De är extremt bortskämda. Uppfostran lämnas över till dagis/fritids/skola för att föräldrarna måste kunna jobba för att få in pengar till deras lyxkonsumtion.

Det är lättare för föräldrar att sätta ungarna vid en IPad eller iPhone så de sitter ner och håller tyst så att föräldrarna kan ägna sig åt viktigare ting än att umgås med sina barn. Mina barn ska aldrig få en IPad då jag tycker det mördar hela befolkningens sociala liv. Folk glor i telefoner jämt och ständigt och det är skam.

Som någon smart person sade " we live in an era With smart phones and stupid People" .

• Gilla
PAF
  • Laddar…
D09
Undrar hur snacket gick för 50 år sen? :)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
stake skrev:
De är extremt bortskämda.
En gemensam röd tråd i den här tråden är att det alltid är "dom". Inte "våra" barn.
Go figure ...

Mikael_L
Nja, jag håller inte speciellt mycket med...
KnockOnWood skrev:
Vi får väl de barn vi förtjänar.
Vi får de barn som råkar bli av genblandningen, av det sociala trycket runt om (reklam, filmer, hur andra barn beter sig, vad andra barn får, hur personal i skola/omsorg beter sig, alla andra vuxnas förväntningar) och ja lite som man själv förtjänar också, naturligtvis.)

KnockOnWood skrev:
Förstår du nu varför folk gärna åker egen bil i stället för kollektivt?
Om människor åker bil istället för buss bara pga av barn i bussen så måste dom vara rätt konstiga.
Själv tycker jag det finns allvarligare anledningar att dissa bussen.
Att dom är inställda/inte kommer i tid, att resan tar betydligt längre tid och/eller inte passar min tid, att chaufförerna brukar köra som busstjuvar, att det är trångt, obekvämt, ståplats i bästa fall, och att man får hålla i sig för kung och fosterland för att inte åka i golvet tack vare nyss nämnda chaufför, att det är dyrare än bilen.
Något barn på bussen eller busshållplatsen har då aldrig irriterat mig ens till 1% av ovannämnda anledningar.

D09
När jag var liten så rökte vuxna inne under fläkten, körde bil utan bälte, satte på tecknat på vhs:en, spelade Nintendo 8 bitars m.m

Är nog inte så stor skillnad förutom att nintendo är xbox, vhs är netflix.

Bältet är dock på och vi röker inte under fläkten så det går kanske åt rätt håll ;)

Ipad är ett otroligt bra verktyg för att lära. Lillgrabben lär sig bokstäver, siffror, namn på saker, djur etc
Lär sig problemlösning och introduceras i något som kommer att vara ett måste i vuxet liv.

Däremot ska man inte låta barnen bestämma över allt. Mycket handlar om att vara konsekvent.

Har aldrig belönat bråkiga barn med godis etc i affärer och upplever aldrig tiggeri i affärer.

Om jag missat barnens ät och sovklocka så är det mitt fel att dom inte orkar med att handla.

Lite som den där gamla lådan där man kunde skriva med magnetpenna.. Fast med belysning :)

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
eleson skrev:
En gemensam röd tråd i den här tråden är att det alltid är "dom". Inte "våra" barn.
Go figure ...
Mitt barn har aldrig lekt med surfplatta,dator mobil. Visserligen har tvn varit på några gånger men det är inte intressant som tur är. Det vänder kanske..

Spelar ingen roll att det var en Ipad de bråkade om utan kunde lika gärna varit att den ena ungen hade en leksaksbil som den andre inte hade. Men visst, det var inte optimalt löst av mamman men det är lätt att döma utan att veta.
Ungarna kanske hade gnällt hela dagen, mamman hade migrän och var nyseparerad.

Det enda man inte kan kritisera är andras barnuppfostran och bilkörning....;)

Redigerat:
eleson skrev:
Go figure ...
Exakt.

Klart som fan ungarna ska ha varsin Ipad. Hur ska jag annars få ha MIN ipad för mig själv?

Mikael_L skrev:
...
Vi får de barn som råkar bli av genblandningen, av det sociala trycket runt om (reklam, filmer, hur andra barn beter sig, vad andra barn får, hur personal i skola/omsorg beter sig, alla andra vuxnas förväntningar) och ja lite som man själv förtjänar också, naturligtvis.)...
Nu avsåg jag egentligen inte att peka ut just föräldrarna (även om de ligger närmast till hands).

Utan vårt samhälle, som vi och våra föräldrar, våra politiska ledare och allehanda experter har hjälpts åt att skapa.

För det är stor skillnad mot förr, mot den tid då man faktiskt myntade uttrycket "Barnens århundrade".

