Men blir det bättre tror jag du kan tänka dig att lägga ner lite jobb på att vrida motorn ;)

Var fick du tag på frekvensomvandlaren och lägesgivaren?

Jo det blir bättre, men kopplingsdosan får inte plats uppåt, så det blir nedåt. Motorn och frekvensomriktaren kommer ifrån www.bevi.se Jag köpte dem i tjänsten för några år sedan till ett projekt som är nedlagt. Motorn hade blivit utsatt för vatten och behövde renoveras med rostborttagning och nya lager. Lägesgivaren har jag också kommit över från en skrotad maskin.

Som jag misstänkte, ur de gamla gömmorna ;)

,
Utmatningsbordet till riktdelen visade sig vara något oplant(ca 0,05 mm, så det har fått sig en planfräsning säger Mattiasp

Du pratar 100dels millimeter. Hur stor inverkan har 5/100 på slutresultatet om man hyvlar en brädskiva som är maxbred för maskinen? Det måste vara av ren pedanthet du har gjort denna planing för den kan väl inte göra varken från eller till för slutresultatet eller? Jag får tillägga att jag är grön på området och frågar av rent intresse och nyfikenhet

Nej, det spelar ingen som helst roll men om man har möjligheten så klart man försöker få det perfekt.
Normalt så riktar man inte speciellt breda ämnen heller utan de kör man i planen så det rör sig då om nån enstaka hundradel som kan påverka riktningens resultat, dvs ingen chans att märka det.

/Kent

För att göra en lång historia kort, så var utmatningsbordet oplant på ett synnerligen ofördelaktigt sätt. Det var nämligen bananformat parallellt med kutterkniven. Det betydde att man inte kunde posta hyveln ordentligt. Om man justerade kniven så att den låg ca 2 hundradelar ovan utmatningsbordet (ca 10 mm förflyttning av list om man vill posta på klassiskt sätt), så låg kniven ca 3 hundradelar under utmatningsbordet i mitten.

För övrigt så brukar jag kompensera bristande erfarenhet med stor noggrannhet. Man kalla det pedanteri. Jag förlorar kanske tid, men det blir i alla fall inte fel.

För övrigt så brukar jag kompensera bristande erfarenhet med stor noggrannhet. Man kalla det pedanteri. Jag förlorar kanske tid, men det blir i alla fall inte fel.[/QUOTE]

Men och andra sidan gör du inte möbler åt IKEA på accord heller så om det tar lite tid spelar ju ingen roll.. bara det blir bra så...

Jag uppskatar dina sakliga och inspirerande inlägg mattiasp

Håller med om det. Man får mäta det man kan så gott det går. Det blir ändå inte helt hundra till slut.

Jag väntar fortfarande på delar till mitt hyvelprojekt, så det har inte hänt mycket. Däremot har jag fått en idé. Vad sägs om att konstruera ett sprutmålningsverk, där planhyvelns steglösa matning driver brädan genom sprutmålningsverket? Jag tänker mig att antingen köra målningsverket inline direkt efter planhyvlingen, eller att köra målningsverket separat med hyveln som matarverk. I det senare fallet bör man nog anordna någon slags ram med rullar som placeras på planbordet. Två av dessa rullar bör befinna sig direkt under hyvelns matarvalsar. Målningsverket bör naturligtvis ha någon sorts rullanordning som är infäst i en ram som är reglerbar i höjdled. Jag bifogar en skiss. Kan det vara något att lägga ned tid på, tro?

• hyvel o sprutbox.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är lite osäker på vad nyttan är med konstruktionen, men det är mindre intressant eftersom projektet verkar kul! Men berätta gärna hur du tänkt använda det.

Antar att du löst det med nya matningen så att kutterstålen inte behöver sänkas samtidigt som matningen.

Nyttan?
Jag har inom den närmaste tiden ca 500 m pärlspont som skall målas med två eller tre lager. Sen har jag ca 350 meter virke som skall både hyvlas och därefter grundmålas. Eventuellt 2 lager före slutmålning på plats. Jag tänkte att det kunde vara smidigt att mata virket genom en ganska enkel maskin, så att jag slipper det elaka penselstrykandet.

Matningen kommer att fungera även med kuttern stillastående. Matarvalsarna är fjäderbelastade, och ligger några millimeter nedanför kutterns lägsta punkt. Man kan även vrida kuttern så att knivarna är ytterligare ur vägen. På en kombinerad rikt/planhyvel reglerar man planhyvlingshöjden genom att höja och sänka planbordets läge under kutterns fasta läge och de fjäderbelastade matarvalsarna.

Är det egentligen inte enklare att bara köpa ett färdigt matarverk? De kostar bara någon tusenlapp och lär ge dig ett mycket mer flexibelt system.

Ja..eller en sån där vedtransportör, lite avkortad naturligtvis, där du riggar upp färgsprutor-fotoceller-och-guvetvad, du måste ju undkomma matarvalsar på den målade ytan.

phl skrev:
Är det egentligen inte enklare att bara köpa ett färdigt matarverk? De kostar bara någon tusenlapp och lär ge dig ett mycket mer flexibelt system.
Jo, det kanske är bättre. Var finns matarverk för en tusing? Syftet är som ni alla förstår att göra ett roligt maskinbygge och samtidigt slippa undan ett tråkigt målningsarbete.

Hmmm..jag ser fabriken framför mig...en rullbana...en mikrobrytare..en magnetventil...en kompressor...en färgspruta..ett elskåp...en drivning av rullbanan.
Allt detta arrangerat till en gudomlig komposition där pärlsponten kommer lugnt rullande, färdigmålad och klar :)
Jag önskar jag kunde vara med på bygget.

Rullbana: http://www.blocket.se/vi/14959232.htm?ca=3_s

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.