Hej,

Vi har haft en del problem med avloppet sen vi flyttade in, spolbil har varit där 3 gånger på 6 månader. Nu har man gjort en större genomgång, spolat rent allt och filmat. Statusen nu är att rören ovanför plattan ser bra ut, däremot så finns det kvar lite beläggningar i rören som är ingjutna i plattan(enplans med källare). Man har även hittat ett par sprickor men det är egentligen bara en av sprickorna som man anser överhängande(i ett stick). Dessutom har betongrören ute på tomten slitets upp så pass mycket i botten att de behöver åtgärdas.

Företaget föreslår en punkt- reparation av stick och betongrör och sen låta övriga sprickor(3 st) bestå. När detta är gjort så gör man en ny filmning om 10 år för att se så att det inte behövs mer reparation av sprickor.

Relining finns i en rad olika typer, i början handlade det bara om en tunn plastfilm som man sprayade på. Detta handlar dock om tjockare strumpor som man menar på får samma hållbarhet som ett vanligt plaströr. De ska dessutom vara aningen flexibla vilket skyddar från sättningar. Detta är såklart en dyrare variant av relining men man menar på att det är fullt jämförbart med att byta ut rörbiten.

Man säger också att materialet är testat(labb) att hålla under 50 år, d.v.s liknande vad vanliga rör klarar.

Vad har ni för erfarenhet av RIKTIG relining? Är det ett alternativ? Eller finns det god anledning att riva upp hela källargolvet(med klinkers) för att lägga nya rör?

Krilleman
Har du möjlighet att bila upp golvet och lägga nya rör så gör det!

Det är det bästa i längden alla gånger.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S
med relining så skjuter du bara fram problemet några år. bästa är att byta rören

Varför skulle relining inte fungera?
Ett vanligt argument är att man vid relining endast fixar avloppsrören medan vattenledningar och värmedningar blir kvar som de är. I det här fallet är det bara avloppet som är problemet.
Det har också varit krångligt med relining när det är skarvar till påstick som läcker, men som jag förstod det så är det inte så i det här fallet.
Dessutom får man ofta garanti på reliningen så jag skulle kört på det. Om det av någon anledning skulle hålla längre än garantin men kortare tid än helt nytt avlopp så är jag beredd att ta den risken. Det är dessutom inte så hiskeligt stora pengar det handlar om för relining.

Ja, detta gäller avlopp och inget annat, skulle aldrig få för mig att relina vattenrör och det är inte häller något man gör i Sverige om jag förstått rätt.

Den relining jag fått prisuppgift på innebär att man skapar en special strumpa för sticket som skickas in och blåses upp. Denna värms sedan på plats och ska bli helt skarvfri. De som genomför det menar på att detta blir precis som ett vanligt rör med fördelen att det kan flexa lite för ev sättningar i grunden. Hur godset i det ersatta röret knäcks/spricker efter reliningen spelar ingen roll menar de. Enligt testar i labb ska det klara 50 år men jag misstänker att de inte kunna testa hur plasten åldras i 50 år ;)

Just stick är tydligen extra dyra så detta kostar 15 000 - 20 000 kr att åtgärda. Ska man även fylla upp runt 15 i betongrören ute i trädgården så blir det närmare 40 000 kr och för att åtgärda allt så säger man ca 50 000 kr.

Garantin har vi inte pratat om men har läst 10 år. I detta fallet föreslår företaget att de ska komma tillbaka efter 10 år och filma för att se om det är något annat som behöver åtgärdas.

Skulle vi välja att gräva upp så skulle jag troligen själv kunna bila upp(om det nu inte är så skört att det spricker bara man kommer i närheten). När rören är bara tar man dit en rörfirma som drar om allt, efter detta gjuter man med något som planar ut sig själv. Det tråkiga är att det är 2 golv med klinkers som kommer få rivas. Det på toaletten är mindre och det låg där när vi flyttade in, det andra är helt nylagt och är på 28 kvm, min gissning är att 1/3 får rivas upp av detta. Troligen räcker det att man drar upp 1 meter runt rören men det blir ändå en då då större delen av huvudledningen går genom detta stora rum.

Skulle man byta ut rören så är såklart problemet med tillgång till avlopp överhängande, vet inte alls hur smidigt detta kan lösas men man kanske får bo på hotell under tiden?

En annan fråga, varför gjuter man in rör i plattan när man vet att det kommer få huggas upp och bytas ut efter 50-70 år? Varför kan man inte bra dra ut rören direkt utan för huset och låta rörsystemet gå där istället? Lättare att gräva upp i trädgården än att hugga upp golv med klinkers och annan dekor.

snowjim skrev:
...
En annan fråga, varför gjuter man in rör i plattan när man vet att det kommer få huggas upp och bytas ut efter 50-70 år? Varför kan man inte bra dra ut rören direkt utan för huset och låta rörsystemet gå där istället? Lättare att gräva upp i trädgården än att hugga upp golv med klinkers och annan dekor.
Den eviga frågan:
Varför bygger man billigt och tillräckligt bra, när man kan bygga dyrt för evigheten?

Tja, vi har väl olika tidsperspektiv helt enkelt.
Olika byggnadselement har olika livslängd.
Och det får man kalkylera med när man bygger, och som alltid annars, har begränsad ekonomi.
Alla bygger inte för evigheten, som de egyptiska pyramidbyggarna :eek:

KnockOnWood skrev:
Den eviga frågan:
Varför bygger man billigt och tillräckligt bra, när man kan bygga dyrt för evigheten?

