8 977 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
hur bra håller en målad MDF lucka? (t ex från Epoq)
jag funderar på ett Epoq kök med Plan vit lucka - målad MDF ser bra ut tycker jag.
sedan gjorde jag "misstaget" att kolla på kvänum kök - vilket gjorde att jag förälskade mig lite i den gedigna konstruktionen, eklådor med ekinsatser i lådorna mm.
Luckan Lindö vit jag tittade på är målad, enligt Kvänum bygger de luckan i ramverk med möbelskiva i m itten och sedan laminat - sedan målar de luckan.
Jag gissar att den luckan är hållbarare än de målade MDF luckan.
snälla inga kommentarer om att Kvänum är dyrare och att man får vad man betalar för - jag vet prisskillnaden.
mina frågor:
hur bra håller en målad MDF lucka? mot vatten och slitage
någon som känner till hållbarheten på Kvänums lucka?
sedan gjorde jag "misstaget" att kolla på kvänum kök - vilket gjorde att jag förälskade mig lite i den gedigna konstruktionen, eklådor med ekinsatser i lådorna mm.
Luckan Lindö vit jag tittade på är målad, enligt Kvänum bygger de luckan i ramverk med möbelskiva i m itten och sedan laminat - sedan målar de luckan.
Jag gissar att den luckan är hållbarare än de målade MDF luckan.
snälla inga kommentarer om att Kvänum är dyrare och att man får vad man betalar för - jag vet prisskillnaden.
mina frågor:
hur bra håller en målad MDF lucka? mot vatten och slitage
någon som känner till hållbarheten på Kvänums lucka?
Det är svårt att säga på något objektivt sätt, det blir litet "hur långt är ett snöre" över det. Men om man säger så här. Rent mekaniskt så är MDF rätt hållfast. I vårt kök är det ramluckor (målade) med ram av massivträ och spegel av MDF. Vi har betydligt fler små märken av diverse törnar (barn...) i trädelarna än i MDF-delarna. Däremot är MDF fuktkänsligt OM det inte skyddas av färg. Ser man att färg har skavts eller slagits bort någonstans där det skulle kunna utsättas för fukt så gör man bäst i att bättringsmåla innan det händer, för fuktig MDF sväller.
Eller för att säga det på ett annat sätt: Det beror på hur bra målat det är.
Eller för att säga det på ett annat sätt: Det beror på hur bra målat det är.
Japp, det är misstaget vi har gjort i en tid. Dvs att öppna luckan bara lite... Blir o köpa en ny snart, IKEA tar ju inte emot den som garanti ärende.pinebar skrev:
Sorry för OT...
Diskbänkskåpet i vårt nu ca 24 år gammalt kök med vitmålade MDF luckor fick bytas ut för 6 år sen.... tror det är Ballingslöv . Färgen blev bortsliten efter många års avtorkningar, stommen såg värre ut. Resten ser inte ut som nytt men inte helt fallfärdig heller. Värre gick det med målade jalusi badrumsskåpen av samma fabrikat - fick bytas efter ca 16 år och då hade bestföredatum redan passerat. Färgen har spruckit och flagnade av kommodens lameller
gaia
gaia
Jg har mdf luckor från epoq....bara fyra år gammalt men inga tendenser till några luckor som sväller.
Jag har mörkgrå luckor och där man råkat skada lacken lyser grundfärgen igenom (vit)
Mycket nöjd med mitt kök.
Jag har mörkgrå luckor och där man råkat skada lacken lyser grundfärgen igenom (vit)
Mycket nöjd med mitt kök.
Klicka här för att svara