ som jag inte klämt på i verkligheten men verkar på bild ha normal anslutning och hyggligt pris
Titta på serien Storm och Orkan. Den som heter Yr LED ser dock ut som den Jula-modell du inte ska välja.
Det är nåt lågprisalternativ som jag inte klämt på i verkligheten men verkar på bild ha normal anslutning och hyggligt pris
Titta på serien Storm och Orkan. Den som heter Yr LED ser dock ut som den Jula-modell du inte ska välja.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Det är vad vi önskar men det går inte längre pga Julas armatur. Den har diskuterats livligt, t.ex här:S Sernando skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820/
Jag kom till ett nybyggt garage där kunden hade skruvat upp 6 st armaturer från Biltema. Det blev allt annat än snyggt att sätta en kopplingsdosa i ena änden av varje armatur (utan den sista) och sedan gå med kabeln jämns med utsidan av armaturen till nästa kopplingsdosa. Det fanns bara inkoppling i ena änden och bara för en kabel.K _KirderF_ skrev:
Sen var det ju även synd att kunden inte ringde innan väggarna och taket skulle gipsas men det är en annan sak.
Julas verkar vara väldigt populära med ingång i ena änden och utgång för seriekoppling i andra. Hur de fungerar i övrigt vet jag inte.Müssli skrev:
Jag kom till ett nybyggt garage där kunden hade skruvat upp 6 st armaturer från Biltema. Det blev allt annat än snyggt att sätta en kopplingsdosa i ena änden av varje armatur (utan den sista) och sedan gå med kabeln jämns med utsidan av armaturen till nästa kopplingsdosa. Det fanns bara inkoppling i ena änden och bara för en kabel.
Sen var det ju även synd att kunden inte ringde innan väggarna och taket skulle gipsas men det är en annan sak.
Det finns ingen vidarekoppling av skyddsjord om man kaskadkopplar dem, och enligt bruxen ska de anslutas med gummikabel.L Larzzz skrev:
Lyser $kitbra, höljet känns mycket bräckligt.
/Höghus
Nu läser du inte ens vad jag skriver, så lägg ner.Müssli skrev:
Vad skrev jag först, som du antingen inte läste, eller så vill du enbart göra ditt yttersta för att kunna skriva ett käckt svar?
Steg ett är vad? Gå tillbaka och läs det du valde att ignorera i din respons.
Jag valde att bara ifrågasätta det som inte stämmer i ditt inlägg. Första stycket håller jag med om. Sen kan jag erkänna att jag inte vet hur Swedols armaturer ser ut men Ahlsells, Elektroskandias och Solars armaturer är långt ifrån Julas och Biltemas skräp.S Sernando skrev:
Jag har använt (både "svart" och å jobbets vägnar) Solars "Base" utan vidarekoppling vid ett antal tillfällen, den är riktig lättjobbad.
Kan dock inte uttala mig om Biltemas, Julas m.fl. då jag inte har stött på dom än.
Vidarekopplade armaturer är f.ö. bara ett jäkla mög när man ska byta / flytta / ändra någonting, det bästa är att göra rätt från början med kopplingsdosor.
Kan dock inte uttala mig om Biltemas, Julas m.fl. då jag inte har stött på dom än.
Vidarekopplade armaturer är f.ö. bara ett jäkla mög när man ska byta / flytta / ändra någonting, det bästa är att göra rätt från början med kopplingsdosor.
Klicka här för att svara