71 680 läst ·
95 svar
72k läst
95 svar
Hur bra är en billig planhyvel
Haha! Ja, en USA-hyvel blir det tyvärr inte denna gången. Tror jag ska slå till på Classes maskin, de för ju iaf _några_ reservdelar till maskinen samt att den har bra hyvlingbredd för en bordsmaskin.
Solohyveln ser ju hur fin ut som helst men man kan inte få allt. Inbillar mig att antingen duger en kinamaskin för en bra tid framåt eller så lär man sig vad den saknar och har mer kött på benen när man ska shoppa nästa gång.
Solohyveln ser ju hur fin ut som helst men man kan inte få allt. Inbillar mig att antingen duger en kinamaskin för en bra tid framåt eller så lär man sig vad den saknar och har mer kött på benen när man ska shoppa nästa gång.
Cheesus skrev:
70m/s= 252km/h.
Det är nog flera hyvellinjer i den maskinen.
Om det inte är 70m/min (?).
I övrigt följer väl den här tråden devisen: You get what you pay for.
En äldre scheppach r/p borde gå att få lös ganska billigt.
Denna kanske: http://www.blocket.se/vi/14552732.htm?ca=3_s
Fel av mig såklart!!!!
20 meter i sekunden ska det vara....alltså någonstans kring 70 km/h. Blandade ihop siffrorna !
Sorry, nu åker dumihuvudstruten på!
Hyveln du länkade till är en Emcostar...har en själv! Så det står 1-1 nu!
20 meter i sekunden ska det vara....alltså någonstans kring 70 km/h. Blandade ihop siffrorna !
Sorry, nu åker dumihuvudstruten på!
Hyveln du länkade till är en Emcostar...har en själv! Så det står 1-1 nu!
Nja, jag såg faktiskt att det var en Emco. Jag länkade till den eftersom det var ett lågt pris, men okej 1-1.
Visst måste det vara flera hyvellinjer i Karl Hedins maskin? 70km/h låter väldigt snabbt.
Visst måste det vara flera hyvellinjer i Karl Hedins maskin? 70km/h låter väldigt snabbt.
Tack för generositeten!
Jag vet faktiskt inte om det är fler linjer men tydligen har de byggt nytt i Krylbo med höghastighetsspindlar, snurrar tydligen över 15000 varv/minut.
Åter till ämnet, min Emcostar duger gott o väl till hemmapularen men inte är det någon värsting. Dock tror jag den är bättre än nya Classe i sjön-grejer för några tusenlappar. Bättre att köpa en begagnad Emco, eller som du säger, Scheppach.
Scheppach tycker jag personligen gör alldeles förträffligt fina maskiner, har en bandsåg av detta märke och letar en hyvel.
Är det någon som har en Scheppachhyvel stående och samlar damm är jag spekulant!
Jag vet faktiskt inte om det är fler linjer men tydligen har de byggt nytt i Krylbo med höghastighetsspindlar, snurrar tydligen över 15000 varv/minut.
Åter till ämnet, min Emcostar duger gott o väl till hemmapularen men inte är det någon värsting. Dock tror jag den är bättre än nya Classe i sjön-grejer för några tusenlappar. Bättre att köpa en begagnad Emco, eller som du säger, Scheppach.
Scheppach tycker jag personligen gör alldeles förträffligt fina maskiner, har en bandsåg av detta märke och letar en hyvel.
Är det någon som har en Scheppachhyvel stående och samlar damm är jag spekulant!
Scheppach har väl bara kombihyvlar? Det var ett alternativ ett tag när jag nästan gett upp, men jag vill ha kvar min gamla rikt som jag kan utan och innan och som är helt perfekt för det ändamålet. Vill helst ha separata maskiner och att köpa en Schappeach för dyra pengar bara för att kunna använda planhyveln känns inte som något alternativ.
Jag har redan en alldeles ypperlig liten gjutjärnsrikt från Stenbergs och det är just därför jag är ute efter en planhyvel och inte en kombihyvel. Har kollat på Scheppachs rikt- och plan, tror den heter något i stil med HM-260 eller något, iaf modellen som rätt ofta förekommer på Blocket i spannet från 1-5kkr och den tyckte jag inte var jätteimponerande. På något sätt gillar jag gjutjärnsmaskinerna mer 
Ursäkta ot.
men delar av min maskinpark har blivit baktalad.
mattiasp, du kan inte använda dig av ett par förvirrade tyskar på ett forum som källa. Min maskin är, made in germany.
Sen har väl kineserna ett finger med i spelet ngn.stans, som med mycket annat. Assembled kanske ?
//R.
men delar av min maskinpark har blivit baktalad.
mattiasp, du kan inte använda dig av ett par förvirrade tyskar på ett forum som källa. Min maskin är, made in germany.
Sen har väl kineserna ett finger med i spelet ngn.stans, som med mycket annat. Assembled kanske ?
