Bilden visar fundamentet till en gammal brygga. Den bryggan vill jag nu återställa, till en fungerande badbrygga. (Jag minns tydligt att det varit en komplett brygga, men på den tiden ägde min familj inte denna fastighet. Så jag var aldrig nära den gamla bryggan, och kan inte säga hur den var konstruerad.)

Bryggan ska inte behöva tas in på vintern. Jag är nybörjare på bryggor, och tacksam för alla tips och råd. Ungefär såhär långt har jag kommit i mina egna tankar:

Ovanpå de befintliga synliga stenarna behövs en träkonstruktion. Den kan delvis fästas i stenarna, men behöver även ytterligare fästpunkter. Längre ut, där stenarna ligger en bit under vattenytan, kan jag ha antingen fast brygga eller flytbrygga. Oavsett vilket behöver jag förankra den i botten på något sätt. För detta ser jag väsentligen tre metoder, men jag är osäker på hur pass genomförbara de är:

1. Pålning. Man kan påla ner järn/stålstolpar eller impregnerade trästolpar. Men hur pålar man där ute? Grävmaskin med lång arm och pålningsaggregat skulle kunna fungera. Men hittar jag en entreprenör som både har sådan utrustning och är intresserad av det jobbet, långt ute på landsbygden i norra Blekinge?
2. Stenkista. Man kan snickra en stenkista eller köpa färdiga glasfiberburar. Men hur får man ut stenen att fylla den med? Jag tror standardsvaret är att pråma dit stenen, men det funkar ju inte i en insjö. Dessutom läser jag ibland att stenkistan helst också ska pålas.
3. Markskruv. Borde funka bra när den väl sitter där. Men hur monterar man den? Är det samma sak där, att den som ska montera förväntar sig att man ska kunna pråma utrustning/plattform till monteringsplatsen?

Jag kan ju inte vara ensam om att bygga brygga i insjö, tycker jag, men hittar förvånansvärt lite information om det.

• Gamla stenfundament vid strandkant, delvis nedsänkta i vatten, omgivna av vass och vegetationsklädda träd vid en sjö i norra Blekinge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto