8 439 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Hur bygga vägghängd toa+handfat?
Jag har en monteringsfixtur + vägghängd toa från IDO. Tanken är att fortsätta med inbyggnadsväggen (ca 107 cm hög och 25 cm djup) och även fästa handfatet på denna och på så sätt dölja vatten och avlopp i denna "låda". Frågan är vad jag bygger denna av, fuktspärren ligger ju på den bakre "ordinarie" väggen, så ev reglar mm att fästa handfatet i utsätts ju för fukt. Tanken var sedan att sätta LUX-skivor på fronten och kakla direkt på denna. Eller finns det andra idéer?
Var får Du fukten ifrån?
Är badrummet färdig kaklat?
Vi har byggt med reglar och plyfa gips.
Sen tätskikt på väggen även om man
har tätskikt på väggen innanför.
Det går att bygga med plåt reglar och minerit.
Du kanske måste kortla i med plyfa/regel
där du ska ha handfatet. Kanske också sätta distanser
just där handfatet kommer så det blir stumt bakom.
Ska Du ha en skiva på toppen som är löstagbar?
Gjut en slits botten i väggen och dra ut ett skvaller rör
så läck vatten rinner ut om det händer en olycka.
Mvh Putte
Är badrummet färdig kaklat?
Vi har byggt med reglar och plyfa gips.
Sen tätskikt på väggen även om man
har tätskikt på väggen innanför.
Det går att bygga med plåt reglar och minerit.
Du kanske måste kortla i med plyfa/regel
där du ska ha handfatet. Kanske också sätta distanser
just där handfatet kommer så det blir stumt bakom.
Ska Du ha en skiva på toppen som är löstagbar?
Gjut en slits botten i väggen och dra ut ett skvaller rör
så läck vatten rinner ut om det händer en olycka.
Mvh Putte
Konstruktionen kommer ju att utsättas för fuktig luft i och med att vi befinner oss i ett badrum. Tänkte lägga tätskikt på den främre väggen och en träskiva på toppen för att komma åt att serva toalett mm. Därmed blir inte väggen helt tät och reglarna kan utsättas för fukt. Eller är det så lite fukt att det i verkligheten inte innebär något problem?
Jag kör med våtrumsminerit. Luxskiva funkar ju också bra. Se MathiasS tråd om sitt badrum.
Trä skulle jag inte köra med, vid en eventuell läcka så kan man ju tvingas göra om allt, detta kanske man slipper om man använder ett material som tål vatten.
/ Patrik
Trä skulle jag inte köra med, vid en eventuell läcka så kan man ju tvingas göra om allt, detta kanske man slipper om man använder ett material som tål vatten.
/ Patrik
Tack för svaren. Beklädnaden av fronten är inget problem, utan det var snarare hur regelstommen skall byggas upp som var frågan? Känns lite fel att regla upp med trä om något trots allt skulle hända. Ingen som gjort något liknande?
Ett alternativ till att bygga regelstomme själv är att köpa en speciell fixtur för handfat. Jag vet att Geberit har sådana. Har själv köpt en för min kommande badrumsrenovering där jag precis som du skall monera toaletten och handfatet på den låda som bildas när man bygger in cistern och rördragning.
Priserna för dessa fixturer ligger på ca 950 kr + frakt (i Sverige) och 7 - 800 kr + frakt (i Tyskland).
Jag tycker att det var värt merkostnaden. Jag får ett system som fungerar och är anpassat för hänga ett tvättställ på.
Sidor att finna mer information på:
www.geberit.se
www.badoo.se
www.megabad.com
/urbwi
Priserna för dessa fixturer ligger på ca 950 kr + frakt (i Sverige) och 7 - 800 kr + frakt (i Tyskland).
Jag tycker att det var värt merkostnaden. Jag får ett system som fungerar och är anpassat för hänga ett tvättställ på.
Sidor att finna mer information på:
www.geberit.se
www.badoo.se
www.megabad.com
/urbwi
Klicka här för att svara