Jag har en gammal gjutjärnsvedpanna som är ansluten till vad jag antar är en förkammare/förugn. Modellen av förugnen är Firefox, står ingenting på nätet om denna. Toppmatad, har ett rör som sticker ut från toppen och går ned i anslutningen till vedpannan.

Jag har nu provat att elda och ganska så direkt började det att bolma rök in i pannrummet. Nu är huset fullt med rök och jag blev tvungen att släcka elden för att stoppa det.

Jag satte i en massa småpinnar och näver, öppnade upp inspektionsluckan till skorstenen och tände eld på en tidning. Väldigt bra drag. När jag sedan tände eld på näverhögen blev det direkt rökfyllt i hela kanalen. När jag öppnade inspektionsluckan för att se om all rök är fast i botten av skorstenen blev det ett kraftigt baksug följt av en mindre explosion. Gengas antar jag.

Vad kan jag göra bättre? Spjället öppet, liten men varm brasa, tidning för att utrymma skorstenen.

Efter att ha fått ut all rök provade jag igen. Tömde ugnen och såg att en väldigt stor klabbe var fast i tunneln till vedpannan. Bör ha påverkat luftflödet.

Började nu med näver och småpinnar igen. Röken åkte upp skorstenen direkt som det ska. Efter 10 minuter la jag på några klabbar till och började reglera spjället. Jag kan se hur den brinner genom ett kikhål in i pannan och är osäker på om det ska brinna för fullt, eller om det ska vara en pyseld. En i byn sa att med min förugn kan man fylla den och låta den brinna ut under 24 timmar.

Men jag kan inte stänga min lucka helt och hållet, för annars dör elden helt. Måste ha justerluckan öppen + lämna huvudluckan lite på glänt i botten. Ska bli spännande detta, och jag är helt ärligt sugen på att bara plocka bort förugnen och köra på gamla gjutjärnsspisen.

Blanke Blanke skrev:
Efter att ha fått ut all rök provade jag igen. Tömde ugnen och såg att en väldigt stor klabbe var fast i tunneln till vedpannan. Bör ha påverkat luftflödet.

Började nu med näver och småpinnar igen. Röken åkte upp skorstenen direkt som det ska. Efter 10 minuter la jag på några klabbar till och började reglera spjället. Jag kan se hur den brinner genom ett kikhål in i pannan och är osäker på om det ska brinna för fullt, eller om det ska vara en pyseld. En i byn sa att med min förugn kan man fylla den och låta den brinna ut under 24 timmar.

Men jag kan inte stänga min lucka helt och hållet, för annars dör elden helt. Måste ha justerluckan öppen + lämna huvudluckan lite på glänt i botten. Ska bli spännande detta, och jag är helt ärligt sugen på att bara plocka bort förugnen och köra på gamla gjutjärnsspisen.
Du lär ta lite bilder. Normalt sett så brukar man styra luften till ugnen med en elektrisk elmagnet eller via kedjan på panna som håller önskad temperatur. Lågan ska vara ljusgul. Pannan lär va rengjord så röken inte hindras. Sen är en acktank en fördel så ugnen har nått att jobba mot. När ugnen väl är varm så kan man med fördel elda lite grövre ved så inte gasbildningen blir för kraftig.

En förugn är en gudagåva som rätt använd funkar mycket bra.
Men din beskrivning behöver kompletteras med bilder.

B Belastar skrev:
Du lär ta lite bilder. Normalt sett så brukar man styra luften till ugnen med en elektrisk elmagnet eller via kedjan på panna som håller önskad temperatur. Lågan ska vara ljusgul. Pannan lär va rengjord så röken inte hindras. Sen är en acktank en fördel så ugnen har nått att jobba mot. När ugnen väl är varm så kan man med fördel elda lite grövre ved så inte gasbildningen blir för kraftig.
Det finns en kedja kopplad till en elmotor med termostat. Men den verkar inte fungera som den ska. Får OL med multimeter på alla kontakter.

Pannan har jag själv rengjort nu väldigt väl. Den brinner nu med en gul låga igenom titthålet.

Bilder på pannan.

• IMG20260904103518.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260904103504.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260904103455.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.