Ett annat perspektiv är ju att kanske köpa marken på en separat avstyckad fastighet (alltså inte att ni utökar er tomt) stor nog för att kunna bebyggas. Fördelarna är ju att ni kan besluta om/när den bebyggs. Får ni ont om pengar eller vill ni flytta från området så säljer ni den. Eller så kanske den kommer väl till pass om något barn vill bo granne med er i framtiden.
Nackdelen är såklart att det blir dyrare...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tycker ni (ev.) börjar i fel ände.
Hur mycket är det värt för er att säkerställa tillgång till marken/utsikt/ingen annan bygger något där?
Det intressanta är väl inte vad det blir för kvadratmeterpris utan vad det blir för totalt pris när det hela är i hamn.
Börja som tveksamt skrev, sätt ett max belopp. Men inled förhandlingen med att höra vad säljaren vill ha.
De kanske begär mindre än ni tänkt betala.
Vill de ha mer så får ni väl avböja eller om ni trots allt är tveksamma får ni väl höja budet:-)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som vet kostnader för själva avstyckningen? Är det ren kr/kvm eller mer löpande timdebitering för arbete så man aldrig riktigt kan veta?
 
Billigast och effektivast kanske vore ett arrendeavtal? Om de nu är positivt inställda till att ni använder marken gratis så borde det ju vara lockande med en summa för 50 års användning framöver. Borde ju inte kosta mer än Lantmäteriets andel av ett eventuellt köp.

Om 50 år kan ju situationen vara en helt annan, till exempel med en mördande fastighetsskatt som kan ger marken negativt värde. Hörs ju vissa sådana visioner hos drömmare här ibland...
 
Kan man inte tänka sig ett servitut som skulle ha samma praktiska fördelar?

//
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Vi har en nybyggd villa på en ca 700kvm stor fastighet. På vår baksida direkt i tomtgräns ligger en ca 12 meter hög bergknalle som tillhör grannen. Grannen har en väldigt stor fastighet och detta område ligger minst 100 meter från hans hus. Han bryr sig inte om denna bit av fastigheten och har sagt att vi kan nyttja marken som vi vill så länge han bor kvar. Nu är vi ändå sugna på att köpa en bit av denna mark, dels för att det inte ska vara några oklarheter, men också för att ingen i framtiden ska kunna köpa och slå upp ett hus i vår omedelbara närhet. Innan vi tar upp detta med grannen vill vi dock fundera på vad som är ett rimligt kvadratmeterpris vilket vi inte tycker är helt lätt.

Tomten vi byggde huset på köpte vi för ca 3500kr/kvm, men det var då på beredd mark som var enkel att bebygga. Det vi vill köpa en en sluttande bergsida (brant så att man knappt kan klättra upp för den). Det känns inte rimligt att värdera den marken på samma sätt då den inte går att sälja för bebyggelse, så är det någon som har förslag hur man kan resonera?
Kan kanske vara värt att anlita mäklare för värdering. Är det lantbruksmark kan tex Ludvig o Co eller Areal vara användbara. Dessa kan dock tänkas ha bindningar till säljaren. Tänk över om ni ska anlita värderingsman eller om ni ska föreslå säljarna att ni ska göra det gemensamt.
 
P
Alltid svårt att värdera mark och även om den som säljer inte behöver pengarna så vill få sälja under marknadsvärdet.. Det är ju som att ge bort pengar till nån, och det är väl lite ovanligt om man inte är släkt osv..

Man lär ju få betala det grannen vill ha för att släppa marken så det smartaste är nog att låta dom sätta priset och utifrån det priset avgöra om det är intressant eller inte.. Vill dom att ni ska ge ett bud blir det ju svårare kanske ta hjälp av nån lokal mäklare med gott rykte att få en opartisk värdering..

Det är ofta starkt känsloladdat för folk som har mark att sälja av mark då det liksom är så deffentivt och permanent så underskatta inte risken att ett skambud kan snabbt skapa en rejäl osämja istället för en god relation . så en affär ska vara rimlig för alla parter om det ska vara sannolik att den slutförs

Ett annat rätt vanligt sätt att lösa problemet är att arrendeavtal på en markplätt i 25 eller 50 år så man har rådighet över den markbiten på det sättet istället, bäst att ta hjälp av nån kunnig på arrendeavtal då det är viktigt att allt skrivs rätt för att ha avsedd funktion, om det var inom detaljplan så kan det hända att 25 år är max tid men man det kan ju utformas så det enkelt förlängs när det går ut..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

TRJBerg
TS vill ha en bit intilliggande för permament rådighet (vill slippa oklarheter i befintlig situation och slippa byggnation på marken).
Enda lösning då är ägarskap av marken. Allt annat är mer osäkert. Vilket kan lösas genom avstyckning och överföring till TS befintliga fastighet eller bildande av en ny som då TS äger. Här kan kan LM ställa till problem, kanske beroende på storlek av markytan.
Vad gäller pris så avgör säljaren, TS är inte i en fördelaktig förhandlingsposition, bl a då den potentiella säljaren inte har (visat) någon avsikt eller behov av försäljning och TS inte har något alternativ (ingen annan att köpa ifrån).

Jag skulle i TS fall mycket försiktigt nämna för säljaren intresse av att köpa marken för att slippa oroa sig för framtiden. Eftersom säljaren verkar vara vänskapligt inställd och inte verkar ha särskilt intresse för marken kan detta vara framgångsrikt. Och inte ifrågasätta säljarens prissättning (se ovan ang förhandlingsposition) då det inte främst handlar om pengar.
Detta borde vara bästa sättet om det alls går att få säljaren att sälja marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
TS vill ha en bit intilliggande för permament rådighet (vill slippa oklarheter i befintlig situation och slippa byggnation på marken).
Enda lösning då är ägarskap av marken. Allt annat är mer osäkert. Vilket kan lösas genom avstyckning och överföring till TS befintliga fastighet eller bildande av en ny som då TS äger. Här kan kan LM ställa till problem, kanske beroende på storlek av markytan.
Vad gäller pris så avgör säljaren, TS är inte i en fördelaktig förhandlingsposition, bl a då den potentiella säljaren inte har (visat) någon avsikt eller behov av försäljning och TS inte har något alternativ (ingen annan att köpa ifrån).

Jag skulle i TS fall mycket försiktigt nämna för säljaren intresse av att köpa marken för att slippa oroa sig för framtiden. Eftersom säljaren verkar vara vänskapligt inställd och inte verkar ha särskilt intresse för marken kan detta vara framgångsrikt. Och inte ifrågasätta säljarens prissättning (se ovan ang förhandlingsposition) då det inte främst handlar om pengar.
Detta borde vara bästa sättet om det alls går att få säljaren att sälja marken.
Tack till er alla för hjälp med resonemang kring detta, jag har tagit till mig av det ni skrivit. Vi ska som sagt var träffas om några veckor och diskutera detta och jag uppdaterar tråden med mer info för framtida referens.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.