8 665 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Hur blir man av med röd gegga i diskmaskinen?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Min Mor fick samma röda gegga fast i hennes tvättmaskin, det visade sig att hon kört ett fårskinn i maskinen och talget (?) i skinnet troligtvis löst upp sig och fastnat i den. Blev byte av maskin.
Förstår att ni inte kört ett fårskinn i diskmaskinen 😀men något annat animaliskt fett ?
Förstår att ni inte kört ett fårskinn i diskmaskinen 😀men något annat animaliskt fett ?
Nä, inga fårskinn så vitt jag vet iaf 😆I InsidersUnited skrev:
Vi äter mycket vegetariskt så ingen onormal mängd animaliska fetter.
en forskare från USA sa lika dant till migN Niq skrev:
går inte att få bort det är en alg
Sporer är jättesvårt att få bort när det väl etablerat då de samlas i skrymslen som inte går att komma åt - det är sporerna som återinfekterar maskinen efter rengöring var gång.
I fortsättningen - välj alkaliska diskmedel och kanske tom. en skvätt natriumsoda (obs. soda, inte bikarbonat) med diskmedlet.
Natriumsoda ger ungefär pH 11.5 - 12 beroende på utblandningen i vattnet och det är tillräckligt alkalisk för att tex. kunna koka tvål på vegetabiliska och animaliska fetter. Kör också den varmaste programmet så ofta du kommer ihåg det.
Natriumsoda avhärdar också hårt vatten (genom att bilda kalciumkarbonat som nästan är helt olöslig i vatten)
Denna alkliska miljön är inte gynnsam för alger/svampen eller dess sporer då det tvålar löst fett från maten och blir tvål av det under diskprocessen, och tvålningen som görs av alkaliet nöter också på ev. alger/svampar och sporer av det.
---
Det bör heller inte bildas denna klägg som man ser på era bilder - ser liknande ut som det vore fett på bilderna - kanske kalciumtvål (samma ämne som ger den grå smutsranden runt badkaret när man använder sig av tvål för tvagning) vilket är ett klägg som knappt löses av något alls och det rengör heller inte.
Om det är kalciumtvål med i bilden så skulle jag verkligen prova att få igång jonbytaren igen med diskmaskinssalt, behövs några diskar innan det börja arbeta.
I fortsättningen - välj alkaliska diskmedel och kanske tom. en skvätt natriumsoda (obs. soda, inte bikarbonat) med diskmedlet.
Natriumsoda ger ungefär pH 11.5 - 12 beroende på utblandningen i vattnet och det är tillräckligt alkalisk för att tex. kunna koka tvål på vegetabiliska och animaliska fetter. Kör också den varmaste programmet så ofta du kommer ihåg det.
Natriumsoda avhärdar också hårt vatten (genom att bilda kalciumkarbonat som nästan är helt olöslig i vatten)
Denna alkliska miljön är inte gynnsam för alger/svampen eller dess sporer då det tvålar löst fett från maten och blir tvål av det under diskprocessen, och tvålningen som görs av alkaliet nöter också på ev. alger/svampar och sporer av det.
---
Det bör heller inte bildas denna klägg som man ser på era bilder - ser liknande ut som det vore fett på bilderna - kanske kalciumtvål (samma ämne som ger den grå smutsranden runt badkaret när man använder sig av tvål för tvagning) vilket är ett klägg som knappt löses av något alls och det rengör heller inte.
Om det är kalciumtvål med i bilden så skulle jag verkligen prova att få igång jonbytaren igen med diskmaskinssalt, behövs några diskar innan det börja arbeta.
som sagt en forskare i ämnet säger att det är en alg som inte låter sig utrotas så lättX xxargs skrev:Sporer är jättesvårt att få bort när det väl etablerat då de samlas i skrymslen som inte går att komma åt - det är sporerna som återinfekterar maskinen efter rengöring var gång.
---
@FkFjun hur har det gått för er? Vi bytte nyligen från Yes diskkapslar av miljöskäl (lösliga plaster etc) till finish pulver och den här beläggningen kom som ett brev på posten. Försvinner när vi kör ett 70-program med bikarbonat och ättika men kommer sedan snabbt tillbaka. 😬 Hade eco som default men bytt till 60-program vilket gjorde det lite bättre men inte helt borta.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Du har ju själv lösningen på problemet, så varför ska du själv eller någon annan lägga tid på att lösa ett redan löst problem? Byt tillbaka till Yes!
Plaster finns överallt och är nödvändiga för vårt samhälle, sjukvård, livsmedelshygien mm. Utan plaster kommer vi hamna på 1800-talet igen, något jag personligen kommer göra allt jag kan för att förhindra.
Plaster finns överallt och är nödvändiga för vårt samhälle, sjukvård, livsmedelshygien mm. Utan plaster kommer vi hamna på 1800-talet igen, något jag personligen kommer göra allt jag kan för att förhindra.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Finish är skräp. Testade det en period på förra diskmaskinen, slutade med en läskig beläggning på sil och filter som inte gick bort ens när jag kokade eländet tillsammans med mejeridiskmedel (har för mig att jag testade både det basiska och syradisken). Slängde sil och filter och letade efter nya i slängda diskmaskiner på ÅVC:n, och tog hem därifrån. Bytte tillbaka till Yes - inga problem sedan.Charlieflower skrev:
@FkFjun hur har det gått för er? Vi bytte nyligen från Yes diskkapslar av miljöskäl (lösliga plaster etc) till finish pulver och den här beläggningen kom som ett brev på posten. Försvinner när vi kör ett 70-program med bikarbonat och ättika men kommer sedan snabbt tillbaka. 😬 Hade eco som default men bytt till 60-program vilket gjorde det lite bättre men inte helt borta.
Det som löste det för oss var att först plocka ut alla korgar och dåligt från maskinen. Allt som går att lossa utan verktyg. Rengöra det grundligt. Det bygger upp mycket skit på ställen man inte ser. Ett ställa jag märkte var t.ex inne i skenorna som håller korgarna. De brukar gå att plocka bort.
När detta är gjort så stoppade jag tillbaka allt och körde ett riktigt varmt program. Tror jag köpte någon sån där grej man ställer i maskinen just för rengöring.
Och sist med inte minst så varvar jag Eco med auto, och det har funkat bra hittills. Kör timpris så det blir auto om det är lågt och Eco om det är högre.
När detta är gjort så stoppade jag tillbaka allt och körde ett riktigt varmt program. Tror jag köpte någon sån där grej man ställer i maskinen just för rengöring.
Och sist med inte minst så varvar jag Eco med auto, och det har funkat bra hittills. Kör timpris så det blir auto om det är lågt och Eco om det är högre.
Tittar man på Finish och Yes säkerhetsdatablad så har de i stort sett samma innehåll - dvs. ca 50% natriumsoda, 25% natriumsilikat och 25% natriumperkabonatoxihydrat + lite tensider och annan som de väljer att inte deklarera.
så i det stora hela räknat på bulkmassorna för diskningen så borde det inte vara någon större skillnad, men tydligen finns det ändå det...
så i det stora hela räknat på bulkmassorna för diskningen så borde det inte vara någon större skillnad, men tydligen finns det ändå det...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har inget särskilt intresse av att någon använder Yes, men en absolut övervägande majoritet jag umgås med säger att det är mycket bättre än konkurrenterna. Kan inte ens minnas en enda gång någon rekommenderat ett annat märke därför att det skulle ge bättre diskresultat eller mindre problem. Det är främst Yes platinum som har använts.X xxargs skrev:Tittar man på Finish och Yes säkerhetsdatablad så har de i stort sett samma innehåll - dvs. ca 50% natriumsoda, 25% natriumsilikat och 25% natriumperkabonatoxihydrat + lite tensider och annan som de väljer att inte deklarera.
Ja, kanske de verkligen är duktigare på kemin bakom.
Jag har inte ens diskmaskin, så någon felaktigt grundad bias finns inte.
Det var lite så vi resonerade. Hur olika kan det vara liksom men tydligen väldigt!X xxargs skrev:Tittar man på Finish och Yes säkerhetsdatablad så har de i stort sett samma innehåll - dvs. ca 50% natriumsoda, 25% natriumsilikat och 25% natriumperkabonatoxihydrat + lite tensider och annan som de väljer att inte deklarera.
Tack, får göra det. Vad kör ni för diskmedel?F FkFjun skrev:Det som löste det för oss var att först plocka ut alla korgar och dåligt från maskinen. Allt som går att lossa utan verktyg. Rengöra det grundligt. Det bygger upp mycket skit på ställen man inte ser. Ett ställa jag märkte var t.ex inne i skenorna som håller korgarna. De brukar gå att plocka bort.
Det varierar. Ibland pulver, ibland tabletter, olika märken. Brukar köra på det som är bra pris. Jag upplever att billigare rengör okej men de dyrare kanske får en bättre glans. Däremot smuts i diskmaskinen märker jag ingen skillnad på, utan högre temperaturer med jämna mellanrum verkar vara lösningen. Iaf för oss.Charlieflower skrev: