Efter att ha vunnit kampen över dotterns surfplatta med hjälp av Google Family Link (https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-google-family-link-pa-surfplatta.415925/) är det dags för nästa utmaning - vår smart-TV.
Vi har en Philips Android smart-TV. Jag har installerat YouTube och YouTube Kids. Föga överraskande väljer min sjuåring vanliga YouTube istället för YouTube Kids och ibland hamnar hon på videor som är mindre lämpliga för hennes ålder.
I värsta fall måste jag ta bort YouTube-appen, men jag gillar att titta på den ibland. Är det någon som har en idé om vad jag kan göra? YouTube för Android-telefon har en pin-kod man kan lägga in, men den funktionen finns inte på TV-appen.
Vi har en Philips Android smart-TV. Jag har installerat YouTube och YouTube Kids. Föga överraskande väljer min sjuåring vanliga YouTube istället för YouTube Kids och ibland hamnar hon på videor som är mindre lämpliga för hennes ålder.
I värsta fall måste jag ta bort YouTube-appen, men jag gillar att titta på den ibland. Är det någon som har en idé om vad jag kan göra? YouTube för Android-telefon har en pin-kod man kan lägga in, men den funktionen finns inte på TV-appen.
Släng you tubeappen i tvn och casta youtube från telefonen
Släng youtube kids (som är skräp på riktigt. vuxna som leker med leksaker i förtäckta annonser)och utbilda barnet i hur youtube fungerar och att det alltid är ok att komma och fråga om det är något konstigt som dyker upp. Är hon gammal nog att söka kommer hon hitta allt möjligt ändå, bättre att göra det när du är i närheten än på någon kompis mobil
Kan du ha en separat youtube inloggning/profil för barnet kan du ju också kolla på historiken.
Kan du ha en separat youtube inloggning/profil för barnet kan du ju också kolla på historiken.
Detta var vilande tills dottern plötsligt inte kunde äta middag pga att hon hade sett "zombier, maskar och hjärnor" på Youtube. Lösningen just nu blev att ta bort Youtube från favoriter på TVns startsida. Förr eller senare kommer hon komma på hur man navigerar in bland apparna, men jag har förhoppningsvis köpt mig ett år eller två.
Det torde vara möjligt att blockera YouTube, eller lite vad som helst i din router, beroende på router då.
Tror det blir lite knepigt eftersom TS fortfarande vill kunna titta på Youtube kids, men kunna blocka "vuxen-youtube" Dom lär ju inte vara separerade IP-mässigt ... eller?S Svante Svenson skrev:
Chromecast är nog den enkla lösningen