Byggahus.se
Har påbörjat att byta halogen-armaturer mot LED, men märker att mina dimmers (ELKO 315GLE) inte fungerar så bra tillsammans med LED. Så jag behöver byta även dimmers, men på flertalet ställen i huset (byggt 2005) sitter inte dimmern ensam i sin ram.

Finns det något sätt att ta reda på vilka LED-dimmers som är kompatibla med ELKOs med avseende på storlek/höjd? Känns tråkigt att behöva byta en massa fungerande strömställare bara för att jag behöver byta dimmers?
 
  • Två delar: ljusströmbrytare, rörelsedetektor, beige, väggmonterad, delvis skymd av rött tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Kan du inte helt enkelt välja en ELKO-dimmer som fungerar med LED?
Ex: [länk]
Är det SÅ enkelt? dvs en "serie" (som jag antar att RS i detta fall är) innebär att det är kompatibelt, trots att min dimmer är så mycket äldre?

Nu känner jag mig både lite dum (men också lite glad)!
 
Ja, så enkelt är det.

Antingen en led-kompatibel vriddimmer från Elko RS-serien. eller så kopplar elektrikern(du?) in en dimmerpuck i dosan bakom och så kör du en vanlig strömbrytare som man sätter en liten fjäder på för att få en återfjädrande dimmer/brytare.

Tänk på att om du byter exempelvis till en ny vriddimmer så finns risk att den är vitare än den befintliga. Den kommer passa, så det är bara en estetisk fråga.
 
  • Gilla
Don_Tom
  • Laddar…
O
Det kan vara bilderna som gör att det ser ut som två olika ramar. Men kolla in RS och Trend (olika fabrikat). Någon av de borde det vara.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det kan vara bilderna som gör att det ser ut som två olika ramar. Men kolla in RS och Trend (olika fabrikat). Någon av de borde det vara.
De visade ramarna på bilderna är inte någon Trend ram. Jag tycker att de ser lika ut till formen men att vitheten skiljer.
 
  • Gilla
Don_Tom
  • Laddar…
En annan sak som oftast funkar är att köpa vilken dimmer som helst som är passar rent tekniskt/elektriskt, sen sätter du på ratten och plattan runt ratten från din gamla dimmer istället för de som följde med den nya. Då får du 100% oförändrat utseende, dessutom kan du köpa billigare eller bättre dimrar än just de som hör till ditt fabrikat/modell.

Jag kan tänka mig att det teoretiskt skulle kunna finnas fall då det blir svårt att kombinera gammal platta och ratt med annan dimmer, men jag har gjort detta minst 10 ggr nu med ett antal olika märken och det har aldrig varit nåt problem hittills.
 
  • Gilla
Don_Tom
  • Laddar…
Tack för alla upplysande svar - det verkar mkr riktigt vara ELKO-grejer; så jag beställer några nya LED-dimmers ur det sortimentet, så får vi se vilken lösning det i slutändan blir (beträffande nyansskillnader mm på godset)!
 
O
D Don_Tom skrev:
Tack för alla upplysande svar - det verkar mkr riktigt vara ELKO-grejer; så jag beställer några nya LED-dimmers ur det sortimentet, så får vi se vilken lösning det i slutändan blir (beträffande nyansskillnader mm på godset)!
Du kan ju beställa nya ramar också! Vet dock ej om det finns nya "tryckknappar". I "värsta" fall får du beställa nya brytare med.

https://www.hornbach.se/p/tackram-elko-rs-3-fack-vit-1845611/6787724/

https://www.hornbach.se/p/strombrytare-elko-rs16-1-pol-trapp-vit-1848721/10286150/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.