Byggahus.se
Först lite bakgrund:

Jag har en fastighet som tidigare varit öppen för allmänheten (dock har den aldrig varit allmän platsmark, den har varit i privat ägo med en ägare som låtet den vara öppen). Det innebär att folk inte riktigt fattar att de inte får vara där för "de har ju alltid badat där". Det blir bättre och bättre, men det händer fortfarande att vi får be folk gå. Hittills har ingen varit direkt otrevlig, på sin höjd har det försökt slingra sig. Vi har bra rutin på att säga till folk, och det har aldrig blivit direkt otrevligt.

I går så var det dock en situation där det blev otrevligt. Jag såg en man borta vid badplatsen. Jag talade om det för min sambo (hon tycker det är kul att säga åt inkräktare), men hon stod vid grillen, så hon bad yngsta dottern (som också tycker det är kul), 15 år, att säga åt honom. Hon fock dock en känsla av att något inte stod rätt till med killen, så hon gick efter dotten, hon var kanske 150-200 meter efter henne, och tog med sig hunden (Golden Retriever).

Mannen är då otrevlig mot dottern, och när min sambo kommer fram blir han verbalt aggressiv. Vår hund upplever honom som aggressiv och gav "skyddsskall" (Ungefär som hon gör när man möter en björn i skogen, vilket också hände igår. Det var en händelserik dag...). Smockan hänger i luften. Min sambo säger åt honom att han ska gå och att hon ska ringa polisen, varefter hon går tillbaka till mig och berättar.

Jag blir riktigt jäkla förbannad (ingen jäkel är hotfull mot min familj, och speciellt inte i mitt eget hem) och marscherar iväg till honom medan sambon ringer polisen (som skulle komma så fort de bara kunde). Mannen är uppenbart påverkad (troligen inte alkohol), och jag säger åt honom att han inkräktat på min mark och varit otrevlig mot min familj, och att om han inte lämnar min mark inom en minut så slänger jag ut honom. Han blir lite spakare (jag är inte så biffig, men 1,90 lång och med en stor jacka så ser jag rätt biffig ut, plus att jag var uppenbart förbannad), men försöker käfta mot. Jag svarar bara "En minut..." och går därifrån. Han tar då sin cykel och går därifrån.

Så, det löste sig, men inte speciellt bra. Och köttet på grillen blev bränt...

Så, min fråga:

* Hur bör man agera? Borde jag gått dit själv direkt? Annat?
* Hur ska man ställa sig till hotet om våld? Min sambo trodde att han skulle hoppa på mig om jag gick dit, men jag resonerade som så att "Låt honom försöka, jag står pall tills hjälp kommer, och då har han satt sig själv rejält i skiten". Borde jag förberett mig på våldsyttringar (tex stoppat en kniv/klubba/pistol i byxlinningen, diskret under jackan), eller är det bättre att försvara sig ur en taktiskt sämre, men juridiskt säkrare position?
* Vad säger lagen? Hur långt kan jag rimligen gå? Om han inte hade gett sig av, hade jag hamnat i trubbel när jag handgripligen hade släpat ut honom?

Med andra ord, tips och råd om hur man hanterar inkräktare i ens hem i största allmänhet.

(Förresten, polisen dök inte upp, de ringde några timmar senare och undrade om vi lyckats jaga iväg honom. Låt oss hoppas att man aldrig behöver det blå laget på sin sida i ett läge som är skarpt på allvar...)
 
Var det en inkräktare då? Om badplatsen ligger så pass långt bort (150-200m skriver du) borde ju allemansrätten gälla?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Gäller det din bostad har du rätt att avhysa folk därifrån. Du får dessutom använda motiverat mycket våld. (handgripligen kasta ut om så behövs) Gränsen för övervåld bedöms efter situation.
När det gäller din fastighet är jag mer osäker.
När det gäller beväpning är du ute på djupt vatten och passerar förmodligen din nödvärnexcess med råge och åker själv dit, i synnerhet som du kan välja att inte konfrontera busen.Det är inte ok att pryla snutiga badgäster, inte enligt lagen i allafall.
Det är stor skillnad på hemfridsbrott och olaga intrång
 
kindvall skrev:
Var det en inkräktare då? Om badplatsen ligger så pass långt bort (150-200m skriver du) borde ju allemansrätten gälla?
Ja, då har de sannolikt inte inkräktat på hemfridszonen. Denna sträcker sig ytterst sällan så långt som 150-200 meter. Detta borde alltså falla under allemansrätten och då har "allmänheten" rätt att vistas där. Men det är ju svårt att avgöra utan att ha sett platsen i verkligheten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kanske inte svar på dina frågor, men några reflektioner;

Det är inte alltid man handlar rationellt när man känner sig hotad;
"...men jag resonerade som så att "Låt honom försöka, jag står pall tills hjälp kommer, och då har han satt sig själv rejält i skiten".

Undvik konfrontation. Om han dragit vapen så kanske du inte skrivit detta inlägg och det hade det ju inte varit värt eller hur?

Fler än man tror bär vapen och det hade riskerat att bli ännu värre om du dessutom beväpnat dig. Är du tränad för att hantera en hotfull situation beväpnad? Om inte så låt bli ;)

Jag förstår din sambos reaktion om hon misstänkte att något var på tok och att hon därför tog med sig hunden. Men en hund (särsklit om den börjar skälla) upplevs som ett hot och då går nog i allmänhet de flesta i försvarsställning, blir rädda och låser sig och en "fredlig" lösning kan bli svårare.
 
Troberg skrev:
Jag har en fastighet som tidigare varit öppen för allmänheten (dock har den aldrig varit allmän platsmark, den har varit i privat ägo med en ägare som låtet den vara öppen).
Du brukar ju ha koll på juridiken troberg, hur förhåller sig detta till strandskyddet?
 
Som jag uppfattat det så gäller nödvärnsrätten om någon inkräktar på ditt hem, och att det gäller även på din tomt. Men då kommer ju frågan om vad som är tomten. Jag har väldigt svårt att tro att man kan räkna en badplats som ligger så långt från boningshuset som del av hemfridzonen. Men jag vet att frågan om just Trobergs badplats har varit uppe i en lång tråd för ett år sedan också.

Om det inte blivit klarlagt vid det här laget att badplatsen faktiskt ingår i hemfridzonen så skulle jag nog vara lite försiktig med at jaga bort folk. Det kan räknas som ofredande att du överhuvudtaget ber dem gå därifrån. Och om situationen blir som den i tråden här med morrande hund osv, så kan det räknas som olaga hot.

Och som sagt att beväpna sig med vapen som faller under lagregler (skjutvapen, kniv osv.) tror jag är väldigt dumt. Möjligen då ett basebollträ. Om det verkligen är en nödvärnssituation så tror jag att det är helt OK att hota med ett baseboll trä, eller tom ett järnrör. Men risken om man inte är skicklig på hanteringen är ju att man själv blir ihjälslagen med "vapnet".

Att räkna med att polisen skall komma även om de lovat i telefon, skall man nog inte räkna med. Egen erfarenhet.
 
harry73
Troberg, jag vill inte vara otrevlig, men om jag skulle bada på en badplats 150m från dit hem medan du är minst 100m bort, då skulle jag anmäla dig och hänvisa till strandskyddet. Sen får rättsystemet reda ut om du har rätt eller inte.

Dit förra tråd i ämnet slutade rätt så otrevligt med vapenhot och nu börjar du igen.
http://www.byggahus.se/forum/juridik...-av-andra.html

Du kanske borde överväga att flytta till en annan fastighet. För den här gör dig inte till en bättre person
 
  • Gilla
remsan och 1 till
  • Laddar…
Allemansrätten: Inte applicerbar, då man måste passera alldeles intill huset för att nå dit. Dessutom handlar det om upparbetad tomtmark, inte "naturmark". Huset är dessutom synligt från platsen.

Strandskyddet: Avhandlat med kommunen, gäller inte där.

I vilket fall, lämna de frågorna därhän och behandla det generella fallet, så gräver vi inte ned oss i sådant som ligger utanför frågan.

Det där staketet du inte vill bygga ser återigen ut som en bra lösning.
Jo, jag överväger att flytta ett staket längs stranden till tomtgränsen.

När det gäller beväpning är du ute på djupt vatten och passerar förmodligen din nödvärnexcess med råge och åker själv dit, i synnerhet som du kan välja att inte konfrontera busen.
Självklart plockar man inte fram ett vapen förrän konflikten är ett faktum, och även då i första hand för att avskräcka. Jag skulle tex aldrig använda en kniv om det eskalerar till en fight, då släpper jag hellre den och tar till nävarna (risken att döda någon är stor med kniv, men den ökar inte chanserna i den omedelbara konfrontationen nämnvärt, eftersom det sällan blir skador som direkt sätter motståndare ur stridbart skick).

Undvik konfrontation. Om han dragit vapen så kanske du inte skrivit detta inlägg och det hade det ju inte varit värt eller hur?
Statistiskt sett har man rätt bra chans, och hade han dragit vapen så hade polisen slagit ner på honom med hela rättssystemets tyngd.

Är du tränad för att hantera en hotfull situation beväpnad?
Som ovan, man visar inte att man har vapen förrän situationen nått en nivå där man behöver kyla ner den genom en skev terrorbalans.