//R.
Det kan jag visst, eftersom jag båda angav källan och länkade till den. Dessutom reserverade jag mig för eventuella missförstånd. Hur är det då med maskinen? Det var en HC260 C du hade, eller? Är du nöjd eller inte med planhyvelsfunktionen?
Vad har de för sorts ström i Australien?
Vad har de för sorts ström i Australien?
Nu börjar det ta sig!
Australien har 230 V/50 Hz och det det finns en australiensk DW735!
http://www.dewalt.com.au/powertools/productdetails/catno/DW735-XE/
Nu gäller det bara att kolla upp priser och hitta någon som kan exportera...
Edit: Det blir dyrt. Ca 7500 SEK (1318 AUD) + frakt + moms + tull.
Australien har 230 V/50 Hz och det det finns en australiensk DW735!
http://www.dewalt.com.au/powertools/productdetails/catno/DW735-XE/
Nu gäller det bara att kolla upp priser och hitta någon som kan exportera...
Edit: Det blir dyrt. Ca 7500 SEK (1318 AUD) + frakt + moms + tull.
Det som jag ser som det stora problemet är just att man måste ställa om mellan rikt och plan på de allra flesta hyvlar. Gissa hur många gånger jag klyvit upp ämnen, riktat dem och sen när jag fått dem genom planen upptäcker jag räknat fel eller liknande. Vore guld värt att ha en rikt och sen en separat plan.
För möbler och inredning så ser jag rikten som den viktigaste, där duger min Kity 636 bra med sina gjutna bord men det är max 1000-1200 som jag kan garantera rakheten på med den. I nödfall kan man klyva, rikta, klyva igen med en mm övermått och sen rikta bort den millimetern, det har liksom hänt mer än en gång *S*
Den som står och matar och tar emot från en industriell panelhyvel lär nog bli ganska svettig rätt snabbt *S* Det kuliga i det hela är att Logosols PH260 (eller Moretens som tillverkar dem) ger exakt samma resultat som de stora panelhyvlarna men de är anpassade för manuell inmatning/utmatning och kan skötas av en man, enkla att posta om, kostar inte skjortan och har ett högt andrahandsvärde.
Skall man prata trevliga hyvlar som kostar rimliga pengar så är Moretens/Logosols kombihyvel rätt intressant... 410 mm i planbredd, 310 i riktbredd och ingen omställning mellan rikt och plan. De har tänkt till lite där.
Sen har de några andra småtrevliga hyvlar med.
/Kent
För möbler och inredning så ser jag rikten som den viktigaste, där duger min Kity 636 bra med sina gjutna bord men det är max 1000-1200 som jag kan garantera rakheten på med den. I nödfall kan man klyva, rikta, klyva igen med en mm övermått och sen rikta bort den millimetern, det har liksom hänt mer än en gång *S*
Den som står och matar och tar emot från en industriell panelhyvel lär nog bli ganska svettig rätt snabbt *S* Det kuliga i det hela är att Logosols PH260 (eller Moretens som tillverkar dem) ger exakt samma resultat som de stora panelhyvlarna men de är anpassade för manuell inmatning/utmatning och kan skötas av en man, enkla att posta om, kostar inte skjortan och har ett högt andrahandsvärde.
Skall man prata trevliga hyvlar som kostar rimliga pengar så är Moretens/Logosols kombihyvel rätt intressant... 410 mm i planbredd, 310 i riktbredd och ingen omställning mellan rikt och plan. De har tänkt till lite där.
Sen har de några andra småtrevliga hyvlar med.
/Kent
phl>Nej, inte med full precision, total bordslängd på Kity'n är cirka 1400 och att då hålla det under tiondelar på två meter är svårt för att inte säga omöjligt. Som exempel så är det inte kul att rikta sidstycken till dörrar på den, det går men jag hade föredragit en mycket större maskin för det.
Allt går som sagt men idealet är en rikt med cirka två meters bordslängd totalt (eller mer) för då är det oftast bara att köra på, med mindre bord så får jag ta bort lite i var ände eller mitten först.
Som riktvärde brukar jag se två gånger utmatningsbordets längd för att vara säker på toleranser men vete tusan om det gäller på annat än gjutjärnsmaskiner, lättare maskiner rör sig tyvärr en del och det är problemet som man får brottas med när det gäller portabilitet.
/Kent
Allt går som sagt men idealet är en rikt med cirka två meters bordslängd totalt (eller mer) för då är det oftast bara att köra på, med mindre bord så får jag ta bort lite i var ände eller mitten först.
Som riktvärde brukar jag se två gånger utmatningsbordets längd för att vara säker på toleranser men vete tusan om det gäller på annat än gjutjärnsmaskiner, lättare maskiner rör sig tyvärr en del och det är problemet som man får brottas med när det gäller portabilitet.
/Kent