6 679 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Hur bra måste en väg vinterhållas?
En synnerligen irrelevant jämförelse. Det handlar inte om en enstaka händelse utan om att TS:s grannar vägrar vara med att underhålla den väg de nyttjar. För vissa av oss är det en självklarhet att hjälpa en människa i nöd, men när samma dåliga vägunderhåll sätter den sjätte människan i nöd och jag är den ende i närheten som har möjlighet att hjälpa och städa upp varenda gång, då kommer jag angripa det dåliga vägunderhållet och de som vägrar bidra till att det rättas till.D Daniel 109 skrev:Vilken konstig inställning vissa har.
I går hjälpte jag en herre som fått stopp i en korsning. Det behövdes ingen större anledning än att jag vill ha ett samhälle för man hjälper varandra. Att knuffa undan bilen till en lämplig uppställningsplats och ge personen lift var en liten insats i förhållande till nyttan för den drabbade. Det är ju inte så att folk kör i diket för att bråka med TS.
Jo har man ingen engagerad styrelse så blir det inget bra ändå. Vägförening löser bara problemet med att det finns en beslutsgång som ingen kan opponera sig emot, och alla måste vara med och betala samt acceptera besluten. Men får man ingen, eller en dålig styrelse så sitter man i samma sits ändå. Så är det att leva i ett samhälle, vi är alla beroende av varandra på gott o ont.pacman42 skrev:
Och hur löser ni andra det för att få folk att ställa upp i styrelser?
Jag sitter redan i tre stycken sedan tidigare (bredband, avlopp, idrottsförening), det finns ingen annan som ställer upp. För min del hinner jag dock inte göra ett bra arbete i de styrelser där jag sitter då min tid inte räcker till (har två barn vars idrottsaktiviteter tar i princip all fritid)
Men om ni är 20 fastigheter som delar på vägen och alla utom du är nöjda, kan det vara så att du har för höga krav? Blir det en förening kommer sannolikt de andra 19 rösta fram en styrelse som beslutar att inget ska göras.
Själv tror jag dock att en vägförening är enda vägen som funkar på sikt om man inte är några få som samarbetar bra. Förr eller senare kommer det behövas ett större underhåll som man ska samsas om. Inte lätt med 20 åsikter, då behövs ett mer lättarbetat forum som fattar beslut.
Det kan ju vara så att de andra 19 är nöjda så länge det inte är deras dike som körs sönder och så länge någon annan löser problemen...T Tompa01 skrev:
Jo ofta vill man inte ha förändringar. Men samtidig så är det ju dom som ofta kör i diket. Deras bilar borde ta bedydligt mer stryk än diket av detta.M MartinP666 skrev:
Jag har ingen aning om hur det är här, men vad jag menar är att även en vägförening kommer att genomföra vad majoriteten vill. Och en mot nitton så blir det ingen förändring, oavsett. Dock tror jag i långa loppen att en förening är lättaste vägen att förvalta vägen utan ohanterliga konflikter
Inte här. De delar inte ut några bygglov alls just nu dådingen infrastruktur tål det. Varken vägar, äldrevård, skola eller annat. Allt är redan överutnyttjat. Man satsar allt sitt kapital på tätorten just nu.M -MH- skrev:
Jag tycker du ska sluta hjälpa till och inte röra vägen/diket, det låter ju som att de övriga är nöjda med att ha en gratis tjänst, försvinner den tjänsten så kanske man förr eller senare kommer på andra tankar.
Klicka här för att svara