2 249 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur brett är ett 80cm skåp?
Kanske en aning knasig fråga men...:S
Jag skall bygga en köksö av 2st 80cm breda lådkylskåp från ikea och ett vanligt 80cm skåp i bredd. Dessa skall placeras i en ram av MDF, eftersom kylskåpen inte klarar att man lägger en bänkskiva på dem.
Frågan är då hur bred denna ram behöver vara? Är det så att man har någon millimeters "rörelsemarginal" när man anger måttet 80cm på ett skåp (på samma sätt som ett 10 x 10 fönster inte är 100cm x 100cm, utan 98cm x 98cm), eller skall jag lägga till detta i ramen (som då kanske får innermåttet 241 cm istället för 240 cm) ?
Jag skall bygga en köksö av 2st 80cm breda lådkylskåp från ikea och ett vanligt 80cm skåp i bredd. Dessa skall placeras i en ram av MDF, eftersom kylskåpen inte klarar att man lägger en bänkskiva på dem.
Frågan är då hur bred denna ram behöver vara? Är det så att man har någon millimeters "rörelsemarginal" när man anger måttet 80cm på ett skåp (på samma sätt som ett 10 x 10 fönster inte är 100cm x 100cm, utan 98cm x 98cm), eller skall jag lägga till detta i ramen (som då kanske får innermåttet 241 cm istället för 240 cm) ?
IKEAs stommar är 2mm mindre än anivet mått.mhacker skrev:Kanske en aning knasig fråga men...:S
Jag skall bygga en köksö av 2st 80cm breda lådkylskåp från ikea och ett vanligt 80cm skåp i bredd. Dessa skall placeras i en ram av MDF, eftersom kylskåpen inte klarar att man lägger en bänkskiva på dem.
Frågan är då hur bred denna ram behöver vara? Är det så att man har någon millimeters "rörelsemarginal" när man anger måttet 80cm på ett skåp (på samma sätt som ett 10 x 10 fönster inte är 100cm x 100cm, utan 98cm x 98cm), eller skall jag lägga till detta i ramen (som då kanske får innermåttet 241 cm istället för 240 cm) ?
Va?? Kan man inte ha bänkskiva på kylskåpet??? Då spricker ju hela mitt kök... Skall ju lägga till en del och ersätta befintlig kyl med denna och då vill man ju ha allt i samma höjd.
Vad är det för mening med ett inbyggnadskylskåp om man inte kan bygga in det?
Vad är det för mening med ett inbyggnadskylskåp om man inte kan bygga in det?
Klicka här för att svara