Fick information från kiilto via kakelplattan att tätskikt behövs. Rollbart verkar lättast. Känns lite tveksamt med rollbart + lättbetonglim bara...

Inga andra som byggt duschvägg på liknande sätt
 
Lutar nu åt Ytong plattor som finns i 100mm alternativ Ytong block som finns i 75mm.
Som jag förstår det använder man något låg-alkaliskt tunnfogsbruk som påläggs med en limskopa, exakt vilket vet jag inte än.

Som tätskikt att rolla lättbetongen med tänkte jag satsa på LIP VS30 då det säljs av samma bygghandlare i stan. Tvekar om vilka sidor jag ska rolla. Utåt mot badrummet tänker jag det är bättre att lämna öppet då inget vatten kommer stänka från den sidan så att den också kan vädra ut ev fukt nånstans.

Beroende på hur stabilt det blir så kommer jag fästa ett limmat stag mot vägg eller tak men köper inget i förväg.

För att kapa blocken tänkte jag prova sticksågen med Bosch T341HM blad eller liknande.
 
100mm LUX skiva som limmas mot bef kakel?
Så gjorde jag på ett hotell, tror det var i 4 badrum, det var via ett av Sveriges största plattsättningsfirmor så det bör ha varit en beprövad metod
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Tac
nino nino skrev:
100mm LUX skiva som limmas mot bef kakel?
Så gjorde jag på ett hotell, tror det var i 4 badrum, det var via ett av Sveriges största plattsättningsfirmor så det bör ha varit en beprövad metod
Tack för svar.

Jag har pratat med min bygghandlare som säljer Ytong och de avrådde från LB och rekommenderade istället Jackon-våtrumsskivor, vilket som jag förstår det är rätt likt Lux-skivor. Deras främsta skäl var att LB är ett mer sugande material.

Min vägg ska vara ca 90x200cm med eventuellt ett takstag om det behövs.
Skivorna verkar bara finnas i 60cm bredd om de ska vara 8 (Jackon) eller 10 (Lux) cm tjocka.
Jackon-skivorna fanns i 90x270cm bredd men då var de bara 2cm tjocka.
Lösningen enligt bygghandlaren var att limma ihop 2 skivor 90x200 med mellanlägg i form av "reglar" av samma skivmaterial för att få önskad tjocklek.

Detta är säkert görbart men låter lite väl invecklat för något som borde vara relativt enkelt.
Är ovanstående en bättre metod än att limskarva 1st 8x200x60 + 1st 8x200x30?

Oavsett skivmaterial krävs tätskikt som jag förstått det.
 
Låter konstigt... Var då en hel skiva jag monterade och den var nog mer än 60cm
 
Måste minnas fel för jag hittar inte heller tjocka 900mm breda lux

Köp 2st 90x250 och kapa remsor av överskottet som limmas dit, det borde väl bli stabilt.
 
nino nino skrev:
Måste minnas fel för jag hittar inte heller tjocka 900mm breda lux

Köp 2st 90x250 och kapa remsor av överskottet som limmas dit, det borde väl bli stabilt.
Hej,

Jag hittar inte heller några men däremot hittade jag den här videon som visar hur de bygger en liknande vägg som ser ut som de mått jag är ute efter, förutom höjden då. De använder några beslag både i vägg, golv och för skarvning av skivor. Dessa beslag borde väl kunna limmas på kakel också eller tror du det är onödigt? För skarvningen känns de som en bra ide ivf.

 
Hittade nu motsvarande beslag hos Jackon om någon framöver letar samma lösningar:

Jackon våtrum beslag För infästning och förlängning av våtrums- och membranskivor
U-profil BS81 100 x 80 x 35 TBVRBS81 2 st/pkt
H-profil BS83 100 x 80 x 70 TBVRBS83 2 st/pkt

Och så själva skivan:

Jackoboard våtrumsskiva
80x600x2500 VRS080102

Och limmet:

Monteringslim till våtrumsskivor
290ml TBVRLIM292
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hittade en lux-variant som verkar färdig:
https://www.luxelements.com/downloads/produktdaten-programm/en/relax-tw.pdf

Går att köpa i ett kit på amazon där nisch för shampo är inkluderad:
https://www.amazon.se/gp/product/B08XR9L4Z9/ref=ox_sc_act_title_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

För denna verkar inte beslagen finnas, kanske inte behövs när det är så brett som 10cm.
Beslagen finns däremot för 50 och 80 mm och heter då MONT H eller MONT UNI 50 eller 80

Blev lite sugen på nischen...
 
Knyter ihop tråden då jag monterat och kaklat väggen i helgen. Resultatet blev som väntat och jag är nöjd. I veckan ska jag be någon mek verkstad tillverka ett stag i rostfritt som jag limmar på ovansidan och skruvar fast i taket.

Nybyggd och delvis kaklad vägg med inbyggd nisch i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad kaklad vägg i en hörna med nisch, tomma eluttag och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Knyter ihop tråden då jag monterat och kaklat väggen i helgen. Resultatet blev som väntat och jag är nöjd. I veckan ska jag be någon mek verkstad tillverka ett stag i rostfritt som jag limmar på ovansidan och skruvar fast i taket.

[bild] [bild]
Bra jobbat!
Utmaningen med stag är att få det vridstyft i sidled. Om det behöver förstärka…
 
F FDT skrev:
Bra jobbat!
Utmaningen med stag är att få det vridstyft i sidled. Om det behöver förstärka…
Tack,

Jo, tanken är en ganska bred platta på ca 5-6cm som limmas med glabete längst ut på hörnet. Tänker att stången är 15-20mm och lika stor platta i taket som där skruvas.
Svårigheten är nog att få det riktigt tight och ändå lyckas få in lim. Man skulle helst ha en del tryck ned på väggen också. Kanske nån teleskoplösning är grejen...

När jag packade upp väggen var jag ytterst tveksam då det i princip bara var några frigolitbitar. Efter montering kändes den dock rätt styv men tror inte den håller för en rejäl tackling i nuvarande form.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.