Bilden visar fundamentet till en gammal brygga. Den bryggan vill jag nu återställa, till en fungerande badbrygga. (Jag minns tydligt att det varit en komplett brygga, men på den tiden ägde min familj inte denna fastighet. Så jag var aldrig nära den gamla bryggan, och kan inte säga hur den var konstruerad.)

Bryggan ska inte behöva tas in på vintern. Jag är nybörjare på bryggor, och tacksam för alla tips och råd. Ungefär såhär långt har jag kommit i mina egna tankar:

Ovanpå de befintliga synliga stenarna behövs en träkonstruktion. Den kan delvis fästas i stenarna, men behöver även ytterligare fästpunkter. Längre ut, där stenarna ligger en bit under vattenytan, kan jag ha antingen fast brygga eller flytbrygga. Oavsett vilket behöver jag förankra den i botten på något sätt. För detta ser jag väsentligen tre metoder, men jag är osäker på hur pass genomförbara de är:

1. Pålning. Man kan påla ner järn/stålstolpar eller impregnerade trästolpar. Men hur pålar man där ute? Grävmaskin med lång arm och pålningsaggregat skulle kunna fungera. Men hittar jag en entreprenör som både har sådan utrustning och är intresserad av det jobbet, långt ute på landsbygden i norra Blekinge?
2. Stenkista. Man kan snickra en stenkista eller köpa färdiga glasfiberburar. Men hur får man ut stenen att fylla den med? Jag tror standardsvaret är att pråma dit stenen, men det funkar ju inte i en insjö. Dessutom läser jag ibland att stenkistan helst också ska pålas.
3. Markskruv. Borde funka bra när den väl sitter där. Men hur monterar man den? Är det samma sak där, att den som ska montera förväntar sig att man ska kunna pråma utrustning/plattform till monteringsplatsen?

Jag kan ju inte vara ensam om att bygga brygga i insjö, tycker jag, men hittar förvånansvärt lite information om det.

• Gamla stenfundament vid strandkant, delvis nedsänkta i vatten, omgivna av vass och vegetationsklädda träd vid en sjö i norra Blekinge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Flytbryggor läggs ofta med olika typer av ankare på botten. Exakt utformning varierar, det kan bryggbyggaren hjälpa dig med, men korsvis med betongtyngder tex.

Glöm inte att du behöver göra en anmälan till länsstyrelsen!

G Genomklok skrev:
Flytbryggor läggs ofta med olika typer av ankare på botten. Exakt utformning varierar, det kan bryggbyggaren hjälpa dig med, men korsvis med betongtyngder tex.

Glöm inte att du behöver göra en anmälan till länsstyrelsen!
Jag hittar ingen "byggbryggare" i dessa trakter, och behöver nog därför tänka själv, är jag rädd.

Jadå, processen med länsstyrelsen har jag koll på.

Pålning med impregnerade trästolpar och stålstolpar gör min bonde med traktor eller grävmaskin. De glider lätt ned i underlaget när vikt anläggs. Han slår ned stolpen den första decimetern bara för att den skall stå rakt.

• Gilla
hakan.stridh
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Pålning med impregnerade trästolpar och stålstolpar gör min bonde med traktor eller grävmaskin. De glider lätt ned i underlaget när vikt anläggs. Han slår ned stolpen den första decimetern bara för att den skall stå rakt.
Menar du att man (efter att ha ställt den rak) bara trycker stolpen nedåt med skopan? Eller missförstår jag dig?

WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Menar du att man (efter att ha ställt den rak) bara trycker stolpen nedåt med skopan? Eller missförstår jag dig?
Precis så gör bonden hos mig. Men den som står på marken (i vattnet) flyttar på sig några meter när detta görs.

Edit: men då finns det ju inte stenar under...

pacman42 pacman42 skrev:
Precis så gör bonden hos mig. Men den som står på marken (i vattnet) flyttar på sig några meter när detta görs.

Edit: men då finns det ju inte stenar under...
Mmm.. okej. Tack. Intressant. Stenarna ligger inte överallt, så de utgör nog inget problem i sammanhanget.

Jag är ingen expert på detta, men känslan jag får är att om det är så lätt att trycka ned stolparna, lär isen sedan lyfta upp bryggan, med stolpar och allt.

EDIT: Men en flytbrygga borde det funka för.

Personligen hade jag satt dit en gabionbur och fyllt den med stenar. Sedan justerat bryggan lite varje år utifrån hur isen flyttat på buren (oftast ingenting i en insjö om vi inte pratar de riktigt stora).

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag hittar ingen "byggbryggare" i dessa trakter, och behöver nog därför tänka själv, är jag rädd.
Du kanske kan rådfråga någon som inte är i trakterna? Ett förslag: https://bryggkompaniet.se/

pacman42 pacman42 skrev:
Personligen hade jag satt dit en gabionbur och fyllt den med stenar. Sedan justerat bryggan lite varje år utifrån hur isen flyttat på buren (oftast ingenting i en insjö om vi inte pratar de riktigt stora).
Ja, det var det jag menade med glasfiberburar i mitt alternativ 2. Men det känns utmanande att fylla sten när man inte kan pråma dit den på ett effektivt sätt. Köra ut ett par stenar åt gången i en eka... det kan man hålla på väldigt länge med i så fall.

Hur lång brygga tänker du dig? Ställ en eka utanför och lägg upp en landgång till den så att du kan gå ut med stenar i hinkar. Eller lägg ut en flotte. Eller lägg ut ett par stockar som du lägger landgången över och drar i några skruvar. Det finns många sätt.

B Bonafluff skrev:
Du kan göra som in den här videon

[länk]
Jämfört med den videon har jag ett bra startläge. Jag har ju stenarna på plats redan. Jag kan snickra en bur runt stenarna bara, så har jag förankring på plats för bryggans inre del, på motsvarande sätt som i videon.

Men hur förankrar man den yttre delen? Det framgår inte i videon, den är utanför bild.

Jämfört med den videon har jag ett bra startläge. Jag har ju stenarna på plats redan. Jag kan snickra en bur runt stenarna bara, så har jag förankring på plats för bryggans inre del, på motsvarande sätt som i videon.

Men hur förankrar man den yttre delen? Det framgår inte i videon, den är utanför bild.
Den yttre delen är ju en brygga med tunnor som kan flyta upp och ner. De är bara en vanlig flytbrygga som behöver något bra sitta fast i land

B Bonafluff skrev:
Den yttre delen är ju en brygga med tunnor som kan flyta upp och ner. De är bara en vanlig flytbrygga som behöver något bra sitta fast i land
Och om man är smart så bygger man den så att den går att lägga över den inre delen över vintern. Bara att vinscha upp den om man förbereder för det.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.