Inflyttad i det nya huset med en hel del kvar att göra, har jag så smått börjat att koppla in TV/data/telefon-nätet.

En sak slog mig dock: Hur bör jag egentligen koppla min telefon?

Jag har köpt en Cat 6 patchpanel där man kontakterar varje kabel för sig och snäpper fast uttaget efteråt (som i vägguttag) http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=14 (andra produkten)

Frågan är bara hur man löser det hela med telefonin?

I dagsläget har vi två potentiella bärbara telefoner som skall kopplas in och kanske någon fast. Visserligen kan man ju ansluta den ena luren till den andra basstationen, men det blir ju inte lika flexibelt.

I mats_o:s nätverksskola så finns ju tips på hur man kan parallellkoppla telefonerna, men det blir ju lite svårt med denna patchpanelen.

Jag har iofs en "traditionell" patchpanel till, men den tänkte jag undvika i möjligaste mån.

Till saken hör också att vi har IP-telefoni, så ATA-boxen skall ju patchas in någonstans.

Finns det någon smidig lösning, eller måste jag ta och börja koppla i den andra panelen också¨?

Ja, jag tycker du ska ta och använda den andra panelen som distributionspanel. Eller viga några uttag i cat6-panelen som du parallellkopplar. Men det tycker jag är sämre. "Rätt sak på rätt plats" för strukturens och överblickbarhetens skull. IP-telefonboxen patchar du in i distributionspanelen. Separerat från traditionella (om du har sådan också) telefonidistributionen.

Tycker du att det är mindre flexibelt att bara använda en basstation till bägge telefonerna? Jag har 4 st parade till samma basstation. Smidigt och mindre enheter att hålla reda på. Dessutom går det ju att ringa internt mellan dem :). Enda anledningen till att ha flera basenheter är enligt mig om man ska ha olika telefonnummer på de olika telefonerna.

Jag håller med kollegan :)

En panel för uttagen som går ut i huset och en för telefonimatningen. Där skulle jag parrallelkoppla ett antal uttag och sen bara sätta i kabeln från ata dosan i ett av jacken och sen korskoppla från de andra till huspanelens uttag och vips, telefoni på önskade uttag i huset :)

Ja det får nog bli så att jag använder båda panelerna, och kör parallellkopplat.

Om jag får flika in en fråga, vad är fördelen med att ha seriella telefoner eller, varför finns det 2 olika standarder på det?

Som jag förstått det så krävs det en seriell anslutning till ADSL modemet medan dom vanliga telefonerna ska vara parallellt? Har man seriella telefoner så bryts linjen till dom andra när man svarar i en lur medan man kan lysna från nån annan lur vid parallellkoppladet telefoner? Man ska altså köpa nya telefoner som är anpassade för seriell anslutning om man vill köra seriekopplade uttag?

På mitt ADSL modem har jag linje in och telefon ut men jag har inte använd det utan telefonen är paralellt i ett annat uttag i lägenheten (så vitt jag vet). Jag har ett filter i telefonuttaget för annars bryter telefonsamtal datatrafiken. Samband?

Nått jag missat?

Måste inflika yttrerligare, är seriella telefoner en svensk grej? Jag bor på andra sidan gränsen och det kan ju vara så att seriekopplings alternativet inte finns här. Det är bara 3 kontakter i jacket varav 2 används. Nya anslutningar har RJ kontakter och vad som används där vet jag inte.
:)

Grundidén med seriekopplade telefoner är, precis som du säger, att varje inkopplad utrustning (telefoner, faxar, modem etc) ska ha ensamrätt om telefonlinjen när den används. Detta har många upplevt som störande förut då det inte går att prata i två telefoner samtidigt. Därför finns parallellkopplingen.

Normalt behöver du inte leta efter någon telefon som passar endera seriell- eller parallellanslutning. De flesta telefoner hanterar en seriekoppling vilket innebär att den även hanterar parallellkoppling. Undantagen är i de flesta fall billiga kina-telefoner och liknande. Det kan man se om det finns 2 eller 4 anslutna ledare till kontakten. Är det 2 ledare så klarar den bara parallellanslutning. Om du ansluter en sådan i en seriell kedja så kommer de efterföljande telefonerna att vara döda eftersom telefonen inte skickar signal vidare till nästa i kedjan.

I ett klassiskt teleuttag är det är uttagets uppgift att skicka signalen vidare till nästa uttag om ingen telefon finns ipluggad. Om en telefon pluggas in i uttaget så blir det telefonens uppgift att skicka vidare om luren inte är lyft. Därför fungerar seriekopplade telefoner bäst i klassiskt uttag. Ett RJ45-uttag har inte den funktionaliteten så därför dör alla efterföljande telefoner om man drar ur telefonen ur uttaget.

Nu vet jag inte hur era telefonuttag ser ut och fungerar, men troligtvis är finns det en seriekoppling någonstans i samband med ditt modem som ser till att modem inte sitter parallellt med dina telefoner. Annars skulle du uppleva brus och störningar samt brytningar i datatrafiken. Filtret separerar dessa signaler men telefonsignalen ut från filtret ska bara gå till nästa telefon.

Det beror på nätet.
I sverige har vi ett filter i ADSL splittern som stoppar de högre frekvenser som DSL ligger på innan de når ut i resten av fastigheten.

Vissa länder kör alltid parrallellt och har då istället filter i varje uttag som filtrerar bort DSL signalen för just den enheten istället.

Ok, regeln här är att ha ett filter i varje uttag som man har en telefon kopplad till... Jag bor i Finland om det skulle hjälpa.. Kör man utan filter samtidigt som man surfar så bryts dator uppkopplingen om telefonen ringer. Sen ska man även försöka ha modemet i första jacket men det verkar inte spela nån roll i vissa fall...?

Då borde jag kunna slippa alla filter om jag kopplar ADSL modemet på inkommande kabel och sen kopplar jag alla andra telefon uttag paralellt från ADSL modemets telefon utgång.

Eller hur? :)

borde funka om systemen i övrigt jobbar på samma sätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.