22 503 läst ·
25 svar
23k läst
25 svar
Hur bra fungerar relining? Är det ett alternativ?
går det på något sätt kontrollera skicket på inkommande vatten till huset?mexitegel skrev:
2015 installerades bergvärme ialf och då hade de grävt upp... hoppas att de tänkte på att byta rören då. Men det vet jag inte om det blev gjort.
Ja, då lär det ju inte vara bytt (Inser nu att jag blandade ihop din fråga med någon av tidigare trådkapningar
).
Hursomhelst så är ju inkommande vatten gammalt också och riskerar att gå sönder förr eller senare, så om du ändå står inför att behöva fixa dina avoppsrör är det nog inte mycket att be för än att ta dit en grävmaskin. Tyvärr.
Hursomhelst så är ju inkommande vatten gammalt också och riskerar att gå sönder förr eller senare, så om du ändå står inför att behöva fixa dina avoppsrör är det nog inte mycket att be för än att ta dit en grävmaskin. Tyvärr.
Har egentligen ingen lust att gräva upp hela uppfarten som är nyasfalteradmexitegel skrev:
Ja, då lär det ju inte vara bytt (Inser nu att jag blandade ihop din fråga med någon av tidigare trådkapningar).
Skulle man relina avloppet så borde man väll kunna byta inkommande vatten till slang relativt smärtfritt utan att gräva upp allt.
Tänker att man kan dra slangen på ett bättre sätt än där den gamla ledningen går.
Har jag fattat det rätt att det som händer är att röret rostar igen och till slut blir trycket för dåligt?
Tack för svaret! Ska kika ner i brunnen som finns i gatan precis utanför och se om jag ser någon vattenledning åt mitt håll.mexitegel skrev:
Flödet i mitt hus är väldigt bra, kan i princip spola med fullt tryck i 5 kranar samtidigt. Så det bör inte finnas någon större mängd rost på insidan av rören ialf.
Att jag funderar på relining med strumpmetoden är dels för att slippa gräva upp uppfarten och riskera att ta sönder bergvärmen eller fibern, och sen är uppfarten helt nyasfalterad. Sen finns det gjutjärnsavlopp i garaget som går ut till servisen och även en sträcka gjutjärn i ett relativt nyrenoverat badrum. Blir alltså en betydligt högre summa än 85t för att byta det befintliga avloppet.
Mina gjutjärnsavlopp i huset är ca 1m i ett badrum och från en wc. De rören var enligt inspektion fortfarande i OK skick. Enligt firman brukar gjutjärnsavlopp i badrum hålla bättre än de i tex kök. Men om jag ändå ska relina så tänkte jag passa på att ta den lilla sträckan som är kvar.
Att jag vill relina avloppet utanför huset handlar endast om att det har kommit in rötter i röret som förminskat rörets dimension med ca 70%. Där tänker firman fräsa bort rötterna och sen relina.
hoppas bara att allt kommer gå vägen, 85t är mycket pengar för mig.
Frysgrader...S snowjim skrev:Vad jag undrar är varför man inte drar avloppet utanför huset istället? Kan det vara ett alternativ? Eller finns det avgörande nackdelar med det? I mitt fall hade jag kunnat dra ut rören direkt utanför huset när de kommit ner i källaren. de hade varit klart mindre jobb och gjort det lättare i framtiden att byta ut.
Skönt att vi fick svar på det efter alla dessa år av väntan.
Och härmed nominerar jag Byggahus.se's funktion att slänga in gamla trådar utan att man knappt märker det som den sämsta och mest irriterande forumfunktionen någonsin. Valet att denna funktion dessuton ska vara aktiv som default är en nominering i sig i kategorin sämsta defaultinställningar.
Och härmed nominerar jag Byggahus.se's funktion att slänga in gamla trådar utan att man knappt märker det som den sämsta och mest irriterande forumfunktionen någonsin. Valet att denna funktion dessuton ska vara aktiv som default är en nominering i sig i kategorin sämsta defaultinställningar.
Klicka här för att svara