Som Katten 12 skrev
Man lämpar över det här med uppfostran på dagis och skolor som också verkar vara helt galna idag jämfört med när jag gick i skolan. I ett klassrum var det knäpptyst man bad om lov för att få gå på toa, idag är det ju som att gå in i ett zoo när man kommer till en mellanstadie klass och problem löses med ex hörselkåpor för de barn som vill jobba och lära sig något.

Och jag har hört det från, eller läst det på annat håll också. Det är ju förskräckligt: Hörselskydd i klassrummet för att kunna höra sina egna tankar!

Inte tusan kan vi skylla på generna inte!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Ja, här hemma dräller det av iPads och iPods och andra paddor. Däremot inga Nintendo DS eller andra handhållna spelkonsoler, just eftersom paddorna finns. Förut hade vi DVD-spelare både hemma och i bilen men inte längre, pga paddorna.

Jag måste annars säga att jag tycker jag upplever att det är förvånansvärt mycket mindre skrikande vid kassorna nuförtiden mot tidigare.

Och var får de ord som fittkärring ifrån kan man undra, kanske från olika forum på nätet, vad vet jag...

P
KnockOnWood skrev:
Nu avsåg jag egentligen inte att peka ut just föräldrarna (även om de ligger närmast till hands).

Utan vårt samhälle, som vi och våra föräldrar, våra politiska ledare och allehanda experter har hjälpts åt att skapa.

För det är stor skillnad mot förr, mot den tid då man faktiskt myntade uttrycket "Barnens århundrade".

Som Katten 12 skrev

Och jag har hört det från, eller läst det på annat håll också. Det är ju förskräckligt: Hörselskydd i klassrummet för att kunna höra sina egna tankar!

Inte tusan kan vi skylla på generna inte!

Jag är inte säker på att det bara har med barnuppfostran att göra. Med större barngrupper och färre antal personal så finns det inte en chans för pedagogerna att hålla koll på alla barnen samtidigt för att se till att de sitter som ljus och är tysta, oavsett hur väluppfostrade de kan tänkas vara i övrigt.

Till stor del kan vi nog skylla på våra politiker för det istället för på föräldrarna eller barnen.

katten12 skrev:
Man lämpar över det här med uppfostran på dagis och skolor som också verkar vara helt galna idag jämfört med när jag gick i skolan. I ett klassrum var det knäpptyst man bad om lov för att få gå på toa, idag är det ju som att gå in i ett zoo när man kommer till en mellanstadie klass och problem löses med ex hörselkåpor för de barn som vill jobba och lära sig något. Någonstans så har det ju gått väldigt snett från när jag var barn till idag vad gäller uppfostran, respekt och disciplin.
När jag var liten, läs 30 år sedan. Så var vi 18 elever i en klass med två utbildade lärare.

Min sexåriga dotter har 31 klasskompisar på en lärare och ene elevassistent.

Jag tror mycket av de problem vi ser idag beror på det.

• Gilla
blakkdukk och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är mycket viktigt att vara stark i sin föräldraroll. Oavsett om barnen är i så kallad trotsålder eller inte så måste man vara konsekvent, dessutom OM man har sagt nej till något så är det väldigt viktigt att man håller sig till det och inte ändrar sig. Det skapar bara osäkerhet.

Folk pratar om trotsåldern, i min omgivning så fort en unge skriker och gapar så skyller man på trotsåldern oavsett barnets ålder?! Jag ser det bara som ett svepskäl för att kunna ge med sig för att slippa höra på skrikiga barn. Sen om man alltid är konsekvent så slipper man höra skrik och gap, men det förstår inte en del människor.

Min dotter brukar försöka få saker i affären, men jag säger alltid nej. Vill jag ge henne något så gör jag det själv och när hon inte "frågat" efter något just för att hon ska vänja sig att inte behöva få något, ibland förklarar jag även för henne att vi inte behöver köpa och att det är viktigare att pengarna räcker till räkningar och mat först.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
P
xdigger skrev:
Jag tycker det är mycket viktigt att vara stark i sin föräldraroll. Oavsett om barnen är i så kallad trotsålder eller inte så måste man vara konsekvent, dessutom OM man har sagt nej till något så är det väldigt viktigt att man håller sig till det och inte ändrar sig. Det skapar bara osäkerhet.

Folk pratar om trotsåldern, i min omgivning så fort en unge skriker och gapar så skyller man på trotsåldern oavsett barnets ålder?! Jag ser det bara som ett svepskäl för att kunna ge med sig för att slippa höra på skrikiga barn. Sen om man alltid är konsekvent så slipper man höra skrik och gap, men det förstår inte en del människor.
Jag ser uttryck som trotsålder mer som ett sätt att "förklara" varför barnen beter sig som de gör. Det behöver inte på något sätt betyda att man ger efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.