Jag planerar att bygga om mitt garage till bostad. I det första steget ingår att bygga in carporten och där behöver jag råd kring väggkonstruktionen. Marknivån utanför carporten är i samma nivå som betongplattan, vilket gör mig orolig för vatteninträngning.

För närvarande finns en upphöjd kant av lättbetong (ca 20 cm hög) längst ner, som jag överväger att ta bort. Resten av garaget har en liknande "fot" av lättbetong runtom, och idag verkar det inte vara några större problem med vatten utanför, eftersom takfoten sticker ut ordentligt och skyddar.

Mina frågor är:
  • Om jag tar bort lättbetongen, ska jag lägga en syll längst ner mot betongplattan? Vilket material rekommenderas för syllen?
  • Behövs det tjärpapp eller annat material mellan betongplattan och syllen för att skydda mot fukt?
  • Är det bättre att behålla lättbetongen och bygga vidare med syll och väggreglar ovanpå den? Hur kan jag i så fall säkerställa att konstruktionen blir tät och hållbar?
Jag bifogar bilder som visar situationen för att ge en bättre bild. Tacksam för tips och erfarenheter från liknande projekt eller andra lösningar för att förhindra vatteninträngning!

• Röd bil under carport vid garage med snö och betongkant, nattbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av carport med betongplatta, upphöjd lättbetongkant och snötäckt marknivå intill.
    Skapa konto
  • Röd bil i en carport med betongplatta och upphöjd kant av lättbetong, omgiven av stenig mark och växtlighet.
    Skapa konto
Jag skulle inte rivit lättbetongen, syllpapp och sen syll på den bara.
Vad du skall använda som syll är vanligt virke och syllpapp

• Gilla
StrukturalAB
  • Laddar…
Hasse1212 Hasse1212 skrev:
Jag skulle inte rivit lättbetongen, syllpapp och sen syll på den bara.
Vad du skall använda som syll är vanligt virke och syllpapp
"Tack för ditt svar, Hasse! Jag uppskattar verkligen din input. Det låter som en enkel och praktisk lösning att behålla lättbetongen och lägga syllpapp och en syll ovanpå. Hur tänker du kring eventuellt skydd mot vattenintränging på utsidan...typ platonmatta?

Platon kan absolut användas, Det beror iofs lite på konstruktionen i övrigt men som safeguard skadar det väl inte att översäkra sig.

Alt målar du lättbetongen med kallasfalt. Det lär hålla i 20år :)

Det ser inte ut som du har problem med fuktvandring nu, och det ser inte ut som det är torrt i backen på bilden men hängslen och livrem är bra.
Den mängd du behöver är ju inga stora pengar.

Ett sätt är att gräva ur till uk platta, lägga en dräneringsledning och tex en isodrän mot betongen. Sen återfylla med makadam. Då kan inte vattnet komma upp till överkant platta. Och du får lite värmeisolering också. Men är garageplattan isolerad under?

Hasse1212 Hasse1212 skrev:
Platon kan absolut användas, Det beror iofs lite på konstruktionen i övrigt men som safeguard skadar det väl inte att översäkra sig.

Alt målar du lättbetongen med kallasfalt. Det lär hålla i 20år :)

Det ser inte ut som du har problem med fuktvandring nu, och det ser inte ut som det är torrt i backen på bilden men hängslen och livrem är bra.
Den mängd du behöver är ju inga stora pengar.
StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Ett sätt är att gräva ur till uk platta, lägga en dräneringsledning och tex en isodrän mot betongen. Sen återfylla med makadam. Då kan inte vattnet komma upp till överkant platta. Och du får lite värmeisolering också. Men är garageplattan isolerad under?
"Tack för alla era svar och tips! Jag uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter och idéer.

Plattan är enligt tidigare ägare isolerad med 20 cm cellplast, men jag misstänker att det kan finnas en köldbrygga kvar ute i kanterna eftersom isoleringen troligen inte går hela vägen ut. Det gör att jag funderar på om det kan vara bra att komplettera med extra isolering för att förbättra energieffektiviteten och minska risken för värmeläckage.

En idé jag fått är att använda isodrän, både som dränering och isolering. Det känns som en lösning som inte bara hjälper mot vatteninträngning, utan även minskar risken för köldbryggor i ytterkanten av plattan. Vad tror ni om att kombinera detta med en utvändig platonmatta för ytterligare skydd? Eller finns det andra bättre alternativ för att isolera och samtidigt skydda mot fukt?

För att summera planen just nu:
  1. Behålla lättbetongen och bygga vidare med syll och syllpapp ovanpå.
  2. Måla lättbetongen med kallasfalt eller använda platonmatta som extra skydd.
  3. Gräva ur runt plattan och lägga dränering med isodrän för att åtgärda både fukt och köldbryggor.
  4. Eventuellt komplettera med extra isolering på utsidan om det behövs.
Vad säger ni om detta? Är det något annat jag borde tänka på för att undvika framtida problem, särskilt när garaget ska bli bostad?"

Tycker det låter som en bra plan. Platonmattan behövs inte om du har isodrän och dränering men om det känns bättre så lägg dit den.

Vill du ytterligare förbättra isoleringen kan du lägga en skiva i marken.

https://www.isover.se/supporten-tipsar/tjalisolering-kring-platta-pa-mark

Det benäms tjälisolering men har en isolerande effekt även när risk för tjäle inte finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.