Vi hade tänkt att bygga trall i de rödmarkerade fälten på bilden. Löngst upp finns trallgolv redan men vi vill ersätta växtligheten på båda sidor av trappan med trall och även täcka den fula och framåtlutande muren med trall virke.
Hur bygger man detta så att det håller? Går väl inte att låta trallgolvet vila på stenplattor med tanke på att det har varit blommor och växter under. Är det att gjuta som gäller?

Eller har ni kanske helt andra förslag som att riva muren helt?

Utsikt över en trädgård med rödmarkerade områden för planerad trall intill befintliga trappsteg och en lutande mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Om muren redan nu lutar så skulle jag inte lägga något på den eller på bäddarna utan istället gräva ned eller gjuta plintar. Annars är risken att altanen "ger sig iväg" snart också, särkilt som det rimligen innebär ökad belastning på den där muren.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Vad tror ni om dessa?

Y yuphin skrev:
Vad tror ni om dessa?
[media]
Markskruv kan nog absolut funka, om du inte har för mycket stora stenar iaf.

Men jag skulle sett till att dom inte bara går ned i matjorden i den upphöjda bädden, då lasten ju fortfarande kan trycka ut "stödmuren" till viss del, utan längre ned (du kanske får gräva ned dom en bit/gräva bort en del matjord om det inte finns tillräckligt långa skruv ?

• Gilla
yuphin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att det bästa är att sätta plint, eller markskruv, utanför/nedanför nuvarande mur. Som skrivs här ovan så vill du inte ha stödpunkter uppe på markbädden om muren redan nu börjar svikta.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.