447 läst ·
11 svar
447 läst
11 svar
hur bygger jag "vägg"?
Hej!
Jag ska bygga en "vägg" för att täcka sidan av mitt kylskåp. Har tidigare fått förslag på MDF men har nu bestämt mig för en mer stadig vägg, alltså med regelstomme och gipsskiva. Det jag undrar är följande:
- väggen kommer vara 70 cm bred. Behöver jag sätta in en "extra" lodrätt regel i stommen? Eller räcker det med en syll, en -hammare och två reglar som förbinder dessa?
- Jag har hittat ett vackert blyinfattat fönster i källaren, mått 65*65 och hade gärna integrerat det i väggen. Har tänkt mig att jag skapar ett hål i gipsskivan för fönstret och sen limmar på? Det behöver alltså inte gå att öppna fönstret.
- funkar det?
- om det funkar så antar jag att regeln endast kan vara 2.5 bred, så att fönstret får plats. Är det rimligt med sån bredd eller behöver regeln vara bredare?
Tack så hjärligt!
Jag ska bygga en "vägg" för att täcka sidan av mitt kylskåp. Har tidigare fått förslag på MDF men har nu bestämt mig för en mer stadig vägg, alltså med regelstomme och gipsskiva. Det jag undrar är följande:
- väggen kommer vara 70 cm bred. Behöver jag sätta in en "extra" lodrätt regel i stommen? Eller räcker det med en syll, en -hammare och två reglar som förbinder dessa?
- Jag har hittat ett vackert blyinfattat fönster i källaren, mått 65*65 och hade gärna integrerat det i väggen. Har tänkt mig att jag skapar ett hål i gipsskivan för fönstret och sen limmar på? Det behöver alltså inte gå att öppna fönstret.
- funkar det?
- om det funkar så antar jag att regeln endast kan vara 2.5 bred, så att fönstret får plats. Är det rimligt med sån bredd eller behöver regeln vara bredare?
Tack så hjärligt!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 217 inlägg
Du kan nog bygga en sådan vägg med alltifrån 45x54 till 95x45, den kommer ju inte vara så stor eller bärande.Jonawullt skrev:
Hej!
- funkar det?
Tack så hjärligt!
En regel i botten (mot golvet, en mot taket och en på vardera sida (cc60 cm är ju genrell rekommendation, men råkar en sådan "sidovägg" vara cc 70 lär det inte vara hela världen)
Isolera gärna så det inte blir en resonanslåda.
Ett fönster, om det blir snyggt, kan du ju integrera, kräver några extra reglar bara
Hej ! Tack för svar!klaskarlsson skrev:
Du kan nog bygga en sådan vägg med alltifrån 45x54 till 95x45, den kommer ju inte vara så stor eller bärande.
En regel i botten (mot golvet, en mot taket och en på vardera sida (cc60 cm är ju genrell rekommendation, men råkar en sådan "sidovägg" vara cc 70 lär det inte vara hela världen)
Isolera gärna så det inte blir en resonanslåda.
Ett fönster, om det blir snyggt, kan du ju integrera, kräver några extra reglar bara
Behöver reglarna vara 45x54 alltså? Dvs det går inte att ha tunnare reglar?
Och behöver jag isolera om jag bara ska täcka ena sidan med gips?
Finns en mängd dimensioner på "reglar" som du kan använda. Ta den dimension som är närmast tjockleken på fönsterbågen ..
Tex 34x70 som monteras på platten.
Med en tunnare skiva lim skruvad på baksidan som tex 8 mm plywood el 3 mm masonitet får du också bättre stabilitet samt att du slipper se igenom fönstret..
Isolera med tex 30mm cellplast..
Tex 34x70 som monteras på platten.
Med en tunnare skiva lim skruvad på baksidan som tex 8 mm plywood el 3 mm masonitet får du också bättre stabilitet samt att du slipper se igenom fönstret..
Isolera med tex 30mm cellplast..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 217 inlägg
45x45 menar jag förstås (typo) - borde räcka för en liten "kylskåpsvägg"Jonawullt skrev:
Men 45x70, 45x95 funkar förstås också
Skulle tex vanliga 22mm (kanske 22x95) funka ?
Troligen, iaf om du dessutom har en skiva utanpå (tex 12 mm plyfa eller tom mdf).
Men det lär väl vara 2,50 i takhöjd så det kan ju bli lite "bängligt" på mitten, om du inte fäster in det i en vägg dock ordentligt då tex - det kommer nog stabilisera
Självbyggare
· Stockholm
· 8 217 inlägg
Hej! Behövs det MDF även om jag fäster gips på regelstommen?klaskarlsson skrev:
45x45 menar jag förstås (typo) - borde räcka för en liten "kylskåpsvägg"
Men 45x70, 45x95 funkar förstås också
Skulle tex vanliga 22mm (kanske 22x95) funka ?
Troligen, iaf om du dessutom har en skiva utanpå (tex 12 mm plyfa eller tom mdf).
Men det lär väl vara 2,50 i takhöjd så det kan ju bli lite "bängligt" på mitten, om du inte fäster in det i en vägg dock ordentligt då tex - det kommer nog stabilisera
Det klarar gipset men om du inte kan fästa hyllan i reglarna så skulle jag satt upp OSB bakom gipset. Man vet aldrig vad framtiden för med sig vad det gäller nyttjande av väggen....Jonawullt skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 217 inlägg
Som Kane skriver, kan du fästa det ireglarna så är det ok.Jonawullt skrev:
En gipsskiva som så klarar inte mer än ngn tavla, handdukskrok eller spegel skulle jag säga.
Fästa en hylla för en tung gryta skulle jag inte göra i bara gips - då behövs många fästpunkter med bra gipsankare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger jag vägg till kylskåp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur tänka om man bygger en installationsvägg/ utrymme?
Badrum -
Hur bygger jag en säker väggkonstruktion när garaget blir bostad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur bygger jag smartast ny vägg + byte av innertak
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygger man skiljevägg med stålreglar på ett tak som har lutning?
Utbyggnad och tillbyggnad