21 160 läst ·
38 svar
21k läst
38 svar
Hur bygger vi igen hålen i väggen efter elektrikern?
Spackel kommer inte fylla. Köp gipsbruk, blanda till konsistens havregrynsgröt, spraya väggen med blomspruta eller dutta på vatten med svamp, lägg på gipsbruk med spackelspade. Fyll inte mer än att det fortfarande är en lätt inbuktning som du sedan slätar ut med spackel efter att gipset har torkat helt.F Fabbeluhr skrev:Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.
Väggarna är gjorda av en relativt mjuk ’sten’ som dock avger ett svart elakt damm som hamnar överallt..
Vi hade redan börjat riva tapeter, varför det ser ut som det gör runt omkring. Har husfix hemma, tänker att det kanske funkar med Sandspackel efter?
Bara o dammsuga lite i hålen och spackla igen me vanligt spackel, kan dock behövas göra i 2 omgångar, ifall de sjunker ihop när det torkat men de är en snabb enkel grej o fixa. Inget o ringa in elektrikern igen förF Fabbeluhr skrev:Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.
Väggarna är gjorda av en relativt mjuk ’sten’ som dock avger ett svart elakt damm som hamnar överallt..
Vi hade redan börjat riva tapeter, varför det ser ut som det gör runt omkring. Har husfix hemma, tänker att det kanske funkar med Sandspackel efter?
Hade lagt husfix. Är det poröst behöver ni grunda med något som binder betongen. Finns lite olika lösningar i bygghandeln. Jag gillar Nuretanolja, men det finns ju säkert billigare alternativF Fabbeluhr skrev:Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Det brukar vara besvärligt om det är det som brukar vara i äldre hus. Putsen är i princip som sand och rasar bara man tar i den. Man behöver väta ordentligt om något ska fastna. Husfix (världens dyraste cement) brukar funka. Risk att det tar några försök innan det lyckas. Det svarta är någon slags kolstybbsblandning har jag för mig. Vanligt i tunnare väggar i gamla hus.
Jag har minnen från renoveringar av gamla lägenheter i Stockholms innerstad.
Jag har minnen från renoveringar av gamla lägenheter i Stockholms innerstad.
Därför har du var kund endast en gång , troligen .S SueCia skrev:
Vem lägger igen runt dosor och spårning på andra sidan väggen då?Alfredo skrev:
Lämpligtvis fixar samma person även detta på samma gång.
Rätt "starkt" jobbat att lyckas gå rakt igenom så där. Har bilat, borrat och sågat en hel del i slaggstensväggar, och nog för att den är väldigt spröd och hålet alltid blir större än tänkt, men att gå rakt igenom väggen av misstag har jag aldrig lyckats med.
Tycker inte de ser tunnare ut än de väggar jag varit på. Var nog någon sorts standard, ca. 10 cm om jag minns rätt, svårt att tänka mig en tunnare vägg än så. Sen förekommer det förvisso väggar murade med dubbla rader block.Alfredo skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Jag tror att en vuxen skulle kunna springa igenom en sån vägg om man tar sats. Vi hade en sådan vägg mot grannen en gång. Väldigt lyhört och han hade sängen mot väggen. 😱😝C cpalm skrev: