Hej,
Vi har köpt hus och den förre ägaren hade installerat en damm med guldfiskar i trädgården. Vi skulle vilja fylla igen den och ha gräsmatta istället (mindre underhåll). Vi har ingen tidigare erfarenhet av varken damm eller guldfiskar och vore jättetacksamma för tips om hur man går till väga.
Anna

• Trädgårdsdamm med näckrosblad och stenkanter, omgiven av gräs och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Rädda fiskarna. Ge bort.
2. Riv duk och stängsel, kör till återvinning. Lägg stenarna åt sidan.
3. Lägg tillbaka stenarna i botten på gropen.
4. Beställ lagom mängd matjord och fyll igen. Finns säkert i storsäck = ca 1m3
5. Packa på ett bra sätt.
6. Så gräsmatta eller köp färdig på rulle. Googla instruktioner.

Typ så

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Guldfiskar ska du i alla fall inte släppa ut i naturen eller spola genom toan. Så antingen hittar du någon som vill ta över dom eller så får du ta död på dom och kasta.
Sedan skulle jag försöka tömma dammen så mycket som möjligt (med vattenpump eller hink) och släppa ut vattnet på gräsmattan.
När dammen är tillräckligt tömt, kan du ta bort stenar, bottenslam och duk.
Därefter är det bara att fylla igen med jord (se till att det inte är från något ställe med t ex parkslide) Översta 0,3m får gärna vara lite bättre kvalitet, därefter kan du så eller rulla ut gräs.

J Japp03 skrev:
1. Rädda fiskarna. Ge bort.
2. Riv duk och stängsel, kör till återvinning. Lägg stenarna åt sidan.
3. Lägg tillbaka stenarna i botten på gropen.
4. Beställ lagom mängd matjord och fyll igen. Finns säkert i storsäck = ca 1m3
5. Packa på ett bra sätt.
6. Så gräsmatta eller köp färdig på rulle. Googla instruktioner.

Typ så
Tack för svar!

• Gilla
erland79 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Guldfiskar ska du i alla fall inte släppa ut i naturen eller spola genom toan. Så antingen hittar du någon som vill ta över dom eller så får du ta död på dom och kasta.
Sedan skulle jag försöka tömma dammen så mycket som möjligt (med vattenpump eller hink) och släppa ut vattnet på gräsmattan.
När dammen är tillräckligt tömt, kan du ta bort stenar, bottenslam och duk.
Därefter är det bara att fylla igen med jord (se till att det inte är från något ställe med t ex parkslide) Översta 0,3m får gärna vara lite bättre kvalitet, därefter kan du så eller rulla ut gräs.
Tack för svar!

Jag är lat så jag skulle göra flera hål i duken på en viss nivå under ytan och sen upprepa med flera hål djupare och djupare under någon vecka. Den stora fördelen är att slam och annat som antagligen finns i dammen hamnar i botten av gropen.

A AnnaA-S skrev:
Hej,
Vi har köpt hus och den förre ägaren hade installerat en damm med guldfiskar i trädgården. Vi skulle vilja fylla igen den och ha gräsmatta istället (mindre underhåll). Vi har ingen tidigare erfarenhet av varken damm eller guldfiskar och vore jättetacksamma för tips om hur man går till väga.
Anna
Vart i landet finns ni?
Om du inte blivit av med fiskarna så kan de få flytta hem till mig om det är rimligt avstånd från Sthlm

• Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Vart i landet finns ni?
Om du inte blivit av med fiskarna så kan de få flytta hem till mig om det är rimligt avstånd från Sthlm
Hej @petererlandsson1194,
@AnnaA-S vill skicka ett PM till dig men du har valt så att ingen kan skicka meddelanden till dig längst ner i dina sekretessinställningar. Om du vill att hon ska svara dig så kan du gå in och ändra här:
Inställningar > Sekretessinställningar

Här bor fiskarna nu :D

Röda och vita fiskar i en utomhusdamm med svart liner under solglitter på vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Här bor fiskarna nu :D

[bild]
Hej Peter, de ser nöjda ut. Tack för hjälpen

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Borde gå att fixa till en god middag av fiskarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.