9 108 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
hur bygger ni väggen i badrummet
Jag börja känna som Verktygsgurun. Det är mycket "förbjudet" och "får inte"...Tror jag skiter i alla regler och gör som jag vill. Sunt förnuft kan man komma långt med. Boverket och liknande myndigheter spottar fram nya, hårdare regler i en aldrig sinande ström, till glädje endast för sig själva, försäkringsbolagen och hantverkarna. Snart vågar ingen göra nånting själv längre. Så det är nog bättre att göra som man själv tror, det har funkat för mej i över 20 års tid.hempularen skrev:En anledning till att skivorma är förbjudna är ju just att du FÅR inte sätta upp saker där det inte är kottlat.
Om du skall sätta upp något på väggen så skall du borra hål och köra i silikon, Hålet får inte gå igenom vad det nu är du har på amdra sidan. Dvs inga skivmaterial.
Teorin är att om det är hål rakt igenom så blir det inte tryck på silikonet i hålet och man kan inte vara säker på att det blir helt tätt.
Jag undrar precis som JanneSjo " vet inte hur man ställer sig till att "sponta" tätt med reglar. " .. Om jag sätter 45*90 eller liknande reglar "kloss an" är det tillåtet ? Det finns ju isf inget mellan reglarna och tätskicktet förutan tillåten skiva.. ?
Ett tips är att kolla med försäkringsbolaget vilka krav de har. Godkänner de både BKR och GVK som branschregler vilket de flesta gör kan du köra efter GVK som har lite "snällare" regler. Tex är det godkänt med OSB bakom våtrums-skivan enl GVK.
Ja det är limmade kassetter med bara reglar i ändarna dvs cc 120 däremellan är det limmade wellpapp med jämna mellanrum.ACME skrev:Är det limmade kassetter utan riktiga reglar? I så fall borde det ju rimligen falla under samma kategori som plankväggar i äldre hus. Dessa är undantagna i regeln om träbaserade skivor/råspont.
Det är väl bara att dra iväg ett mail till BKR och höra vad dom säger. Anser dom samma sak så är det ju bra att ha på pränt om oledolyckan bestämmer sig för att knacka på.
Ytterväggen är tjocka träfiberkassetter som är 30 cm breda, där kommer jag att riva ner gammal gips o ta ner diff spärren kottla för handfat mm för att sedan skruva dit godgänd skiva. Övriga väggar kommer jag att såga ur med Fein sågen skrapa ur wellpappen o kottla i. Men jag kommer inte att riva väggarna bara för att få bort spånskivan. Skall maila BKR som du sa o ställa frågan till dem, får se va de säger.
Återkom gärna och berätta vad dom tycker om den typen av konstruktioner.
Den finns ju några olika varianter på kasettlösningar, med den gemensamma egenskapen dom blir rappliga som bara den om man river i dom, och sen kan det vara ett h*lvete att återfå stabiliteten i dom. Korthus liksom..
Den finns ju några olika varianter på kasettlösningar, med den gemensamma egenskapen dom blir rappliga som bara den om man river i dom, och sen kan det vara ett h*lvete att återfå stabiliteten i dom. Korthus liksom..
Lillgus skrev:
detta är intressant godkänner försäkringsbolagen utförande enligt GVK även för kakel (GVK beskriver kakel också)?
jag hittade dock inte att det var eller inte var godkänt med OSB bakom tätskiktet hos GVK - vet du lillgus vart det står?
Jag är benägen att hålla med om att det borde ha kommit upp på hemsidan.JanneSjo skrev:
Samtidigt så har informationen gått ut till de (betalande) behöriga företagen, och rent krasst så avråder BKR alla andra från att utföra arbeten i våtrum.
Mycket av informationen kring byggande går att finna på nätet, men inte allt. Man får genom t.ex. kurser och telefonsupport från tillverkare alltid lära sig saker som man inte har kunnat läsa sig till på annat håll.
Olika bolag har olika regler. Det kan därmed vara lite vanskligt att inte följa det som anses vara dom "riktiga" reglerna för våtrum med keramik.JanneSjo skrev:
Vad händer om man säljer huset och den nya ägarens försäkringsbolag inte anser att det är fackmässigt utfört vid en eventuell skada?
Eftersom det tyvär finns två regelverk att följa är detta en djungel. Jag har en vägg med OSB,Aquapanel,plastmatta,kakel. Jag mailade både GVK och BKR och fick den godänd av GVK men inte av BKR. BKR använder sig av både hängslen och livrem enligt många jag har pratat med i branschen. Inget fel i det iofs. Vad som händer vid försäljning? Om det är byggt efter de branschregler som gällde vid tidpunkten för bygget ser jag inget problem men med försäkringsbolag kan man inte vara säker på något. Fördelen med mail är ju att man kan skriva ut och spara svar på frågor och aktuella regler.
Har idag mailat BKR ang "Spånskivekassettväggar" får se om de svarar.
Lånar denna tråden för en snabbfråga.
Det är väl ok att använda en t.ex. 45x190 regel liggande på högkant som kortlingar, alltså med den "breda" sidan inåt? Då har man 190 mm i höjdled att skruva på. Jag tänkte nämligen göra på det viset i mitt badrum.
Det är väl ok att använda en t.ex. 45x190 regel liggande på högkant som kortlingar, alltså med den "breda" sidan inåt? Då har man 190 mm i höjdled att skruva på. Jag tänkte nämligen göra på det viset i mitt badrum.
Det funkar fint att göra så.
är det inte till och med så att det ger den bästa styvheten/bärkraften jämfört med att visa 45mm sidan mot väggen - jag jämför då med att ställa en planka på högkant vilket ger mycket bättre styvhetJanne.l skrev: