Z ZipLock skrev:
Jo, men det jag gillar med smart-TV är att man sköter allt med fjärren och slipper hålla på och fippla med mobilen.
Jag kanske inte riktigt fattar men CC4 fungerar och agerar som en smart-tv och har en medföljande fjärrkontroll. Dock är den fjärrkontroll som med följer inte lika bra som den man installerar på telefonen.
Enda nackdelen som jag hittat är att jag måste se lokalvädret i Stockholm samt att jag inte får till textning på svenska program(börjar att bli lite döv).
/LOB

Skaffa pi-hole eller en bra router med möjlighet att schemalägga brandväggsregler så kan du blocka sånt som är olämpligt över hela nätverket.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
MrJay
H henk2055 skrev:
Skaffa pi-hole eller en bra router med möjlighet att schemalägga brandväggsregler så kan du blocka sånt som är olämpligt över hela nätverket.
Nu är Pi-Hole en DNS server och har nada att göra med brandvägg eller routing.

MrJay MrJay skrev:
Nu är Pi-Hole en DNS server och har nada att göra med brandvägg eller routing.
DNS forwarder om man ska vara petig, vilket det verkar som att vi ska vara.
Jag har aldrig påstått att Pihole är varken en brandvägg eller en router, men det är ett bra verktyg om man vill blocka saker.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Förutom Pi-hole, så kan man även köra Adguard. Jag har Adguard som ett addon i Home Assistant. Kan slå på eller av Youtube och andra tjänster med en app i mobilen...På köpet kan man styra hela hemmet också :)
Adguard finns även fristående. En fördel är att alla annonser även försvinner från webbsidor och Youtube för alla enheter som ansluter till nätverket. Bara att ställa en avdankad pc nånstans och låta den agera DNS.
Skärmbild av AdGuard gränssnitt, blockerade webbtjänster, YouTube markerat, inställningsalternativ synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://adguard.com/en/welcome.html

T toolman77 skrev:
Släng youtube kids (som är skräp på riktigt. vuxna som leker med leksaker i förtäckta annonser)och utbilda barnet i hur youtube fungerar och att det alltid är ok att komma och fråga om det är något konstigt som dyker upp. Är hon gammal nog att söka kommer hon hitta allt möjligt ändå, bättre att göra det när du är i närheten än på någon kompis mobil

Kan du ha en separat youtube inloggning/profil för barnet kan du ju också kolla på historiken.
Detta är nått som funkar i teroin, meeeen...

I youtube är man typ alltid två klick bort från nått olämpligt. Jag har en chromecast med Google tv och där kan man inte ta bort youtube appen, vilket lett till att mina äldre barn jämt tittar där istället för i sina begränsade telefoner. De kan sitta i timmar och kolla när Youtubers spelar roblux/fortnite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.