Hej!
Vi har bott i vårt hus ungefär ett år och badrummet är renoverat innan vi flyttade in. Tyvärr är det gjort snyggt men inte så smart.
Badkaret måste ha ställts in innan väggen sattes upp, eller så förstår jag inte geometri.
Mitt problem är nu att den rostfria delen på duschslangen har släppt och jag har tejpat men det ser för taskigt ut.
Att byta ut slangen vet jag inte hur jag ska lyckas med då det inte går att dra ut badkaret nog för att jag ska komma åt kopplingen som sitter längst upp direkt under kranen (badkaret är helgjutet och inga sidor går att ta bort).
Har någon några tips?
Eller någon idé på vad jag kan göra för att reparera slangen? Badrummet är gjort 2023 så det är ju inte någon supergammal slang (just nu bara täckt av tejprester).
Tacksam för idéer!
Vi har bott i vårt hus ungefär ett år och badrummet är renoverat innan vi flyttade in. Tyvärr är det gjort snyggt men inte så smart.
Badkaret måste ha ställts in innan väggen sattes upp, eller så förstår jag inte geometri.
Mitt problem är nu att den rostfria delen på duschslangen har släppt och jag har tejpat men det ser för taskigt ut.
Att byta ut slangen vet jag inte hur jag ska lyckas med då det inte går att dra ut badkaret nog för att jag ska komma åt kopplingen som sitter längst upp direkt under kranen (badkaret är helgjutet och inga sidor går att ta bort).
Har någon några tips?
Eller någon idé på vad jag kan göra för att reparera slangen? Badrummet är gjort 2023 så det är ju inte någon supergammal slang (just nu bara täckt av tejprester).
Tacksam för idéer!
Är rummet avsmalnande, eller varför får du inte ut badkaret tillräckligt långt?Mimmimsis skrev:
Hej!
Har någon några tips?
Tacksam för idéer!
Går det inte att dra ut? Det har ju kommit på plats en gång, så det måste ju gå att få ut det?
Prova att lirka lite med en kofot eller bräckjärn på mitten mellan golv och kar så kan du nog då ut det en tillräcklig bit för att byta slangen.
Prova att lirka lite med en kofot eller bräckjärn på mitten mellan golv och kar så kan du nog då ut det en tillräcklig bit för att byta slangen.
Mimmimsis skrev:
Då sattes rimligen wc-stolen in efter badkaret.Mimmimsis skrev:
Låter helt vansinnigt, men om du inte kommer åt på annat vis så återstår väl endast att lossa stolen...
Badkaret måste ju gå att dra ut en bit. Det ser ju ut att vara 20-30 cm mellan toastol och badkar och det är tillräckligt för att kunna byta duschslangen...
Tänk på att köpa en ny slang i bra kvalité så slipper ni göra om det om ett par år igen...
Tänk på att köpa en ny slang i bra kvalité så slipper ni göra om det om ett par år igen...
Mimmimsis skrev:
Mimmimsis skrev:
Wc-stol i vägen, enligt TS.D Dilato skrev:
Det är alltså helgjutet även på baksidan och fästet till slangen sitter högst upp. Det alternativ jag ser är att koppla ur allt vatten och se om det går att lägga det på sidan, men jag är 162 cm och inte starkast i världen så jag får väl hyra in en flyttfirma om det ska bli verklighet.D Dilato skrev:
Ett annat alternativ är att träna en ekorre som kan krypa in och skruva bort den gamla slangen och sätta dit den nya.
Badkaret är alltså helgjutet även på baksidan. Hade det varit öppet hade jag inte bett om råd, utan dragit ut det och bytt. Men de 30 cm jag får när jag drar ut det ger ingen möjlighet att vicka karet och även om det skulle gå skulle jag inte komma in under och upp 45 cm för att skruva loss den gamla slangen.anders07 skrev:
Kan man lyfta det rakt upp?Mimmimsis skrev:
Det är alltså helgjutet även på baksidan och fästet till slangen sitter högst upp. Det alternativ jag ser är att koppla ur allt vatten och se om det går att lägga det på sidan, men jag är 162 cm och inte starkast i världen så jag får väl hyra in en flyttfirma om det ska bli verklighet.
Ett annat alternativ är att träna en ekorre som kan krypa in och skruva bort den gamla slangen och sätta dit den nya.
Ja visst låter det galet? Jag funderar på om man kan hissa upp det på något vis 😅K Kardan79 skrev:Då sattes rimligen wc-stolen in efter badkaret.
Låter helt vansinnigt, men om du inte kommer åt på annat vis så återstår väl endast att lossa sJ
K Kardan79 skrev:
Men det verkar som att jag får erkänna mig besegrad tills jag lyckas hitta åtminstone två starka män som kan hjälpa mig att välta det på sidan (om nu det får plats)