Tja, vi har väl olika tidsperspektiv helt enkelt.
Olika byggnadselement har olika livslängd.
Och det får man kalkylera med när man bygger, och som alltid annars, har begränsad ekonomi.
Alla bygger inte för evigheten, som de egyptiska pyramidbyggarna :eek:
Vad jag undrar är varför man inte drar avloppet utanför huset istället? Kan det vara ett alternativ? Eller finns det avgörande nackdelar med det? I mitt fall hade jag kunnat dra ut rören direkt utanför huset när de kommit ner i källaren. de hade varit klart mindre jobb och gjort det lättare i framtiden att byta ut.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
O
Jag skulle absolut fundera på relining. Det finns dock olika metoder. Strumpa är inte det ända alternativet. Jag har fullt förtroende för relining. Frågan är egentligen om det faktiskt håller de 50år som de pratar om. Men oavsett säg att de håller 30år.... Det är helt okej siffra för mig!

Är rören riktigt eländigt placerade, så skulle inte jag tveka att relina. Jag var med om att relina stammarna i den brf jag bodde i. Det blev ett alldeles utmärkt resultat. De använda sig inte av strumpa, utan den tekniken där man "gjuter" nya stammar i de gamla med hjälp av plast. Den tekniken har sina fördelar mot strumpa vid vissa tillfällen.

Det är säkerligen ännu viktigare att välja rätt företag när man väljer att relina....

Jag har hört talas om att man har relinat vattenrör. Men det är något jag absolut inte skulle vilja göra! Jag vet inte hur pass vanligt det är idag... Men det kan hända att de få företag som gjorde det försvann samtidigt som bisfenol larmet kom... Att det eventuellt finns i avloppsrören har ingen som helst betydelse... Men i vattenrör....

• Gilla
Olsbx och 1 till
  • Laddar…
S
Fred vom Jupiter skrev:
Varför skulle relining inte fungera?
Ett vanligt argument är att man vid relining endast fixar avloppsrören medan vattenledningar och värmedningar blir kvar som de är. I det här fallet är det bara avloppet som är problemet.
Det har också varit krångligt med relining när det är skarvar till påstick som läcker, men som jag förstod det så är det inte så i det här fallet.
Dessutom får man ofta garanti på reliningen så jag skulle kört på det. Om det av någon anledning skulle hålla längre än garantin men kortare tid än helt nytt avlopp så är jag beredd att ta den risken. Det är dessutom inte så hiskeligt stora pengar det handlar om för relining.
någon gång måste man ändå byta rören.
vad hjälper det att behandla insida om utsida är lika dålig?

SBH skrev:
någon gång måste man ändå byta rören.
vad hjälper det att behandla insida om utsida är lika dålig?
Relining blir som ett nytt rör sägs det, d.v.s det spelar ingen roll hur utsidan(trasiga biten) ser ut. Man säger att denna typ av relining ska klara iallafall 50 år.

Visst finns det en uppskattad livslängd på avloppsrör som med allt annat men det betyder inte att det är helt kasst när vi når den åldern. Det kan ge vika långt innan eller långt efter, är det som i mitt fall så hade punktlagning kunnat vara något om man tror att rören kunnat hålla 20 år till.

Sen kan det såklart vara så att lagar man en bit så går en annan sönder och i längden kan det bli dyrare att laga ett system med relining jämfört med att byta ut rören helt. Men samtidigt kan man se det som att man köper sig par år till.

Par saker att räkna in när man bilar upp golv för att byta ut rör är att återställa klinkers och dekor. Ex så skulle det kosta 20 000 kr att lägga 28 m2 klinkers i vår källare och det är bara arbetskostnaden. Har man då 3-4 sådana rum som man måste delvis slita upp så blir det snabbt ganska dyrt. Att laga klinkers är dessutom inte lätt, ofta skiljer sig färgningen vilket gör att man kanske hellre lägger om hela golv.

Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
R
Att säga att relining bara är att skjuta problemet framför sig är att säga att all typ av reparation och underhåll är att skjuta problemet framför sig. Även att gräva upp rören och lägga i nya är ju okså att betrakta som att man skjuter problemet framför sig, om man nu ska använda den logiken.

• Gilla
Ruotsalainen och 4 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Står själv och funderar på relining strumpmetoden.
Har ett par raksträckor som behöver göras.
85t för ca 20m relining med 4 instick.
Någon som har dagsfärska erfarenheter?
Står mellan VVS trygg och Villa VVS (Solna Relining).
Har nämligen fått in rötter i avloppet utanför huset och har fortfarande endel gjutjärn i huset som de ska ta samtidigt.

Krilleman
Hur gammal är din vattenledning in i huset om du har kommunalt vatten dvs?

Skånepöjk
Krilleman Krilleman skrev:
Hur gammal är din vattenledning in i huset om du har kommunalt vatten dvs?
Huset är byggt 1947 så rören är troligtvis från det årtalet eller tidigare beroende på när rören tillverkades,

Då är det nog läge att byta, inkommande vatten kan du ju ändå inte relina.
Relining påstår jag bara är ett alternativ när alla andra alternativ är fullständigt orimliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.