Min sexårings iPad är en stor källa till glädje, men också en stor källa till bråk - framför allt när det gäller att lägga bort den och komma och äta och liknande.Vi använder Apples funktion Screen Time, som säkert är bra för en tonåring, men inte fungerar bra för vår sexåring. Det jag framför allt saknar är en funktion för att kunna släcka surfplattan helt från min eller mammans telefon.

Lite googlande gav detta:

Google Family Link is a free app that parents can download on their iPhone or Android phone to manage their child’s Android phone. Parents can limit how much time their child spends on the phone, schedule the phone to be inaccessible at bedtime, and block their child’s access to the phone with one tap.
Tydligen finns det föräldra-appar till både iPhone och Android, men barn-funktionen fungerar bara på Android surfplattor. Byta surfplatta är ett pris jag är villig att betala för att minska mängden bråk.

Är det någon som kör Google Family Link på barnens surfplatta och kan berätta hur det fungerar?
 
Z ZipLock skrev:
Min sexårings iPad är en stor källa till glädje, men också en stor källa till bråk - framför allt när det gäller att lägga bort den och komma och äta och liknande.Vi använder Apples funktion Screen Time, som säkert är bra för en tonåring, men inte fungerar bra för vår sexåring. Det jag framför allt saknar är en funktion för att kunna släcka surfplattan helt från min eller mammans telefon.

Lite googlande gav detta:


Tydligen finns det föräldra-appar till både iPhone och Android, men barn-funktionen fungerar bara på Android surfplattor. Byta surfplatta är ett pris jag är villig att betala för att minska mängden bråk.

Är det någon som kör Google Family Link på barnens surfplatta och kan berätta hur det fungerar?
Jag använder mig av gränssnittet i routern istället och har sedan alla sitter hemma och jobbar och studerar på distans, blockerat diverse streamingsajter och sociala medier mellan 8-17 för att bandbredden behövs för möten och undervisning. Det går även att stänga av wifi för en telefon, dator eller surfplatta. Tyvärr så tar det kanske 30 sek istället för bara en knapptryckning, men det funkar. Inte säkert att det går att göra i alla routrar, men det kan vara värt att kolla upp.
 
Jag installerade Google Family Link på dotterns mobiltelefon och jag är inte nöjd med den.
Det går inte att installera Youtube och Youtube Music på hennes telefon för att det är 14 års gräns på dom två apparna :( I övrigt fyller den sin funktion
 
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jag använder mig av gränssnittet i routern istället och har sedan alla sitter hemma och jobbar och studerar på distans, blockerat diverse streamingsajter och sociala medier mellan 8-17 för att bandbredden behövs för möten och undervisning. Det går även att stänga av wifi för en telefon, dator eller surfplatta. Tyvärr så tar det kanske 30 sek istället för bara en knapptryckning, men det funkar. Inte säkert att det går att göra i alla routrar, men det kan vara värt att kolla upp.
Jag har testat det här, men även en sexåring lyckades klura ut att när wifi försvann kan man fortfarande spela spel som inte kräver wifi. :)
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag har testat det här, men även en sexåring lyckades klura ut att när wifi försvann kan man fortfarande spela spel som inte kräver wifi. :)
My bad! tänkte inte på det!
 
R robba5 skrev:
Jag installerade Google Family Link på dotterns mobiltelefon och jag är inte nöjd med den.
Det går inte att installera Youtube och Youtube Music på hennes telefon för att det är 14 års gräns på dom två apparna :( I övrigt fyller den sin funktion
Det är ett irritationsmoment, men du kan fortfarande komma åt youtube via webbläsaren. Jag har installerat Opera på sonens surfplatta som direkt går till YouTube.

I övrigt fungerar Family Link utmärkt för att från min mobil temporärt låsa plattan.
 
G globaljuggler skrev:
Det är ett irritationsmoment, men du kan fortfarande komma åt youtube via webbläsaren. Jag har installerat Opera på sonens surfplatta som direkt går till YouTube.

I övrigt fungerar Family Link utmärkt för att från min mobil temporärt låsa plattan.
Det stämmer säkert men jag tror inte det gick att vara inloggad som dottern i ex. Youttube via webläsaren . jag har Youtube premium familje konto för att slippa reklam..
 
G globaljuggler skrev:
I övrigt fungerar Family Link utmärkt för att från min mobil temporärt låsa plattan.
Vad händer när du låser barnets platta? Blir det svart och tyst?

I Apples värdelösa Screen Time försvinner bilden, men ljudet fortsätter. Sedan finns funktionen "One more minute" som gör att barnet kan fortsätta titta en minut.
 

Bästa svaret

Z ZipLock skrev:
Vad händer när du låser barnets platta? Blir det svart och tyst?
Det som händer är att plattan slocknar och blir helt tyst. Min son not so much.
 
  • Gilla
  • Haha
Riemann och 4 till
  • Laddar…
Så där, nu har sexåringen fått en Android surfplatta och jag har Family Link på min Phone. Hittills är erfarenheterna goda. Mängden surfplatterelaterade bråk har minskat betydligt.

Däremot kan man ju inte annat att irritera sig på Family Link, som inte riktigt verkar färdig:
* Appen i telefonen uppdaterar sig inte alltid, utan man måste gå tillbaka till "välja barn-vyn" och välja barnet igen för att den ska uppdatera sig.
* Varför ligger lock/unlock en bit ner i appen? Det är förmodligen en av de mest använda funktionerna. Nu måste man scrolla ned varje gång man ska använda funktionen.
* Apparna på surfplattan verkar inte hantera ett "lock" från Family Link. Till exempel SVT Barn måste startas om när man låser upp surfplattan igen.
 
Family link (och flera andra liknande tjänster på playstation, xbox och windows) har märkliga åldersgränser för både spärr av innehåll och möjlighet till köp. Tyvärr måste man ofta fejka barnens ålder för att få det att funka rimligt. Jag misstänker det har nåt med krav i USA att göra. Jag hade hellre själv definierat vad barnen får se och får köpa än nån automatisk funktion som inte kan overrideas. Med det sagt så funkar det OK för mindre barn med family-link. För vår dotter som är lite äldre (11) så har jag stängt av det, det var för jobbigt att försöka kontrollera henne utan jag hoppas att traditionell uppfostring kan fungera där. :D

Gränserna för alla dessa spel är dock ganska abrupta även om de påminner lite innan de fimpar. Jag har tänkt implementera en klassisk mekanisk äggklocka (det finns nån speciell sorts ännu mer visuell timer) då jag sett att de som har barn med diagnoser framgångsrikt använder detta för att påminna dem hur lång tid som är kvar. Även med fullt normala barn känner jag att detta att de fastnar i ett spel på telefonen är ett stort problem och man ständigt får vara den som tjatar. Jag vet själv hur lätt det är att tappa tiden när man är mitt inne i nåt. Har testat med timer "på" telefonen men det funkar mindre bra pga det ju är där spelet körs... Om barnet själv kan kolla och snabbt få en visuell bild på hur länge det är kvar tror jag det är lättare att acceptera att man sen bryter spelandet. Jag tror det var samma sak när vi var små och byggde med lego, spelade boll eller läste kalleanka. Nog fanken fick föräldrarna stå å skrika "NU ÄR DET MAT - KOM NU!!"
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.