8 672 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Hur blir man av med röd gegga i diskmaskinen?
Blir alltid lite misstänksam om man får bättre 'glans' som med spolglans och numera ingår i somliga av disktabletterna då det i det flesta fallen visar att det lämnar kvar ett lager av någon ämne på ytan som ger den ökande glansen.
dvs. att det lämnar kvar en molekyl-tjock lager av något som får vattnet att rasa av diskgodset utan att det blir droppar kvar och med det ger mindre kalkavlagringar av det vid torkning och kanske själv gör ytan blankare, något som vi inte har full koll på våra tallrikar och annan diskgods och sedan har maten på detta...
dvs. att det lämnar kvar en molekyl-tjock lager av något som får vattnet att rasa av diskgodset utan att det blir droppar kvar och med det ger mindre kalkavlagringar av det vid torkning och kanske själv gör ytan blankare, något som vi inte har full koll på våra tallrikar och annan diskgods och sedan har maten på detta...
Jag kör yes tabletter men har även salt och spolglans på minimum. Vidare kör jag ibland en snabbspolning (snabbaste med varmt vatten) med några droppar yes mellan riktiga diskningarna för att den värsta skiten inte skall torka in och sätta sig.
Kör ALDRIG ECO. vare sig på tvätt eller diskmaskin. Om jag har förstått rätt så handlar eco bara att ha låg förbrukning/ h. Men då den håller på längre så tror jag inte ens man sparar något på det. Om man sedan räknar in alla följdproblem som uppstår så är det hål i huvudet.
Min maskin är som ny på insidan efter snart två år (och även alla tidigare boenden). Och jag har sköljt silen kanske 1ggn per år. Disken torkar absolut bäst så här.
Maskinen mår bra. Jag mår bra.
Kör ALDRIG ECO. vare sig på tvätt eller diskmaskin. Om jag har förstått rätt så handlar eco bara att ha låg förbrukning/ h. Men då den håller på längre så tror jag inte ens man sparar något på det. Om man sedan räknar in alla följdproblem som uppstår så är det hål i huvudet.
Min maskin är som ny på insidan efter snart två år (och även alla tidigare boenden). Och jag har sköljt silen kanske 1ggn per år. Disken torkar absolut bäst så här.
Maskinen mår bra. Jag mår bra.
SågspånPappspikEternit skrev:
Finish är skräp. Testade det en period på förra diskmaskinen, slutade med en läskig beläggning på sil och filter som inte gick bort ens när jag kokade eländet tillsammans med mejeridiskmedel (har för mig att jag testade både det basiska och syradisken). Slängde sil och filter och letade efter nya i slängda diskmaskiner på ÅVC:n, och tog hem därifrån. Bytte tillbaka till Yes - inga problem sedan.
X xxargs skrev:Tittar man på Finish och Yes säkerhetsdatablad så har de i stort sett samma innehåll - dvs. ca 50% natriumsoda, 25% natriumsilikat och 25% natriumperkabonatoxihydrat + lite tensider och annan som de väljer att inte deklarera.
så i det stora hela räknat på bulkmassorna för diskningen så borde det inte vara någon större skillnad, men tydligen finns det ändå det...
Det som får mig att välja bort yes är att du kan inte få något diskmedel i den viktiga fördisken.F FkFjun skrev:Det varierar. Ibland pulver, ibland tabletter, olika märken. Brukar köra på det som är bra pris. Jag upplever att billigare rengör okej men de dyrare kanske får en bättre glans. Däremot smuts i diskmaskinen märker jag ingen skillnad på, utan högre temperaturer med jämna mellanrum verkar vara lösningen. Iaf för oss.
Vanliga tabletter vrider man av ett hörn på och lägger i fördiskfacket eller på luckan. Det blir en enorm skillnad på slutresultatet om du har den där lilla biten diskmedel under diskmaskinens första programdel.
Med yes tabletter så måste man dosera pulver i fördisken för att få ett bra resultat. Det innebär att jag måste ha två diskmedel hemma.
Använder mest w7 numera då Lidl är överlägset billigast på diskmedel. Men går jag i en vanlig butik så blir det finish just för att dom tabletterna går att dosera i fördisken.
Tack!😊F FkFjun skrev:Det varierar. Ibland pulver, ibland tabletter, olika märken. Brukar köra på det som är bra pris. Jag upplever att billigare rengör okej men de dyrare kanske får en bättre glans. Däremot smuts i diskmaskinen märker jag ingen skillnad på, utan högre temperaturer med jämna mellanrum verkar vara lösningen. Iaf för oss.
Finns inget fack för det, men kanske påverkas av vilket vatten man har, vi har mjukt. I med en Yes och 65 grader, rent och blankt, inget annat behövs.Cheesen skrev:
Det som får mig att välja bort yes är att du kan inte få något diskmedel i den viktiga fördisken.
Vanliga tabletter vrider man av ett hörn på och lägger i fördiskfacket eller på luckan. Det blir en enorm skillnad på slutresultatet om du har den där lilla biten diskmedel under diskmaskinens första programdel.
Med yes tabletter så måste man dosera pulver i fördisken för att få ett bra resultat. Det innebär att jag måste ha två diskmedel hemma.
Använder mest w7 numera då Lidl är överlägset billigast på diskmedel. Men går jag i en vanlig butik så blir det finish just för att dom tabletterna går att dosera i fördisken.
I en tidigare bostad hade jag en maskin från början av 2000-talet. Den var klart effektivare än nuvarande från 2020. Tyvärr är det väl så att energi-och vattensnålhet går ut över slutresultatet.Tomture61 skrev:
titta i manualen ofta är auto mer energieffektivt än ECO då auto tar hänsyn till mängden disk och skitighetenF FkFjun skrev:Det som löste det för oss var att först plocka ut alla korgar och dåligt från maskinen. Allt som går att lossa utan verktyg. Rengöra det grundligt. Det bygger upp mycket skit på ställen man inte ser. Ett ställa jag märkte var t.ex inne i skenorna som håller korgarna. De brukar gå att plocka bort.
När detta är gjort så stoppade jag tillbaka allt och körde ett riktigt varmt program. Tror jag köpte någon sån där grej man ställer i maskinen just för rengöring.
Och sist med inte minst så varvar jag Eco med auto, och det har funkat bra hittills. Kör timpris så det blir auto om det är lågt och Eco om det är högre.
Är du överdrivet rädd så använd ättika iställetX xxargs skrev:Blir alltid lite misstänksam om man får bättre 'glans' som med spolglans och numera ingår i somliga av disktabletterna då det i det flesta fallen visar att det lämnar kvar ett lager av någon ämne på ytan som ger den ökande glansen.
funkar lika bra och är livsmedelsgodkänt samt SVENSKT
Jag tycker att det ser ut som fett med tomatfärg. Att köra ett program i hög temperatur bör få bort det.