Har ett funkishus från 1943. Huset är byggt av en byggmästare åt honom själv. Det betyder att allt är gediget. Att montera bort någonting är svårt. Har nu två toaletter där det kan vara idé att byta de gamla metallrören (mest järn, tror jag). Men de sitter i princip fastgjutna i golvet och blir mycket svåra att få loss om man skall bila upp hålen. Min fråga är därför: vilka alternativ finns och vilka fungerar?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Relining? http://sv.wikipedia.org/wiki/Relining
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Kapa, borra ur, gjut/fyll igen och borra nytt. Men, tänk på en toalett i dag är våtrum och skall ha tätskikt med uppvik enl godkänd våtrumsstandard. Tror inte på relining för några rörgenomföringar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är väl inte svårare att sätta en tätningsmanschett eller matta mot ett gjutjärnsrör jämfört med ett plaströr (vet vi om TS håller på att renovera toaletten)? Utsidan av gjutjärnsrör är sällan skadade och vertikala gjutjärnsrör har sällan eller aldrig några större skador. Det är i låglutande i stort sett horisontella delar där vatten kan bli stående som omfattande rostangrepp kan ha uppstått.
Relining är ju inte ett nytt rörstystem, det är ett sätt att köpa sig många år utan att behöva byta rör, t.ex. när skadorna för ett byte skulle bli för stora i relation till vinsten.
Relining är ju inte ett nytt rörstystem, det är ett sätt att köpa sig många år utan att behöva byta rör, t.ex. när skadorna för ett byte skulle bli för stora i relation till vinsten.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Ska du inte flytta genomföringarna finns väl ingen anledning att byta ut dem om du inte ska byta horisontella ledningarna. Det är som norrbottenstorpet skriver de horisontella rören som blir dåliga.
Jag kan inte hålla med om att det är bara dom horisontella rören som blir dåliga. Jag har sett flera ställen på dessa otaliga renoveringar jag varit på med varierande kvalité på gjutjärnet.
Horisontella rör tar mera stryk än lodräta, men det innebär inte att dessa är "som nya"
Skräckexempel på ståendes från jobbet taget i en källargång:
Horisontella rör tar mera stryk än lodräta, men det innebär inte att dessa är "som nya"
Skräckexempel på ståendes från jobbet taget i en källargång:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Vissst är det så, inte bara de horisontella får skador. Lite slarvigt uttryckt men här handlar det om vad man ser. För röret på bilden är ju skadan uppenbar. Sen är ju frågan vad som transporterats i röret, ev långvariga igensättningar etc. Det är även stor skillnad på sandhgjutna eller pressgjutna rör. Men är avloppen över 60 år så ska man nog byta dem. Betr relining som talats om, så har jag sett skräckexempel utförda av mindre seriösa entreprenörer där man trycker sönder böjar mm. Det måste bedömas från fall till fall.
Sandgjutna eller pressgjutna rör spelar ingen roll, gör man om ett badrum/WC så gör man det ordentligt första gången. Följ regler och normer för rör-installationera till punkt och pricka så täcker försäkringsbolaget ev vattenskador som kan uppstå!!!
Detta gäller även privatpersoner. Dokumentera väl. Bevisbördan är alltid på din sida!
Försäkringsbolaget täcker inte fall där man lämnat en snutt gjutjärn för någon rekommenderat att ståendes ledning "håller endå"...
Relining är inte rätt väg att gå. Det skjuter bara upp problemen, oavsett bostadsrätt eller villa!
Att göra rätt från början är alltid rätt väg att gå. Även fast det kan bli dyrare från början...
Tips från mig!
Detta gäller även privatpersoner. Dokumentera väl. Bevisbördan är alltid på din sida!
Försäkringsbolaget täcker inte fall där man lämnat en snutt gjutjärn för någon rekommenderat att ståendes ledning "håller endå"...
Relining är inte rätt väg att gå. Det skjuter bara upp problemen, oavsett bostadsrätt eller villa!
Att göra rätt från början är alltid rätt väg att gå. Även fast det kan bli dyrare från början...
Tips från mig!
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Ja det är ju precis det jag säger...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det håller jag med om. OM man gör om, så gör man sig hela besväret. Också därför jag frågade om vi vet om TS håller på att renovera sin toalett eller badrum? Men om man inte ska renovera hela badrummet så är definitivt relining ett sätt att köpa sig tid till dess att man ändå ska "riva ut skiten". Som med alla system, måste man ha en vettig firma som gör jobbet.krilleman_215 skrev:
Klicka här för att svara