Hej,

Till våren/sommaren ska vi börja byggnationen av vår trall. Det kommer bli ca 100kvm stort. Kommer byggas ca 15 cm ovanpå befintligt gräs, för att komma upp i samma höjd som vårt uterum.

Mellan tummen och pekfingret - vad kan det kosta att bygga detta? Inklusive makadam, uppbyggnad (plintar?) och själva trallen? Exklusive grävning.

Vi kommer göra allt själva.

Attitudeswe
2022 byggde jag 100kvm själv.

4500kr i skruv

21.000kr för tryckt 145mm virke

20% nya reglar 3500kr

Kiselbehandling 2300kr

Inga nya plintar eller makadam. Men ett lass makadam var orimligt billigt sist jag köpte ett.

Inga nya verktyg köptes :)

• Gilla
Koyar Salimi och 1 till
  • Laddar…
T
Om ni ska göra allt själva så behöver ni göra en skiss/ritning så ni vet hur ni ska göra och då kan ni ju räkna ut hur mycket trall och reglar ni behöver, kan räkna ut ungefär hur mycket skruv och så vidare ni kommer göra av med.
Sen blir det ett par rullar geotextil och ett lass makadam som ni får kolla upp någon som kan leverera och vad de tar.
Sen är det bara att kolla vad 1000 m trall, 200 m reglar 4-5005 trallskruv och 500 träskruv kostar så vet ni mellan tummen och pekfingret. :)

• Gilla
NathalieH
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om ni ska göra allt själva så behöver ni göra en skiss/ritning så ni vet hur ni ska göra och då kan ni ju räkna ut hur mycket trall och reglar ni behöver, kan räkna ut ungefär hur mycket skruv och så vidare ni kommer göra av med.
Sen blir det ett par rullar geotextil och ett lass makadam som ni får kolla upp någon som kan leverera och vad de tar.
Sen är det bara att kolla vad 1000 m trall, 200 m reglar 4-5005 trallskruv och 500 träskruv kostar så vet ni mellan tummen och pekfingret. :)
Tack! Försökte hitta någon hemsida (tror beijer hade förut? eller fortfarande, men att jag ej hittar) där man kan skriva i mått och den räknar ut kostnad på ett ungefär.

Har gjort en ritning för att räkna ut storlek, men inte gjort den mer specifik ännu ☺️

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Här kan du kolla : men runda slängar 50-60 tusen

[länk]
Stort tack!

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Vi kommer ha liknande projekt i år, vi ska bygga med färdiga plintar.
Så jag lånar tråden lite, någon som har något bra tips på att beräkna hur mycket makadam man behöver per plint?

boschkenta
N NathalieH skrev:
Stort tack!
Var dock beredd på mer! Min gick på ca 1000 kr per kvadratmeter, helt enkelt för att jag tänkte att när jag ändå bygger stort så bygger jag också rejält. Ett stabilt räcke runt om, trallen lagd med fris, bjälkar lite överdimensionerade, dold infästning, belysning i ytterkant och trappor - osv.

T Tremoten skrev:
Vi kommer ha liknande projekt i år, vi ska bygga med färdiga plintar.
Så jag lånar tråden lite, någon som har något bra tips på att beräkna hur mycket makadam man behöver per plint?
Vi kommer också köra med plintar, så följer din fundering med ☺️

boschkenta boschkenta skrev:
Var dock beredd på mer! Min gick på ca 1000 kr per kvadratmeter, helt enkelt för att jag tänkte att när jag ändå bygger stort så bygger jag också rejält. Ett stabilt räcke runt om, trallen lagd med fris, bjälkar lite överdimensionerade, dold infästning, belysning i ytterkant och trappor - osv.
Ja belysning tänker vi också, och något form av räcke runt. Trappor kommer inte behövas då uterummet redan nästan går i kant mer gräset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.