Är du tränad för att hantera en hotfull situation beväpnad?
Rimligt tränad, ja. Framför allt tillräckligt tränad för att veta gränserna när det är dags att visa vapnet, när det är dags att visa det på ett hotfullt sätt och när det är dags att använda det (eller låta bli att använda det, se kommentaren om kniv ovan).

Jag förstår din sambos reaktion om hon misstänkte att något var på tok och att hon därför tog med sig hunden. Men en hund (särsklit om den börjar skälla) upplevs som ett hot och då går nog i allmänhet de flesta i försvarsställning, blir rädda och låser sig och en "fredlig" lösning kan bli svårare.
Må så vara, men den är samtidigt ett skydd. Det är världen snällaste hund, men om någon hotar oss så markerar hon. Hon skulle dock inte eskalera till attack.

Och som sagt att beväpna sig med vapen som faller under lagregler (skjutvapen, kniv osv.) tror jag är väldigt dumt.
Well, jag var redan ute och röjde sly i trädgården, så jag hade faktiskt redan en sån här: http://www.gerbergear.com/Apocalypse/Gear/Gator-Machete_31-000758 (som jag faktiskt kan rekommendera, mycket bättre än yxa till småsly). Jag hade dessutom en sån här i fickan: http://www.multitools.se/smith-wesson/914-smith-wesson-marlin-spike.html. Vi släpade nämligen iväg en stor hög pinnar genom att lägga den på en presenning, knyta rep i presenningen (därav reparbeteskniven) och dra iväg dem med bilen.

Med andra ord, inte svårt att motivera varför jag hade dem...
 
harry73 skrev:
Du kanske borde överväga att flytta till en annan fastighet. För den här gör dig inte till en bättre person
Det kommer inte att hända, det är mitt drömhus på min drömtomt.

Vill inkräktaren ta det till rätten så är han välkommen. Det finns ingen rätt i Sverige som skulle säga att jag inte har rätt att avvisa påverkade (min gissning är amfetamin, han betedde sig som en person på amfetamin gör) personer som beter sig hotfullt mot min familj i mitt hem, på min mark.

Han var så aggressiv mot min sambo och hennes 15-åriga dotter att min sambo var övertygad om att han skulle attackera mig när jag gick dit. Tror du att han skulle haft en chans i rätten?
 
Just i det här specifika fallet så verkar det rört sig om en (drog)påverkad person, och hur hanterar man en sådan? En sådan kan uppträda helt oförutsägbart så rådet borde vara att i möjligaste mån undvika konfrontation, eller vara ett antal personer som med sin närvaro får den/dem att backa iväg.
"Normala" personer hoppas man ju iallafall att man kan förklara läget för, eller resonera bort.
 
Om nu avståndet mellan Hus och badstrand är 150-200meter och strandskydd dessutom råder, så har ju TS solklart ingen rättighet att mota bort besökare överhuvudtaget.

Om det är en sjötomt och området inte är strandskyddat, så kanske TS har möjlighert att utöka hemfridzonen med diverse knep så att hemfridszonen även inbegriper stranden trots det långa avståndet till huset, och då begår badgästerna hemfridsbrott (som är olagligt). TS kan då klart och tydligt verbalt "göra detta klart" för eventuella besökare. Men, våld, eller hot om våld, är både en dålig och farlig lösning för TS och hans familj.
 
Mycket tveksamt om nödvärnsrätten är på TS sida med tanke på avstånd till huset, att du och din familj aktivt gått 100-150 meter för att uppsöka konfrontation etc...Svensk nödvärnsrätt är på papper ganska långtgående men i praktiken ska du utsätta dig för maximal risk, utöva minimalt våld springandes baklänges för att du ska kunna undvika "mer våld än nöden kräver". Dvs, ta inte risken att hamna i ett nödvärnsläge överhuvudtaget...

Om du sen skulle råka ut för det värsta, ha för vana att ha en gummiklubba i arbetsbyxorna...

Men sätt upp ett så högt staket med så lite grindar som möjligt, plus skyltar om privat område, det är nog det allra bästa.
 
Se mina kommentarer om strandskydd och allemansrätt ovan.

När det gäller våld eller hot om sådant så är min princip att jag inte är den som eskalerar. Om motparten trappar upp så möter jag det, men jag trappar inte upp.

Just i det här specifika fallet så verkar det rört sig om en (drog)påverkad person, och hur hanterar man en sådan? En sådan kan uppträda helt oförutsägbart så rådet borde vara att i möjligaste mån undvika konfrontation, eller vara ett antal personer som med sin närvaro får den/dem att backa iväg.
Fast det är liksom inte en option att undvika när han är på min mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.