Byggahus.se

Hur brukar det gå till vid en fuktskada egentligen?

1. Fredrik K
    Medlem · Nivå 5
    Hej!

Vi har råkat ut för en mindre fuktskada på vår gästtoalett där en vägghängd toa (ej inbyggd cistern) har läckt i anslutningen mellan toa och avloppsrör i vägg. Från mitt lekmannaperspektiv verkar skadan begränsad, men eftersom det är på övervåningen rakt över vårt relativt nyrenoverade badrum blir jag lite nojig ändå och har därför gjort en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag.

Gjorde skadeanmälan via deras hemsida för att kunna bifoga bilder mm. och fick efter 3 dagar ett svar från en handläggare att man vill att jag kompletterar min skadeanmälan med protokollet från överlåtelsebesiktningen samt att jag tar in rörmokare och ev. snickare som skriver ett utlåtande om varför skadan inträffat. Fuktmätning mm. verkar inte vara aktuellt i dagsläget från försäkringsbolagets sida verkar det som.

För mig känns det här lite avigt, att jag ska anlita rörmokare och snickare för besiktning och leverera en besiktningsrapport till försäkringsbolaget. Det trodde jag faktiskt att dom skulle hjälpa till med.

Hur brukar det gå till egentligen? Har jag fel förväntningar på vad försäkringsbolagets roll är?

Jag har hittills aldrig behövt nyttja hemförsäkringen på något vis, så kom gärna med input! :)

2. T
    Medlem · Nivå 12
    ring och fråga försäkringsbolaget om de har någon firma att rekomendera,
    försäkringbolag brukar ha avtal med vissa firmor (så var åtminstonde i början på 2000 talet)