5 598 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Hur bygger jag plinthus med godkänd tillgänglighet?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Har försökt googla fram bild på det men har inte hittat. Men jag såg ett oerhört läckert plinthus som hade som en ”brygga” fram till ytterdörren som var i mitten av huset. Bryggan var väl typ 10 meter och mötte mark där.A Apparata skrev:Vill bygga mitt egenritade hus. I KL-trä väggar, golv, tak. Med åretom standard.
Tänker mig plåttak och så lite underhåll som möjligt, dvs inga målade fasader etc...
Kamin. Vatten. El. Kanske alternativ toa för att slippa den typen av avlopp.
Keep it simple är väl mitt motto.
Jag tycker om iden om att bygga på plintar o tänker mig ett ordinärt "hus" på ca 80 kvm, inget Attefall.
Anledningen till plintar är att det känns luftigare och naturen kan bevaras i större utsträckning.
Frågor som har väckts hittills:
- Vatten; hur får jag in det i huset utan att det fryser? Kan en isolera bara för rören mellan bjälklag och mark?
- Hur gör jag huset tillgänglighetsanpassat (dvs godkänt förmodar jag) när det står upphöjt? Kan jag hävda att det går att bygga ramper om/när det behövs? Visst ska alla nybyggda hus vara anpassade? Kräver det isf också viss storlek på dörrar, badrum etc?
- I Göteborgstrakten, behövs isolering under plintarna, läst att det finns för att klara frosten?
KL-trä kan väl användas i tunnare dimensioner för tak o golv (tex plank eller så blir KL-trät i princip Plywood vid tunnare dimensioner eller vad är skillnaden på dessa? Kan inget om byggdimensioner...än, så jag bara antar att väggtjocklek (150-200?) ej krävs till tak och golv för själva konstruktionen. Rätta mig gärna
Andra saker/lagar/regler som ska ska beaktas enligt era erfarenheter?
Glad för all kunskap, frågor och tankar som gör att jag kommer framåt.
Har lånat Bygga grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning hur jag menar 😂
Har du någon tomt eller är det fortfarande öppet?
Tack för förtydligandet! Det är ju fantastiskt bra, ska hitta en tomt utanför detaljplan är tanken, en bit mark lite off-side på ett vackert ställe.useless skrev:
För fritidshus finns inga krav. Därmed inte heller någon informationsbroschyr.
Och som sagts tidigare så är det tillåtet att bosätta sig permanent i ett hus som från början är byggt som fritidshus. Det som kan ställa till det är om detaljplanen stipulerar en viss typ av bebyggelse. I ett vanligt villaområde går det normalt sett inte att bygga ett fritidshus.
Jag fattar iden, smart att bygga in allt i en brygga om det passar tomten. Har ingen än och just nu letar jag efter bra läge o rätt pris.Ossian K Olsson skrev:
Har försökt googla fram bild på det men har inte hittat. Men jag såg ett oerhört läckert plinthus som hade som en ”brygga” fram till ytterdörren som var i mitten av huset. Bryggan var väl typ 10 meter och mötte mark där.
[bild]
Ritning hur jag menar 😂
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Men byggnadsnämnden kan även ställa krav på tillgänglighet osv antingen från början om dom anser det vara ett permanentboende eller i efterhand. Så bara för att det ligger utanför detaljplan är man inte helt säker.A Apparata skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
Medlem
· Västra Götaland
· 102 inlägg
Låter som en tanke helt i tidsandan! Jag menar, vem har råd att bygga större i dag? Kan man göra 3 ro k i lägenhet, kan man göra det i hus. Håller med Apparata, gör ramp eller bygg upp mark som en ramp. Var noga med väggtjocklek om du inte ska få för höga uppvärmnigskostnader. Kommunen släpper inte igenom för tunna väggar för året-runthus. Fritidshus klarar sig fortfarande med lägre krav på både energi och tillgänglighet. Kolla även upp nya byggregler som började gälla i år, dessutom nya 1 juli och 1 okt.A Apparata skrev:Vill bygga mitt egenritade hus. I KL-trä väggar, golv, tak. Med åretom standard.
Tänker mig plåttak och så lite underhåll som möjligt, dvs inga målade fasader etc...
Kamin. Vatten. El. Kanske alternativ toa för att slippa den typen av avlopp.
Keep it simple är väl mitt motto.
Jag tycker om iden om att bygga på plintar o tänker mig ett ordinärt "hus" på ca 80 kvm, inget Attefall.
Anledningen till plintar är att det känns luftigare och naturen kan bevaras i större utsträckning.
Frågor som har väckts hittills:
- Vatten; hur får jag in det i huset utan att det fryser? Kan en isolera bara för rören mellan bjälklag och mark?
- Hur gör jag huset tillgänglighetsanpassat (dvs godkänt förmodar jag) när det står upphöjt? Kan jag hävda att det går att bygga ramper om/när det behövs? Visst ska alla nybyggda hus vara anpassade? Kräver det isf också viss storlek på dörrar, badrum etc?
- I Göteborgstrakten, behövs isolering under plintarna, läst att det finns för att klara frosten?
KL-trä kan väl användas i tunnare dimensioner för tak o golv (tex plank eller så blir KL-trät i princip Plywood vid tunnare dimensioner eller vad är skillnaden på dessa? Kan inget om byggdimensioner...än, så jag bara antar att väggtjocklek (150-200?) ej krävs till tak och golv för själva konstruktionen. Rätta mig gärna
Andra saker/lagar/regler som ska ska beaktas enligt era erfarenheter?
Glad för all kunskap, frågor och tankar som gör att jag kommer framåt.
Har lånat Bygga grund.
Jag förstår inte riktigt problemen. Principen för hur du ska bygga, är precis densamma som för en friggebod, fast med flera plintar. Plintarna gjuts/grävs ner på precis samma sätt som en veranda.
Tillgängligheten är inte heller konstigare än på vilket hus som helst. Även om det är platta på mark, eller hus med krypgrund, så kommer ju färdigt golv ca 50cm över marken. Detta löses ju med trappa, och eventuell ramp.
Tillgängligheten invändigt är ju också enkel. Om man kan klara kraven på ett mycket mindre Attefallshus, så klarar ju du av dem.
Avlopp, och vatten bygger du bara en stor låda omkring, och fyller med isolering. En låda med måtten 50x50cm, där rören går i mitten är lagom.
Tillgängligheten är inte heller konstigare än på vilket hus som helst. Även om det är platta på mark, eller hus med krypgrund, så kommer ju färdigt golv ca 50cm över marken. Detta löses ju med trappa, och eventuell ramp.
Tillgängligheten invändigt är ju också enkel. Om man kan klara kraven på ett mycket mindre Attefallshus, så klarar ju du av dem.
Avlopp, och vatten bygger du bara en stor låda omkring, och fyller med isolering. En låda med måtten 50x50cm, där rören går i mitten är lagom.
Googla "Emils backe".Ossian K Olsson skrev:
Har försökt googla fram bild på det men har inte hittat. Men jag såg ett oerhört läckert plinthus som hade som en ”brygga” fram till ytterdörren som var i mitten av huset. Bryggan var väl typ 10 meter och mötte mark där.
[bild]
Ritning hur jag menar 😂
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
90-dörrar (eller skjutdörrar m 76cm? fri öppning), möjlighet att bygga ramp till entrén och vändcirkel i badrummet t.ex. är det vanliga. Det är inte svårt att uppfylla tillgänglighetskraven. Mitt tillgänglighetsanpassade badrum är 2x2m.
För vatten och avlopp, samla det centralt i mitten av huset och bygg en isolerad box runt om ner till marken. grundvärmen i marken används för att hålla det frostfritt. Vanligt att man sätter en "kjol" runt ytterkanterna på grunden så hålls det lite varmare i hela grunden.
För vatten och avlopp, samla det centralt i mitten av huset och bygg en isolerad box runt om ner till marken. grundvärmen i marken används för att hålla det frostfritt. Vanligt att man sätter en "kjol" runt ytterkanterna på grunden så hålls det lite varmare i hela grunden.
Bygger man nytt är det väl lika bra att rita in lösningarna för tillgänglighet direkt oavsett hustyp? Vad händer annars om du bryter benet dagen efter du flyttar in, när någon bekant eller släkting kommer på besök eller om 30 år när du måste lämna ditt drömboende för att du inte kan bo kvar?
Jag har baxat in och ut rullstolar utan ramp och det är inget kul fast värre är att få människor som inte kommer ut utan massor av hjälp innan huset byggs om.
Det ör samma princip som att man bygger två garderober ovanför varandra i tvåvåningshus för att kunna sätta hissen där om det behövs i framtiden..
Jag har baxat in och ut rullstolar utan ramp och det är inget kul fast värre är att få människor som inte kommer ut utan massor av hjälp innan huset byggs om.
Det ör samma princip som att man bygger två garderober ovanför varandra i tvåvåningshus för att kunna sätta hissen där om det behövs i framtiden..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag hade inte nåogt typ av kulvert eller rum, utan isolerade bara röen rakt av - funkade bra. Dock kan man ju se dom om man kikar under huset förstås så man kanske vill lägga dom invid en stolpe/plint eller ngtA Apparata skrev:
Står huset i södra Sverige? Tänker mig Halland-Gbg och där är ju inte iskyla allt för många dagar per årklaskarlsson skrev: